Standard vs M030 ok och skivor 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Standard vs M030 ok och skivor 968

#1 Post by firefish »

Frågor:
Min 968 är tyvärr inte M030-utrustad. Om jag vill montera M030-frambromsarna, vad behöver jag då? Kan jag använda originalnavet (030 var väl kraftigare) och är det då bara att klappa dit skivor och ok samt nya slangar? Eller behöver jag annan huvudcylinder med mera?

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Henka_E »

030 har "helt" andra spindlar än vanliga - de är gjorda för radialmonterade ok. Du kan köra med dina spindlar och adapterplattor, tror Sanden har och WASP har nog också.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Som Henka säger, annan infästning, men som man kan lösa med hjälp av
adapterplattor. Huvudcylindern behöver du inte byta, den ska vara likadan.

Så ok och skivor samt adapter skall räcka (tror du kan använda orginalslang,
men det kan ju vara bra å byta till fräscha slangar).


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by firefish »

Ja då förstår jag. Var ska jag bäst vända mig för att lokalisera ett set med M030 ok? Är det samma adapters för big reds mfl eller skall de vara specifikt för 968 M030 ok till 968 standardspindel?

Tackar för info :)

User avatar
aron79
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2008-01-22 23:59:38
Bilmodell: 944 -85
Location: sthlm
Contact:

#5 Post by aron79 »

jag har ett par m030 ok liggandes och ett par 330mm skivor med spacers till alltihop. saknar dock centreringsringen som behövs.

pm eller ring om du är intresserad. finns i sthlm

0703943722

/mvh Aron
"Not a shred of evidence exists in favour of the idea that life is serious" Brendan Gill
http://www.garaget.org/?car=82688&image=892511

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

det är nog bättre att du letar rätt på ett par GT3 OK när du ändå är i farten,, M030 oken är ganska gamla nu så det är nog bättre att satsa på GT3
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by firefish »

Highway - jag är tyvärr under ett ekonomiskt ok här... :)

Aron - tack för samtalet. Jag ser fram mot ditt pm.
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]