Pehr Johnsson wrote:Jag ringde Precis PC i Hbg och beställde ett toe-verkyg. Det var inga problem alls. 112:- ville dom ha och en veckas levtid från Tyskland.
Var det till 944? Finns ett till 911 som är mindre och kanske säljer mer.
Konstigt att jag fick betala drygt dubbla....
/karl
goc931 wrote:Kör du fortare i kurvorna borde du slita mer på utsidan, mao du har mer att ge.
Och när jag lärt mig köra fortare i kurvorna så däcken slits mer på utsidan så ska jag öka camber för att jämna ut slitaget igen.
Och nu när jag drygt 2 år senare har lärt mig att köra fortare i kurvorna så är det dags för mer camber. Mina R888 har slitits ner till cordan på ytterkanten på vänster fram däck och höger framdäck är också slitet mest på ytterkanten.
Mer camber till patand alltså! Ska börja med att maxa det som går med original inställningarna och sen får vi se vad det blir om man måste modifiera något. Vill gärna komma upp i -3 grader eller -3,5 grader helst.
Nä, det skulle bara göra den onödigt hård, även om bilen hade varit totalt stum så vore -2 eller va du nu har no ändå lite lite.. Bilen har ju dessutom dräglig rideheigth. Hittils har det ju varit lite småsnålt med camber, så det blir nog bra med en -3 nånstans.
Man skulle ju kunna öka caster också för att kompensera för ökningen av kingpin - då får man nog iaf mindre dålig camber vid svängning. Har gjort egna camberplates som jag ska testa på min bil med möjlighet att ändra caster. Gjorde dem för kompisarnas Audi projekt (med 944 bultmönster i tornen, o-gee I wonder why??!??!) men jag gjorde en extra uppsättning till min bil.
firefish wrote:Eftersom McPherson har i grunden rätt kass camberkompensation så kanske du skulle satsa på att minska rollen isf att öka på camber.
Minskar jag rollen på min bil så blir det att montera stålpinnar istället för fjädrar/dämpare...
Skämt o sido, den är redan relativt hård i chassit och rollar inte speciellt mycket. Jag tror det är mer camber som behövs och som är enklast att fixa.
Men det är ju alltid bra med flera infallsvinklar!
Cédric wrote:Nä, det skulle bara göra den onödigt hård, även om bilen hade varit totalt stum så vore -2 eller va du nu har no ändå lite lite.. Bilen har ju dessutom dräglig rideheigth. Hittils har det ju varit lite småsnålt med camber, så det blir nog bra med en -3 nånstans.
Tror precis som du att den skulle bli onödigt hård om man går den vägen. Jag har -2,5 fram och -2 bak.
Kommer nog bara ändra fram då bak verkar klara sig bättre (skall dock kolla däcken lite noggrannare bak också för säkerhets skull).
Henka_E wrote:Man skulle ju kunna öka caster också för att kompensera för ökningen av kingpin - då får man nog iaf mindre dålig camber vid svängning. Har gjort egna camberplates som jag ska testa på min bil med möjlighet att ändra caster. Gjorde dem för kompisarnas Audi projekt (med 944 bultmönster i tornen, o-gee I wonder why??!??!) men jag gjorde en extra uppsättning till min bil.
Byggbilder på camberplatsen? Kanske något jag kan be far att fundera över att tillverka.
firefish wrote:Eftersom McPherson har i grunden rätt kass camberkompensation så kanske du skulle satsa på att minska rollen isf att öka på camber.
Minskar jag rollen på min bil så blir det att montera stålpinnar istället för fjädrar/dämpare...
Du har har redan stålpinnar! (aka torsionsstavar, i ditt fall modell extra stöddiga)
Skämt å sidor, Patriks bil är nog rätt rollstyv redan. Finns det kanske ngt kort framifrån eller bakfrån taget under max sväng så att vi kan mäta upp rollvinkel?
Pär Hylander
Glömde stavarna...
Här kommer några bilder där jag svänger ganska hårt. (Sviestad och/eller Kinnekulle bilden är nog mest relevanta, bilden på Mantorp är nog precis i ingången till svängen såg jag nu).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Med tanke på hur lite din bil rollar, är det kanske däcken som är begränsningen? Toyo har inte världens styvaste däckssidor vilket har diskuterats flera gånger.
Jag räknade på hur mycket man vinner i camber vid stor caster och det är inte mer än att det kompenserar för MkPärson- benen dåliga geometri. Säg att du med stenhård fjädring får 0,5° extra camber i tvära kurvor. (Samt TUNG styrning)
Banta bilen? Gå upp i fälgstorlek för att kunna gå ner i profil?
Mest nyfiken, men har du kollat upp hur mycket sidogrepp du har? Utzon´s bil var visserligen duktigt lättat men kom upp i 1,3 G. Du borde inte vara långt efter.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche