Vevaxelinställning vid byte av kamrem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
henrag
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-07 16:34:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

Vevaxelinställning vid byte av kamrem

#1 Post by henrag »

Har rivit och håller på och byter kamrem och balansrem. Har dock stött på ett problem. Hur nollar jag vevaxeln? Har hittat i WSM hur jag nollar alla andra hjul men inte vevaxeln. Någon som har en bild på hur det skall se ut, det enda jag hittat är en liten röd markering men jag vet inte åt vilken den skall peka. Bilen är en -83 944.

Hälsningar Henrik

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Markering finns i bakkant på motorn, på svänghjulet och svänghjulskåpan.

Kika rakt ner vid torpedväggen så ser du ett hål att kika i, även om det inte är helt lätt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
henrag
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-07 16:34:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#3 Post by henrag »

Tack Karl, hoppades på svar från dig!:)
Jag skall ut och skruva om någon timme, meddelar sedan hur det gått!

Henrik

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Markeringen på svänghjulet är lite svårt att se, så enklast är att plocka första stiftet och vrida runt motorn med något lämpligt nerstucket där. Då vet man när kolven närmar sig TDC och då kan man kika på svänghjulet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Håkan Jönehall
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2004-03-30 20:12:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Gråbo (Göteborg)
Contact:

#5 Post by Håkan Jönehall »

Man kan ju även förkolla på kamdrevet o se när det närmar sig.

Karl: Hur gör du med spänningen har du verktyg, går du på känsla eller har du något annat tips?
944 turbo cab -91 svart

User avatar
henrag
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-07 16:34:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#6 Post by henrag »

Nu är kamremmen bytt!:) Jag misslyckades att se uppifrån och trots att jag kollade med en sticka i cylinder 1. Var dock lätt underifrån då jag såg i WSM att det var därifrån man skulle kolla. Var ju egentligen en rätt så enkel procedur att göra, känns skönt att remmarna är bytta!
En liten fundering bara som jag fick ifrån en annan fråga här på forumet, tidigare så var det 24mm på spännrullarna och på de nya som jag fickmfrån Utzon så är det 27mm. Vad är skillnaden på dessa rullar!?
Jag beställde ett omgång till en bil med gammal vattenpump men enligt http://arnnworx.com/balanceshafts.htm så borde jag då ha haft rullarna med 24mm. Blir det något konstigt med dessa rullar!?

Henrik

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#7 Post by jerker67 »

det är tydligen åren som bestämmer bredd... jag fick en länk om balensaxelrem
då stod det om bredderna där..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
henrag
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-07 16:34:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#8 Post by henrag »

Nu när jag har bytt kamrem, balansrem och de rullar som jag fick med i servicesatsen från Utzon så har jag ett fått vinande ljud. Jag tycjer att det inte borde vara någon av de nya rullarna så min fråga är om det kan vara så att när jag satt dit nya remmar och rullar så har spänningen gjort att någon av de "fasta" rullarna börjat vina. Kan det vara så!? I så fall vilken är mest trolig, jag tycker att det låter som om det kommer från rullen under kamdrevet.

Henrik

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#9 Post by Per Huzell »

Med 99% säkerhet har du spänt balansremmen för hårt.

Den ska va "läskigt" slapp.
Har för mig att min gick att snurra 180grader och då var det rätt OK.
[i]Speed is Everything[/i]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#10 Post by Nahpets »

Det har antagligen smugit in sig en liten kompressor tillsammans med rembytet. :)

Som Per säger ... för hårt spänd balansrem sätter jag mina cash på också om detta är det enda du mekat med.

Var glad att du inte har turbo, då hade du haft härliga timmar att demontera slangar och skit.

Mvh
Stephan

User avatar
henrag
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-07 16:34:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#11 Post by henrag »

Enligt tipsen har jag nu en läskigt spänd balansrem och knäpptyst blev det!
Supertack för det!
Bara resten kvar, elhissar, klädsel, AC, inredning och allt mer man kan hitta!

Trevlig helg!

Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]