laddtrycksgivare 924 turbo -79

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#16 Post by makkanftw »

Kopplat in manometern nu och konstaterat att den aldrig laddar mer än 0,8. Underbar känsla!
Ny givare bör anlända i början av nästa vecka.

Återigen - tack för all hjälp! :)
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

makkanftw wrote:Kopplat in manometern nu och konstaterat att den aldrig laddar mer än 0,8. Underbar känsla!
Hur kan det vara en underbar känsla?! :shock: Själv skulle jag inte köra bilen innan den återfick sitt original laddtryck på max 0,7 bar övertryck! Du riskerar motorns hälsa!

Om du inte har intercooler förståss, då kan man ladda ca 0,9 bar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#18 Post by makkanftw »

Antog att den skulle ladda max 0,8 efter pärs inlägg. Så mycket kan jag :roll: :oops:

Vad kan göra detta hektos skillnad? Enbart WG?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

makkanftw wrote:Antog att den skulle ladda max 0,8 efter pärs inlägg. Så mycket kan jag :roll: :oops:

Vad kan göra detta hektos skillnad? Enbart WG?
Ooops... jag läste ditt inlägg lite slarvigt... den laddar aldrig mer än 0,8 skrev du...

Det är nog ganska safe med 0,8 bar, men 0,7 bar är original laddtryck på tidiga modeller och 0,65 bar på 81 och framåt (den senare modellen fick höjd kompression och lite mer elektronik för styrningen av tändningen, så effekten höjdes trots sänkt laddtryck från 170hk till 177hk). Själv föredrar jag att vara på den säkra sidan och inte ha högre laddtryck än original utan att ha en intercooler på bilen.

Det kan vara ett litet läckage någonstans på slangen till WG som gör att den laddar 1 hk för mycket. Det kan också vara en kärvande WG eventuellt. Eller så kanske någon varit och lagt i en bricka eller två i WG så den laddar lite mer.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#20 Post by notetoself »

Äh. Överskatta inte manometerns noggranhet!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Äh. Överskatta inte manometerns noggranhet!
Hehe... sant sant... min BSR manometer visar dock 0,7 bar i min bil... och bilen går bra och håller för hård bankörning. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Näe nu tar jag och flyttar denna tråden till "Teknik&Trim"... blev inte mycket "köpes" av den till slut så... ok? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#23 Post by makkanftw »

Får ju tag på en originalbrytare i början av nästa vecka så då har jag ju den säkerheten också.

Låter som en bra idé patand! :)
- Marcus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users