bakvagnsfunderingar 924 -79 sugis

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

bakvagnsfunderingar 924 -79 sugis

#1 Post by porscheratt »

Hallå!

Jag har ett par frågor gällande bilen i topicen som jag hoppas någon kan svara på.

Ni som trimmar 924or och grejjar, använder ni bakvagnen/slutväxel i orginalutförande då eller håller det dåligt? Det kanske är så att lådan är monterad bak på dom här modellerna? Trumbroms bak?

Det kanske finns någon liknande porsche modell som man kan ta tex slutväxel från som passar på ett ungefär :) ? Rekommendera och upplys gärna!

Har tänkt att börja på en ny projekt bil men 924an kanske inte är så super att använda?

Anledningen till att jag funderar på en sån är att jag tycker dom är helfräna :D Sen är dom ju rätt lätta också.

Någon kanske vet nån bra länk så man kan få kika på bilder på bakvagnen?

MVH

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Reservdelsbilder på hela bilen: http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... catalogue/

På 924/944/968/928 sitter lådan bak, på 924 är det trumbromsar bak.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#3 Post by M-Nilsson »

944_Driver wrote:Reservdelsbilder på hela bilen: http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... catalogue/

på 924 är det trumbromsar bak.

//Magnus
Gäller dock inte 924S som har skivor runt om kan jag tillägga 8) Fast den räknas väl å andra sidan nästan som en 944.. :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

M-Nilsson wrote:
944_Driver wrote:på 924 är det trumbromsar bak.

//Magnus
Gäller dock inte 924S som har skivor runt om kan jag tillägga 8) Fast den räknas väl å andra sidan nästan som en 944.. :)
Gäller inte 924 Turbo heller... 8) Samt att vissa vanliga 924 såldes med skivbromsar runtom då det fanns som option, dock tror jag det är extremt ovanligt att det beställdes från fabrik.

Det är ju iof en ganska smal sak att bygga om så man får 944ans bromsar runtom, det är gjort på vår 924 Cabbe t.ex.

Vill man ha lite kraftigare växellåda (grövre ingående axel iaf, i övrigt vet jag inte om det är någon skillnad) så byter man ut 924ans låda och transaxel mot 944ans dito. Vet dock inte om 944ans transaxel passar mot 924ans axel från motorn. Men jag gissar att det inte är original 924 motor man tänker sig i ett projekt? :) Förresten, lådan är givetvis monterad bak! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#5 Post by porscheratt »

Vill börja med att tacka för svaren! :D

Så ett hett tips är att byta till 944 bromsar? måste man typ byta hela fjäder benen då eller är det mindre jobb? Har aldrig fått se trumbromsar på en bil så jag vet ingenting om ingreppet egentligen :oops:

Låda kommer bestå av en O1E låda från audi och den kommer nog hamna framtill.. Så det kanske går att köra på 944 drivaxlar , om det är någon som vet om dom håller bra? Eller ska man passa på att fixa nåra från en annan modell som är starkare men ändå passar i navet?

Har inte bestämt vad för slutväxel jag ska ha än dock. BMW har tydligen vissa som är OK..

Motorn ska bli en saab b204 för dig som undrar .

MVH

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Audilåda fram och bakhjulsdrift? Låter knepigt om du inte ska ha fyrhjulsdrift.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#7 Post by porscheratt »

Jo det kan låta lite knepigt.

Men lådan och motorn satt i en annan projektbil nyss (4wd), och jag vill inte kasta lådan när jag lagt ner så mycket tid på den :P Så den ska jag använda. Den pallar en del också vad jag vet..

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#8 Post by Mattias 924 »

En sånhär låda?

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#9 Post by Berand »

Blir nog vädigt trångt att få dit lådan, den är ju åtskilligt mer utrymmeskrävande än en transaxel. (En liten fundering).
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#10 Post by porscheratt »

En sån här låda

Image




Angående utrymmet så åker rondellen fram :) tur att jag inte är bredarslad..

Mest bakvagnen jag är lite fundersam på hur jag ska göra och vad för delar jag ska använda.. Kardanet blir nog ett custom om jag inte hittar ett passande+ gör spacers.


MVH

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

Låter tungt i fronten!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#12 Post by porscheratt »

Jo det är ju en nackdel..

Får försöka kompensera det lite med slutväxel, kylare och batteri i skuffen - vikt, men optimalt är det ju inte.

En bagage-bur kanske :lol:

nämen...

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Henka_E »

Du kanske kan förklara varför du vill ha 01E:n fram? Varför inte montera den bak? Sitter ju bättre där. 968 har ju en 01E bak, dock med annan diff än Audi men det är ju sekundärt. Att bygga med en 4wd 01E och ha den fram känns galet. Är det så att du vill använda den för att du vill ha Audi motor? Betänk att 924 har samma bultdelning på motor som Audi, det som skiljer är att den lutar mer, dvs, du kommer att åka på att bygga om en del på motorn - men den kommer iaf att passa mot transaxeln. OM du sätter i 01E fram så kommer motorn att stå för upprätt för att få plats - lösbart, men kanske inte dirket snyggt.

Jag tror det vore vettigt att lägga fram varför du vill göra som du vill göra... Vi kanske inte svarar på frågorna på det sätt du vill, men jag tror att vi kollektivt ANAR vad du är ute efter. Vore bättre om du sa vad du vill åstadkomma i slutet istället.

Nu gissar jag här, men är det så att du vill bygga som Kyttet, Audi 5:a, låda fram och nån bakaxel men du vill använda allt rakt av från en S2a, dvs endast korta av kardan och köra med spole/svetsad mitt-diff? Det finns alternativ som inte kostar skjortan - det, varför inte använda en Volvo låda från 940? "Rätt" bultmönster mot Audi motorn (finns en variant av M90, den med diesel motor) och ingen fram och mittdiff som väger. Eller - varför inte kombinera delar från 924/944 för att kunna köra med din 01E bak och på det sättet skippa två extra diffar? Du skulle ju kunna göra pss Ajden på Rejsa och ta bort mitt-diffen från lådan, det kortar dessutom av din ask med 20cm typ. Det du åker på att fundera på är transaxelröret - du vill då ha 944 mönster bak men nåt lämpligare fram... Borde vara lösbart. Jag tror det är en mycket dålig ide att montera din låda fram men en OTROLIGT bra ide att montera den bak! Så, om du bara skriver vad du vill göra exakt, så kan vi garanterat guida dig genom vilka områden du kommer stöta på problem.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Henka_E »

....och att få dit en 01E bak borde inte vara nåt problem alls egentligen. Beroende på vilka drivaxlar etc du vill ha så går det att hitta rätt medbringare.... Säg bara vad du vill göra och lås dig inte vid att den ska sitta fram. Som sagt, gör du en Ajden blir din låda nog tom kortare än original 016 944!

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#15 Post by porscheratt »

Okej: SOM SAGT/SKRIVET så ska jag änvända en SAAB b204 motor.

Anledningen till att jag vill ha 01E lådan fram är : den är moddad för att passa på just min saab motor ( SE BILD ).

Jag tänkte använda hela paketet fram eftersom koppling-låda-motor är ihop fixade; sen ett tidigare projekt. Så det som återstår är att få klart drivlinan ut i asfalten.. Trodde det skulle bli minst jobb på det viset.

Det var min tanke och anledning.

Dumt?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]