Hej
Dagens Cliff Barnes

: Avsaknaden av el-jord var anledningen till att fläkten inte fungerade.
Jag skulle precis packa iväg mig till FredrikÅ och köpa en ny fläktmotor när jag tänkte kolla om ifall inte fläktmotorn fungerade i alla fall. Jag tog mitt numera löjliga MC-batteri (orkar inte dra runt min motor) och provade och se på f-n, den rör sig. Efter lite kontrollerande med spänningar kom jag fram till att det kom in 12V och 12V på båda kablarna in till fläktmotorn. Felet berodde på att jordningen i min lilla intrumentpanel till spänning, oljetryck och LAMBDA var obefintlig, sedan jag bytt klockans jordade plåtchassie mot lambdamätarens plastchassie. Drog ny jord och allt var frid och fröjd...med fläkten. Fick dammsugit bort lite gamla löv med som letat sig in till värmepaketet.
Kan det då varit jorden som kanske fick lambdamätaren att visa fel? Ut och prova, men nej.

Den visar fortfarande för mager blandning.
Fyra saker som jag fortfarande måste reda ut:
1. När jag släpper på gasen kommer det lite eftersmällar. Kan det vara för sen tändning? Den ligger på 0(noll) i tomgång, vilket den ska göra enligt två böcker/dokument jag kollat i, istället för 10 grader före ÖD. Ligger den 10 grader tidigare borde den med större sannolikhet ha tänt färdigt. Någon med mer koll än jag??? (Typ alla andra på forumet.

) Jag ska prova att ändra den till 10 grader BTDC och notera skillnaden. I morgon.
2. Går den för magert? Detta ger mig mycket huvudbry och kan den bero på ovanstående (1)? Gegge ska komma över innan söndag, med rätt kopplingar, så vi får provat systemtrycket.
3. Fläkten går men det kommer bara varm luft. Det kan vara varm luft från motorn som inte är avskärmad under huven. I normala fall ligger det en list på som ligger an mot huven underifrån. Eller är det något annat?
4. Vad reglerar man med de tre spakarna till värmen? Finns det någon bild på hur det ska blåsa?
mvh
Goran