Zep-924S wrote:Kommer jag att behöva smörja in de yttre hjullagren när jag byter skivorna o med vad? Vad är bra att smörja in med pasta när jag monterar allt på plats igen, skruvar o bultar o allt möjligt?
Varför ska du ge dig på hjullagren för att du byter skivor? Lagren kommer du inte åt att smörja om du inte tar isär dessa.
Det som är bra att smörja in med kopparpasta/aluminiumpasta är alla skruvar och muttrar. Hjulmuttrarna är det bäst att använda aluminiumpasta till om du har aluminiumfälgar. Koppar "äter" aluminium nämligen.
Zep-924S wrote:Kommer jag att behöva smörja in de yttre hjullagren när jag byter skivorna o med vad? Vad är bra att smörja in med pasta när jag monterar allt på plats igen, skruvar o bultar o allt möjligt?
Varför ska du ge dig på hjullagren för att du byter skivor? Lagren kommer du inte åt att smörja om du inte tar isär dessa.
Det som är bra att smörja in med kopparpasta/aluminiumpasta är alla skruvar och muttrar. Hjulmuttrarna är det bäst att använda aluminiumpasta till om du har aluminiumfälgar. Koppar "äter" aluminium nämligen.
Tidiga 944 och även 924 så sitter skivan bakom själva hjulnavet.
Lille patrik, se till att läsa på lite om det!
patand wrote:Varför ska du ge dig på hjullagren för att du byter skivor? Lagren kommer du inte åt att smörja om du inte tar isär dessa
Du har ju helt rätt Karl... Har varit och bytt skivor på min Audi nyligen så jag var helt inne på hur det ser ut på den... har ju självklart bytt skivor på 931 förut men förträngde helt faktumet att man lossar på jullagret fram för att få bort dem...
Har inget praktisk erfarenhet men i haynes manualen verkar det som om man blottar lagren. Men till min fråga så undrar jag då om det kan vara bra att smörja in dem (bäst skulle väl vara att byta dem samtidigt) på nytt o går det med vanligt vaselin eller skall det vara nåt annat?
Zep-924S wrote:Har inget praktisk erfarenhet men i haynes manualen verkar det som om man blottar lagren. Men till min fråga så undrar jag då om det kan vara bra att smörja in dem (bäst skulle väl vara att byta dem samtidigt) på nytt o går det med vanligt vaselin eller skall det vara nåt annat?
Om du vill smörja in de så ska du använda hjullagerfett!
Lagren behöver du inte byta samtidigt. Det är enkelt att byta lager när det är dags istället. Dock bör du se till att spänna framlagren lagom mycket när du sätter ihop det igen. Det får inte spännas för hårt (och inte för löst heller förståss, men det är nog bättre för löst än för hårt).
Pehr Johnsson wrote:Lagren ska väl spännas HÅRT och sedan ska man släppa efter så pass mycket att man försiktigt kan flytta på brickan?
Något sådant ja... har inte hört förut att man ska spänna det HÅRT först. Jag brukar använda mig av en flatskruvmejsel som jag sätter i spåret på låsmuttern och sen vrider "lagom" på handen så det blir rätt åtdraget. Har funkat än så länge på både 931an och cabben...
Det viktiga är att det inte blir för hårt åtdraget i slutändan. Då kommer lagret gå sönder snabbt. (Plus att bilen rullar onödigt tungt om lagret är för hårt åtsatt).
gegge wrote:Det räcker ofta med ett hemmagjord elektrolys för att de ska bli rena. En balja, lite syra och en batteriladdare.
Detta har jag inte provat eller hört om, vilken syra använder man?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Mats Jacobsson wrote:Detta har jag inte provat eller hört om, vilken syra använder man?
T.ex citronsyra borde funka. (har inte provat jag heller, men det verkar spännade och kul!)
Får undersöka detta och testa mej fram.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )