928S CUP 85- " GULFEN "

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Shrimpen
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2008-10-21 19:08:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Upplands Väsby
Contact:

#61 Post by Shrimpen »

Ser grymt bra ut.
Jag antar att det är sjönsång som kommer genom de enorma utblåsen som sticker ut där bak...

//Shrimpen
944 Turbo -86

The shrimp who believe he is a hummer

User avatar
Donpa
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2009-01-26 07:42:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Singapore
Contact:

#62 Post by Donpa »

Nu när man fick köra av sig lite så kommer man vidare till nästa problem, vid lite snabbare växlingar :twisted: så hänger synkningen inte med i lådan.
Detta är inget ovanligt problem på 928:or, man hittar nog detta problem främst på tvåan på flertalet vid lite snabbare växling!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW

User avatar
Donpa
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2009-01-26 07:42:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Singapore
Contact:

#63 Post by Donpa »

Bara att ta med växellådan till verkstaden så att man kan få isär den.
Tanken är att byta alla synkroniseringsringar och sätta i nya lager och packboxar.
Jag hade även ett problem att växelspaken saknade fjäder verkan, men svaret på de lär jag nog hitta här inne.
Det gäller att passa på att tvätta av den innan man försöker att sätta ihop den!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#64 Post by Nahpets »

Donpa wrote:Bara att ta med växellådan till verkstaden så att man kan få isär den.
Tanken är att byta alla synkroniseringsringar och sätta i nya lager och packboxar.
Jag hade även ett problem att växelspaken saknade fjäder verkan, men svaret på de lär jag nog hitta här inne.
Det gäller att passa på att tvätta av den innan man försöker att sätta ihop den!
Mekar du låda själv?

Mvh
Stephan

User avatar
Donpa
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2009-01-26 07:42:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Singapore
Contact:

#65 Post by Donpa »

Nahpets wrote:
Donpa wrote:Bara att ta med växellådan till verkstaden så att man kan få isär den.
Tanken är att byta alla synkroniseringsringar och sätta i nya lager och packboxar.
Jag hade även ett problem att växelspaken saknade fjäder verkan, men svaret på de lär jag nog hitta här inne.
Det gäller att passa på att tvätta av den innan man försöker att sätta ihop den!
Mekar du låda själv?

Mvh
Stephan
Japp, jag fixar den själv, då vet man ju vad som blir gjort! :wink:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

#66 Post by Ragnar Joensen »

Donpa wrote:Då blev det dags för de nya Koni fjäderbenen, bara att slita bort de gamla och dit med de nya.
Jag håller just på att se över min undervagn, och originalt är min bil monterat med Boge dämpare. Min bil har M474 sportundervagn.

Det paket som du har köpt verkar inte att vara någon originaluppsättning direkt. Har du lite specar och pris kanske också ?

Nyfiken på alternativ till originalet.


Ragnar

User avatar
Pake
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-06-13 19:34:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norberg
Contact:

Hur lätt ska man kunna växla?

#67 Post by Pake »

Donpa wrote:Nu när man fick köra av sig lite så kommer man vidare till nästa problem, vid lite snabbare växlingar :twisted: så hänger synkningen inte med i lådan.
Detta är inget ovanligt problem på 928:or, man hittar nog detta problem främst på tvåan på flertalet vid lite snabbare växling!
Hej
Har en 928 GT -90. Växellådan käns bra med exakta lägen och inget skrap men man måste växla den "rent" dvs inte trycka spaken snett genom växlarna diagonalt för att få i dem. Är detta tecken på slitna synkringar? Har själv trott att det för effektens skull krävs en ganska robust låda och växlingarna måste därför göras med viss precision. Skulle gärna vilja veta vad din uppfattning är.
Porsche 928 GT

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Hur lätt ska man kunna växla?

#68 Post by Ragnar Joensen »

Pake wrote:Hej
Har en 928 GT -90. Växellådan käns bra med exakta lägen och inget skrap men man måste växla den "rent" dvs inte trycka spaken snett genom växlarna diagonalt för att få i dem. Är detta tecken på slitna synkringar? Har själv trott att det för effektens skull krävs en ganska robust låda och växlingarna måste därför göras med viss precision. Skulle gärna vilja veta vad din uppfattning är.
Jag har också samma "egenskap" på min '89 928 GT. Min bil har gått ca. 15 000 mil, och jag misstänkte att synkringarna var lite slitna. När växellådan och oljan var kall, var den trögare, särskilt i 1:an och 2:an.

Jag bytte olja till Redline, och passade på att använda 50% 75W90 och 50% 75W90 NS.

75W90 innehåller "friction modifiers", som gynnar diffen, men ogynnar åt andra sidan synkringarna. 75W90 NS innehåller inte "friction modifiers", och gynnar därför synkringarna.

Resultatet blev en viss förbättring, dock känns det fortfarande lite trögt med kall låda. Med varm låda känns allt bra - klart bättre än tidigare.

Generellt känns lådan och växlingen, och inte minst kopplingen, ganska omjuk och kontant. Det är ingen Nissan Micra mojäng.

Jag har för mig att just GT årsm. '89 har nästan rakskurna drev, och därför kan växlingen kännas lite mindre samarbetsvillig. Årsm. '90 och fram hade lite mer snedskurna drev.


Ragnar
Last edited by Ragnar Joensen on 2009-03-12 12:00:54, edited 1 time in total.

User avatar
Donpa
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2009-01-26 07:42:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Singapore
Contact:

#69 Post by Donpa »

Ragnar Joensen wrote:
Donpa wrote:Då blev det dags för de nya Koni fjäderbenen, bara att slita bort de gamla och dit med de nya.
Jag håller just på att se över min undervagn, och originalt är min bil monterat med Boge dämpare. Min bil har M474 sportundervagn.

Det paket som du har köpt verkar inte att vara någon originaluppsättning direkt. Har du lite specar och pris kanske också ?

Nyfiken på alternativ till originalet.


Ragnar
När det gäller mina fjäderben så är det justerbara Koni 8240-1085 fram och 8240-1086 bak dessa ligger på ca 2500:-st.
Sedan har Pelle på stötdämparExperten i Stockholm www.stotdamparexperten.se
tagit fram fjädrar justerbara tallrikar och monterat ihop det hela, om jag inte misstar mig helt så låg fjädrarna på ca 5-6tusen.
Det kittet jag har är inget som bjuder på någon större komfort men det går bra på banan.
Vet man bara vad man söker så står Pelle för lösningen.
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW

User avatar
Donpa
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2009-01-26 07:42:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Singapore
Contact:

Re: Hur lätt ska man kunna växla?

#70 Post by Donpa »

Ragnar Joensen wrote:
Pake wrote:Hej
Har en 928 GT -90. Växellådan käns bra med exakta lägen och inget skrap men man måste växla den "rent" dvs inte trycka spaken snett genom växlarna diagonalt för att få i dem. Är detta tecken på slitna synkringar? Har själv trott att det för effektens skull krävs en ganska robust låda och växlingarna måste därför göras med viss precision. Skulle gärna vilja veta vad din uppfattning är.
Jag har också samma "egenskap" på min '89 928 GT. Min bil har gått ca. 15 000 mil, och jag misstänkte att synkringarna var lite slitna. När växellådan och oljan var kall, var den trögare, särskilt i 1:an och 2:an.

Jag bytte olja till Redline, och passade på att använda 50% 75W90 och 50% 75W90 NS.

Att 928:ans växellåda är robust råder det inget tvivel om, risken att dreven skulle rasa ser jag som högst otroligt.
Att lägena känns distinkta har inte med lådan att göra utan med det yttre växel länkaget och hur slitet det är.
Att växla denna låda lika snabbt som man kan göra på andra modeller är svårt, om man dessutom inte har någon växellåds oljekylare kommer lådans olja gå varm vilket ytterligare försämrar synkringarnas funktion.


75W90 innehåller "friction modifiers", som gynnar diffen, men ogynnar åt andra sidan synkringarna. 75W90 NS innehåller inte "friction modifiers", och gynnar därför synkringarna.

Resultatet blev en viss förbättring, dock känns det fortfarande lite trögt med kall låda. Med varm låda känns allt bra - klart bättre än tidigare.

Generellt känns lådan och växlingen, och inte minst kopplingen, ganska omjuk och kontant. Det är ingen Nissan Micra mojäng.

Jag har för mig att just GT årsm. '89 har nästan rakskurna drev, och därför kan växlingen kännas lite mindre samarbetsvillig. Årsm. '90 och fram hade lite mer snedskurna drev.


Ragnar
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW

User avatar
Donpa
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2009-01-26 07:42:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Singapore
Contact:

#71 Post by Donpa »

:D Nu är det bara att sätta ihop!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#72 Post by Pehr Johnsson »

Trevligt med fortsättning! :)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Donpa
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2009-01-26 07:42:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Singapore
Contact:

#73 Post by Donpa »

Nu skall den nyrenoverade växellådan på plats där den hör hemma.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users