Bromsreducering bak -broms bias 951-86

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by gurra »

Tack Patand för förklaringen :)
Det är precis så jag menar, mitt senaste inlägg var ett svar på det sidospår som Pär drog igång ang. att det är snurrigt att välja mer bromsverkan än original bak.
Skulle inte förvåna mig om bromsreduceringsventilen är bytt på Mats bil då den rimligen inte borde låsa upp bak med hans setup i originalutförande.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Nahpets
Addict

#17 Post by Nahpets »

gurra wrote:Vill bara lägga in här att bilen har en reducerventil original.
Dock är det rätt vanligt att byta den till en ventil som släpper bak mer tryck än original. Kolla om din är bytt, original ska det stå 5/18 stämplat på.
Var finns denna Gustav?

Mvh
Stephan

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#18 Post by Karl Birgander »

Nahpets wrote:
gurra wrote:Vill bara lägga in här att bilen har en reducerventil original.
Dock är det rätt vanligt att byta den till en ventil som släpper bak mer tryck än original. Kolla om din är bytt, original ska det stå 5/18 stämplat på.
Var finns denna Gustav?

Mvh
Stephan
Sitter direkt på bromshuvudcylindern. på en av utgångarna är först en "klump" skruvar i bromscylindern, sedan sitter bromsröret skruvat i "klumpen"

Brukar vara mässingsfärgad.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

gurra
Sponsor

#19 Post by gurra »

På bilar med ABS sitter den på ABS-pumpen.
Den finns innanför höger framskärm bakom innerskärmen. Går att komma åt utan att lossa hela innerskärmen dock.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Pär Hylander
Raceputte

#20 Post by Pär Hylander »

gurra wrote: Har man sedan gått upp ett par hundra procent i fjäderkonstanter behåller man rimligen bra mkt mer vikt över bakhjulen vid hårda inbromsningar och kan ha starkare bromsverkan innan det låser upp jämfört med en originalbil som i vissa lägen nästan står på tå.
Om jag inte är helt snurrig på blir skillnaden i lastförskjutning mellan axlarna näst intill helt obefintlig beroende på fjäderkonstanterna (eller rättare sagt pitch-vinkel som jag tror du menar)

Det som påverkar, enligt min tro, är retardationen i förhållande till tyngdpunktshöjden.
Pär Hylander

moosemats
S2-Poster

#21 Post by moosemats »

Med en spegel och mycket kisande lyckades jag i alla fall se vad det står...

Längst ner mot cylindern står det 5 ↑ 18
//Mats Y
Fun is not a straight line

moosemats
S2-Poster

#22 Post by moosemats »

Skulle man kunna montera en reduceringsventil där, precis efter den fasta reduceringen för den borde väl vara matningen till bakre systemet?
//Mats Y
Fun is not a straight line

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#23 Post by Tomas »

Pär Hylander wrote:
gurra wrote: Har man sedan gått upp ett par hundra procent i fjäderkonstanter behåller man rimligen bra mkt mer vikt över bakhjulen vid hårda inbromsningar och kan ha starkare bromsverkan innan det låser upp jämfört med en originalbil som i vissa lägen nästan står på tå.
Om jag inte är helt snurrig på blir skillnaden i lastförskjutning mellan axlarna näst intill helt obefintlig beroende på fjäderkonstanterna (eller rättare sagt pitch-vinkel som jag tror du menar)

Det som påverkar, enligt min tro, är retardationen i förhållande till tyngdpunktshöjden.
Helt korrekt. Nigning (pitch vinkel) påverkar inte lastförskjutningen i någon nämnvärd omfattning.

Vad gäller fördelningen fram/bak hade min turbo S alldeles för lite bromsverkan bak med original klossar runt om och standarddäck. Vad jag förstått är det så för i alla fall turbo S modellen (och -89 och nyare turbomodeller). Biltillverkarna ställer alltid in systemen så att frambromsarna låser först av säkerhetsskäl. Dessutom måste de ju ha lite marginal för olika förhållanden som bilarna kan utsättas för. Normalt har därför alla bilar i originalskick lite (eller mycket) för mycket bromsverkan fram. Nyare bilar med mer avancerade ABS system kan antagligen ha mindre marginal i detta avseende.
Detta gäller dock endast så länge bilen är i originalskick, så fort man ändrar något som påverkar bromsarna, t.ex byter belägg eller däck, så kan förhållandena bli annorlunda.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply