931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#376 Post by patand »

Cédric wrote:njae, farsan tog dom till jobbet. Där han har lite roligare grejer :)
Misstänkte att det var så... :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#377 Post by gegge »

Ser jag en mutterdragare på en av bilderna? Måste då passa på att fråga om den hjälper, jag tycker alltid det känns som om det är förenat med livsfara att använda förlängningsrör för att tillräckligt moment på muttrarna. Antingen gör jag illa mig eller så är det bilen...

Både luft och eldrivna klarar mer än 300Nm som BORDE räcka att lossa det mesta..?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#378 Post by Cédric »

Det är en Jula, inte särskilt dyr men definitivt ett MÅSTE i garaget. Det blir så sjukt enkelt att få bort muttrar som sitter fast. Det finns inte mycket som den inte orkar dra loss. Enda gången ja gått bet var på en vevaxelbult. Det är väl kanske mer impulserna som gör att den kan knacka loss muttrar istället för att vrida.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#379 Post by Cédric »

Nu har det meckats en hel del, bussnignar har slipats, bränsle har läckt i massor och rör är bytta. Vidare har jag och min gode medhjälpare erik numera fått bilen på hjul efter ett maratonpass i lördags. Och ja det går att få ride heigth rätt på första försöket, tänk först gör sen ! :D

Nu är det bara att dra dit saker som avgassystem, drivaxlar o.s.v. Bilen ska ju vara klar till testdag på tisdag. Så nu måste det verkligen gå undan !!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#380 Post by gegge »

Cédric wrote:Det är en Jula, inte särskilt dyr men definitivt ett MÅSTE i garaget. Det blir så sjukt enkelt att få bort muttrar som sitter fast. Det finns inte mycket som den inte orkar dra loss. Enda gången ja gått bet var på en vevaxelbult. Det är väl kanske mer impulserna som gör att den kan knacka loss muttrar istället för att vrida.
Tackar för tipset, köpte en Jula idag :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#381 Post by Cédric »

tur att man hade den när oljeplugegn skulle av, jääääääklart va den satt. Vred av en m10 som jag svetsat fast en mutter på för att få ut oljepluggen. Då sitter det hårt. Men med en 17mm insex hylsa och mutterknackaren lossnade skiten tillslut. tur att man inte drog pluggen rund, det hade varit kul :(:)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#382 Post by Cédric »

Sådär jag, idag gjordes mina patenderade uniballskydd med hjälp av cykelslang och resten av de lösa sattes tillbaka, bromsar luftades och fettade knutarna. Så nu är det bara se om det blir en provkörning imorgon innan den riktiga testkörningen ! :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

#383 Post by Erik D »

Sådär ja, då är det väl bara att invänta tisdagen och dess aktiviteter. Det verkar som vi får skapligt väder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#384 Post by patand »

Grattis till framgången Cédric! Lycka till på tisdag! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#385 Post by Cédric »

Sådär är årets första konbana avklarad !

Efter lite småfix så rullades bilen ut och startade finfint. Den fick tom en snabbtvätt ! Efter lite mätningar med survolvon för skolarbetets räkning så sattes en a-sprint så att vi hade något att göra resten av dagen :). Lite nervöst eftersom jag aldrig pressat bilen, dessutom har ju bakvagn och stavar varit nere nyligen. Men allt fungerade riktigt bra, bilen käns otroligt trevlig i böjarna, bara ett litet snäpp mjukare än patands :), dock så var det "lite" överstyrt och bakelitdäcken riktigt hala (hann inte få på r888orna), dessutom med olika däck bak och fram. Hjulvinklarna bak är helt latjolajbans med 4,5graders camber på ena däcken och bamsemycket toe åt alla håll och kanter. Så det är en sak som ska fixas. Dessutom blinkade dessutom knacklampan till så jag vågade inte gasa ur den. Så det finns att göra innan säsongen sätter igång :) Det var dock ett riktigt bra testillfälle, gav verkligen mersmak. Det kommer gå riktigt fort när jag får ordning på grejerna.

Det går också att konstatera att en v40 1.8 inte är mitt konbaneval i a-sprinten, fick prova en vända och då gick det på hiskeliga 1.06 :wink: Understyr och hjulspinn hela tiden. Hoppas våran institution tycker det är okej att det inte är några däck kvar efter en dag på fältet :)

Filmbevis finns nedan, lite småbusande bara :)

http://www.youtube.com/watch?v=qIxvvlObCig

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#386 Post by Cédric »

Bildbevis ! Det återstår att se efter min finjustering av bakvagnen, men jag kanske plockar av ett av de döda varven på framfjädrarna, vi får se.

Passade på att plocka upp r888orna också, ska bli trevligt att skicka dom på kakskärarna som jag har haft på vinden ett tag nu..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

#387 Post by Erik D »

Bidrar med en action bild. Visst kränger det trots den jätte grova krängningshämnaren.
Förresten Cedric, jag minns inte att det regnade på barkarby idag :wink:, och tack för provturen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Danielsson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#388 Post by patand »

Cédric wrote:bara ett litet snäpp mjukare än patands :)
Se där då har min 931a blivit måttstock också! :D

Tyckte din verkade lite mjukare när man kollade på filmen och bilden ovan. Med trippelåttorna kommer iof din bli lite hårdare i känslan.

Hjulvinklarna verkar inte helt optimala däremot.... :wink:

Hoppas vi träffas på någon bana under säsongen så vi kan jämföra lite!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#389 Post by Cédric »

Den är klart mjukare. Känns dock inte som det ser ut på filmen, man blir lite lurad, bussningar och dämpare ger en väldigt fast känsla :). Men då får jag väl sluta fega och vrida upp krängarna lite, dom är ju snälllt ställda just nu :) sen ska det ju igentligen på hårdare fjädrar fram. Får bli det om jag inte får till balansen , det är ju svårt att säga nu. Men helt klart va däcken junk, dom va soppiga, utan grepp, mest gungandes på däcksidorna kändes det som :) Får jag bara ordning på motor och inställningar så ska du nog se att jag dyker upp på något bana ganska snart ...

Det finns en viss erikd här som blev väldigt mån om att beställa nya fjädrar efter en liten provkörning :). Dags att göra slag i saken !

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#390 Post by patand »

Har du mer att ställa på krängarna så är det ju bara att ge sig på det när du känner för det sen! :)

Angående däcken låter det som när jag fick en dum idé av någon som heter Cédric att försöka åka PCS slalom på gatdäck för att köra i classic klassen... fy f-n vad trist det var med gamla dåliga gatdäck när man är van vid R-däck!

Ska man köra gatdäck ska det nog vara nya fräscha puckar så det finns något grepp i dem iaf! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]