924:a startproblem - Ibland
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
924:a startproblem - Ibland
Hej!
Min 924:a är lite lurig på ett vis. När jag vrider på nyckeln så hör man en liten motor gå i gång och då startar bilen perfekt.
Om jag vrider och det inte hörs så startar den inte alltid.
Har det något samband.
Skall man normalt sett kunna vrida om nyckeln direkt utan någon sekunds väntan på denna motor(Vad det nu är för något?) utan att bilen inte startar.
Är det här ett vanligt problem eller?
Vad kan man göra?
Tacksam för svar
Ray
Min 924:a är lite lurig på ett vis. När jag vrider på nyckeln så hör man en liten motor gå i gång och då startar bilen perfekt.
Om jag vrider och det inte hörs så startar den inte alltid.
Har det något samband.
Skall man normalt sett kunna vrida om nyckeln direkt utan någon sekunds väntan på denna motor(Vad det nu är för något?) utan att bilen inte startar.
Är det här ett vanligt problem eller?
Vad kan man göra?
Tacksam för svar
Ray
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Motorn du hör är troligen bensinpumpen. Om den inte går igång så kan knappast bilen starta.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det behöver inte alls vara bensinpumpen som är problemet. Troligare är det bränslepumpsrelät (sitter i relähållaren ovanför förarens vänsterknä) som inte är itryckt ordentligt eller som kanske inte är helt ok inuti.
Börja med att se till att alla relän där ovanför förarens knä är ordenligt itryckta i sina hållare. Om du har ork nog så tar du ut ett relä i taget och trycker tillbaka det så skaver man av lite av eventuell oxid från kontakterna också, väljer du att göra så, så kan du med fördel också spraya lite 5-56 eller någon form av elektronikspray på både relä och hållarens kontakter också. Om det inte hjälper så får vi felsöka vidare sen.
Börja med att se till att alla relän där ovanför förarens knä är ordenligt itryckta i sina hållare. Om du har ork nog så tar du ut ett relä i taget och trycker tillbaka det så skaver man av lite av eventuell oxid från kontakterna också, väljer du att göra så, så kan du med fördel också spraya lite 5-56 eller någon form av elektronikspray på både relä och hållarens kontakter också. Om det inte hjälper så får vi felsöka vidare sen.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det var det jag tänkt som nästa steg...Jesper von Wowern wrote:Det finns ett enkelt test. Bygla reläets pol 30 & 87. Kör pumpen då så är reläet kass.


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
Tack allihopa, jag har kollat relät och det verkar vara glapp i det för trycker jag på det i vissa lägen så går pumpen igång, trycker jag åt ett annat håll så går den inte igång. Jag skall nu vänta in en kompis som kan det här med bilar så skall han få göra dom där testerna ni skriver om, det blir först på tisdag-onsdag.
Tack än en gång för er hjälp allihopa
trevlig helg
Ray
Tack än en gång för er hjälp allihopa
trevlig helg
Ray
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
Jag vet egentligen inte. Ursprungligen rörde det sig om ett intermittent fel. Jag plockade ur reläet och delade det - allt såg hyfsat ut men det fungerade inte alltid. Då kopplade jag in en knapp och allt var OK. Problemet med knapp är att man måste stänga den vilket man kanske inte hinner eller är kapabel till i händelse av kollision. Nästa steg var att koppla ett vanligt relä som ersatte knappen vid tändning på, det fungerade bra utom att det inte fick spänning vid startmotor på = mycket kort tid för motorn att starta vilket var besvärligt när bilen var CO-nerskruvad. Till sist tog jag mod till mig och inhandlade ett nytt relä vilket inmonterades. Då fungerade det inte alls! Jag kopplade tillbaka fulkopplingen med standardrelä - nix. Jag byglade polerna - nix. Efter helrensning av relähållare och samtliga säkringar så funkar allt - nya reläet sitter i. Alltså - det var kanske inte fel på originalreläet
! Har inte provat att återmontera det dock.

/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2008-06-30 12:33:20
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]