924 RS (N/A) -83

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#166 Post by Pär Hylander »

Berand wrote:På 931 -81 sköts tändregleringen av en liten databox, så alla 931 fördelare är inte usla. :)
Eftersom du märker ord så får jag väl märka tillbaka :wink:

Är det verkligen en "data"box? Finns det ngn mikroprocessor och kod däri? Är det inte hederlig gammal helt Y2K-säker mjukvarufri elektronik?
Pär Hylander

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#167 Post by gegge »

Jag har öppnat en och det sitter visserligen chip i så den är inte atombombs säker. Men Y2K är den garanterad då (box)minnet är kortare än mitt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Goran
Turbo-Poster
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982

#168 Post by Goran »

Hej

Dagens Cliff Barnes :roll: : Avsaknaden av el-jord var anledningen till att fläkten inte fungerade. :P
Jag skulle precis packa iväg mig till FredrikÅ och köpa en ny fläktmotor när jag tänkte kolla om ifall inte fläktmotorn fungerade i alla fall. Jag tog mitt numera löjliga MC-batteri (orkar inte dra runt min motor) och provade och se på f-n, den rör sig. Efter lite kontrollerande med spänningar kom jag fram till att det kom in 12V och 12V på båda kablarna in till fläktmotorn. Felet berodde på att jordningen i min lilla intrumentpanel till spänning, oljetryck och LAMBDA var obefintlig, sedan jag bytt klockans jordade plåtchassie mot lambdamätarens plastchassie. Drog ny jord och allt var frid och fröjd...med fläkten. Fick dammsugit bort lite gamla löv med som letat sig in till värmepaketet.

Kan det då varit jorden som kanske fick lambdamätaren att visa fel? Ut och prova, men nej. :x Den visar fortfarande för mager blandning.

Fyra saker som jag fortfarande måste reda ut:

1. När jag släpper på gasen kommer det lite eftersmällar. Kan det vara för sen tändning? Den ligger på 0(noll) i tomgång, vilket den ska göra enligt två böcker/dokument jag kollat i, istället för 10 grader före ÖD. Ligger den 10 grader tidigare borde den med större sannolikhet ha tänt färdigt. Någon med mer koll än jag??? (Typ alla andra på forumet. :oops: ) Jag ska prova att ändra den till 10 grader BTDC och notera skillnaden. I morgon.

2. Går den för magert? Detta ger mig mycket huvudbry och kan den bero på ovanstående (1)? Gegge ska komma över innan söndag, med rätt kopplingar, så vi får provat systemtrycket.

3. Fläkten går men det kommer bara varm luft. Det kan vara varm luft från motorn som inte är avskärmad under huven. I normala fall ligger det en list på som ligger an mot huven underifrån. Eller är det något annat?

4. Vad reglerar man med de tre spakarna till värmen? Finns det någon bild på hur det ska blåsa?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#169 Post by patand »

Goran wrote:1. När jag släpper på gasen kommer det lite eftersmällar. Kan det vara för sen tändning? Den ligger på 0(noll) i tomgång, vilket den ska göra enligt två böcker/dokument jag kollat i, istället för 10 grader före ÖD. Ligger den 10 grader tidigare borde den med större sannolikhet ha tänt färdigt. Någon med mer koll än jag??? (Typ alla andra på forumet. :oops: ) Jag ska prova att ändra den till 10 grader BTDC och notera skillnaden. I morgon.

2. Går den för magert? Detta ger mig mycket huvudbry och kan den bero på ovanstående (1)? Gegge ska komma över innan söndag, med rätt kopplingar, så vi får provat systemtrycket.

3. Fläkten går men det kommer bara varm luft. Det kan vara varm luft från motorn som inte är avskärmad under huven. I normala fall ligger det en list på som ligger an mot huven underifrån. Eller är det något annat?

4. Vad reglerar man med de tre spakarna till värmen? Finns det någon bild på hur det ska blåsa?
1 & 2. Smällarna kan bero på att den går för magert eller att tändningen står fel. Kontrollera att vakumförställningen till tändningen fungerar. Jag hade smällar och konstig gång i min bil. Mixtrade massa med bränslemängd hit och dit men fick det inte bra. Insåg sen till slut att jag hade en vakumläcka i en liten slang och tog och bytte ut alla små vakumslangar samt kontrollerade de stora. Efter det går bilen som ett skållat troll! :)

3. Kolla så att "kranen" i motorrummet är stängd. Den sitter på en av slangarna som går från motorn in genom torpedväggen in till kupén. Den styrs av en vajer kopplat till värmereglage spaken i kupén.

4. De tre spakarna reglerar värme och luftflöde. Fläkthastigheten regleras av vridknappen (du hade väl den lite nyare fläktupssättningen?).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster

#170 Post by Goran »

Hej Patrik

1 och 2. Jag har inte så många vakuumslangar. Där går en liten från insuget till fördelaren och den är ny.
Sen är det "slangen" från bränsle/luftmängdsvågen till insuget och de slangarna där finns till bromsservot, vevhusventilation, luftregulatorn och en till insuget igen.
Detta borde man kunna identifiera med hjälp av startgas under gång, eller hur?

3. "Kranen" rör på sig men jag vet inte om den stänger ordentligt hela vägen. Bra att kolla i helgen.

4. Fläkten har jag på en separat egen impa-vimpa-knapp som är antingen fullt av eller på. Det är sen drag reglagen jag undrar över. Det högra dragreglaget har jag märkt reglerar luft mellan kupén och framrutan.
Den övre vänstra då? Vad gör den i sina ytterlägen? Fötter och något annat? Då min bil varit nerplockad i sina beståndsdelar, så tvivlar jag på att det är komplett och att det därför är svårt att utröna vad det ska köra. Sen blåser det bara varmt med, hela tiden. :roll: :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984

#171 Post by Jesper von Wowern »

Dragreglagen där uppe reglerar flöde till vindruta och fötter, när de möts i mitten är det stängt. Det långa reglaget där nere reglerar varmt/kallt.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Goran
Turbo-Poster

#172 Post by Goran »

Jesper von Wowern wrote:Dragreglagen där uppe reglerar flöde till vindruta och fötter, när de möts i mitten är det stängt. Det långa reglaget där nere reglerar varmt/kallt.
Ah, brilliant! :shock: :D
Snabbt och tydligt. Tack.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

patand
Moderator & Raceputte

#173 Post by patand »

Goran wrote:1 och 2. Jag har inte så många vakuumslangar. Där går en liten från insuget till fördelaren och den är ny.
Sen är det "slangen" från bränsle/luftmängdsvågen till insuget och de slangarna där finns till bromsservot, vevhusventilation, luftregulatorn och en till insuget igen.

3. "Kranen" rör på sig men jag vet inte om den stänger ordentligt hela vägen. Bra att kolla i helgen.
1 och 2. Min läcka var en dåligt åtdragen slangklämma faktiskt, den blev nog glappare och glappare med tiden och till slut lossnade den helt. Det är inte säkert du kan identifiera läcka med startgas men det är värt ett försök. Ta också en noggrann titt på alla slangarna och dess anslutningar. Byt sådant som verkar dåligt. Jag bytte till stålomspunna slangar på alla de små vakumslangarna (det är några fler på 931an). Går det ingen vakumslang till "WUR" på 924?

3. Min kran rörde lite på sig men stängde inte helt. Bytte till en som kärvade mindre och fick bättre kontroll på värme/kalluft. Om man vill kan man ju tvinga kranen till stängt läge med handen så bör du bara få kalluft sen.
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster

#174 Post by Goran »

patand wrote:
Goran wrote:1 och 2. Jag har inte så många vakuumslangar. Där går en liten från insuget till fördelaren och den är ny.

1 och 2. Min läcka var en dåligt åtdragen slangklämma faktiskt, den blev nog glappare och glappare med tiden och till slut lossnade den helt. Det är inte säkert du kan identifiera läcka med startgas men det är värt ett försök. Ta också en noggrann titt på alla slangarna och dess anslutningar. Byt sådant som verkar dåligt. Jag bytte till stålomspunna slangar på alla de små vakumslangarna (det är några fler på 931an). Går det ingen vakumslang till "WUR" på 924?

3. Min kran rörde lite på sig men stängde inte helt. Bytte till en som kärvade mindre och fick bättre kontroll på värme/kalluft. Om man vill kan man ju tvinga kranen till stängt läge med handen så bör du bara få kalluft sen.
1. Bra tips. Nej, ingen vakuumslang till WURren, bara en kabel och två bränsle"banjos".

3. Som du säger: kan lika bra låsa den i kallt läge över helgen.

Tack.
mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984

#175 Post by Jesper von Wowern »

Goran wrote:kan lika bra låsa den i kallt läge över helgen.
Eller för alltid, om Du inte tänker köra på vintern eller behöver extrakylningsfunktionen :wink:
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

Goran
Turbo-Poster

#176 Post by Goran »

Jesper von Wowern wrote:
Goran wrote:kan lika bra låsa den i kallt läge över helgen.
Eller för alltid, om Du inte tänker köra på vintern eller behöver extrakylningsfunktionen :wink:
Nja, tanken har slagit mig, men det kan också vara bra att få bort eventuell imma när vädret vill på det sättet.
Fd MSCC medlem
PCS 7209

patand
Moderator & Raceputte

#177 Post by patand »

Imma är väldigt skönt att kunna få bort från rutan. Speciellt om man ska köra race en kall vår eller höstdag... :)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#178 Post by gegge »

Bättre att låta den blåsa i varm läge! Då blir vattenkylningen i toppen och 4:de cylindern mycket bättre så minskar du risken för spikningar där. Kolla dimensionen på slangen genom värmepaketet kontra den tunna retur slangen i PET. En turbomodifiering är just att dra en grövre slang i returen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#179 Post by Cédric »

har samma problem med värmen, den går inte stänga av. Sätt en "vise-grip" tång på slangen i nödfall, funkar väldigt bra, men se till att säkra tången först. Så hinner du fixa viktiga saker först. Har du tagit reda på varför det spikade sönder förra gången, borde vara semi omöjligt på en sån här motor.

Goran
Turbo-Poster

#180 Post by Goran »

gegge wrote:Bättre att låta den blåsa i varm läge! Då blir vattenkylningen i toppen och 4:de cylindern mycket bättre så minskar du risken för spikningar där. Kolla dimensionen på slangen genom värmepaketet kontra den tunna retur slangen i PET. En turbomodifiering är just att dra en grövre slang i returen.
Problemet är bara att en människa sitter i bilen då. :D Köra race otränad som man är och med 40 grader i bilen eller mer, är inte bra varken för mig eller mina medtävlare när värmen gör att man tappar koncentrationen.
En större slang eller menar du en längre slang? Men en större slang måste alla anslutningar bytas, medan en längre kyler lite bättre. Är det så du menar eller...?

Jag har läst att i England så brukar de ha en egen värmeslinga till 4'ans cylinder, men de kör nog längre race än vad jag gör.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Post Reply