Min startmotor lider av värmeproblemet (dvs att bilen startar fin kall och går tills man stannar den, men sen går den inte att starta förrän den svalnat).
Hade turen att ramla över en begagnad 944 startmotor på bilskrot för ett par hundralappar. Finns något halvenkelt tips att kolla om denna "nya" smotor verkar OK eller är det enda sättet att sätta in den i bilen och testa?
Självklart kan man ju inte vara säker förrän man provar, men tänkte att det kanske finns vissa synliga tecken man kan kolla efter som skvallrar om att denna också är i dåligt skick.
Hur kolla startmotor?
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Du har lokaliserat problemet till startmotorn?
Det är klart att du kan kolla en hel del på startmotorn innan du monterar den.
Du bör kontrolera kol, kolhållare och fjädern som trycker på kolet. Prova också solenioden alt provkör startmotorn på bänk. Lite tryckluft för att blåsa bort gammalt koldamm bör du göra. Allmän översyn av drev, bussning (lager).......
Sen så kan du ju mäta så det inte finns överledning i ankaret.
Det är klart att du kan kolla en hel del på startmotorn innan du monterar den.
Du bör kontrolera kol, kolhållare och fjädern som trycker på kolet. Prova också solenioden alt provkör startmotorn på bänk. Lite tryckluft för att blåsa bort gammalt koldamm bör du göra. Allmän översyn av drev, bussning (lager).......
Sen så kan du ju mäta så det inte finns överledning i ankaret.
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
Nja, jag fick i tråden nedan tipset att det är solenoiden, men att jag borde passa på att byta startmotor när jag ändå var i farten. Att jag sen dagen efter ramlade på en startmotor för några hundralappar gjorde att jag slog till.
forum/viewtopic.php?t=17371&highlight=
forum/viewtopic.php?t=17371&highlight=
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det går bra att koppla polerna till bilbatteri.
Jag provkörde med startmotorn liggandes på garagegolvet så man behöver inte ens en bänk... 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Startmotor
Ja det är på det vanliga sättet eller som man "bör göra" Lägger man kabeln som den streckade linjen så snurrar ju startmotorn om den är hel men då utesluter man ju solenoiden, men det kanske du visste 

-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users