Byta kamrem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
henrag
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-07 16:34:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

Byta kamrem

#1 Post by henrag »

Hejsan!
Eftersom jag inte vet när kamremmen och balansremmen är bytt på min nyinköpta 944 så har jag tänkt mig att göra detta.
Någon som vet hur krånglig den är att byta på 944an?
Har tidigare inte bytt kamrem på någon bil men anser mig ha tummen på rätt ställe i handen, renoverade bland annat transaxeln på min förra 928 själv.
Vilken tid räknar man ungefär med på ett byte av remmar!
Jag tror inte bilen har gått så långt sedan det förra bytet men det var många år sedan. Bilen har endast rullat 300 mil sedan den kom till Sverige 1998 då den stått undanställd i nio år.
Hur är det med spännrullar och löprullar, måste de alltid bytas även om de inte gått så långt?
Är det WSM som är bäst att följa när bytet skall ske eller finns det någon annan beskrivning som är bättre?

Tack!

Henrik

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Har du mekat 928 lär du lösa det. Det svåra är att spänna remmen lagom hårt, och speciellt då balansaxelremmen du bör byta samtidigt. Normalt byter man ju spännrullarna och löprullar samtidigt men om de bara gått en kortare sträcka känns det kanske lite onödigt. Känn på de och bedöm om det finns fett kvar i de eller om de börjat rulla så där lätt och utan motstånd som de gör när smörjan börjar försvinna och deras liv börjar ta slut.

Clarks garage har nog någon hygglig guide till bytet m.m. Googla.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by firefish »

Billig försäkring att byta rullar och spännare när du ändå håller på. Vanligaste orsaken till rembrott är väl att någon av dessa säger upp sig vilket i sin tur pajar remmen.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

Byt allt! Det blir ju inte så faligt mycket pengar ändå! Grejorna köper du av Utzon. www.utzon.se
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
henrag
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2007-04-07 16:34:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#5 Post by henrag »

Tack Magnus!
Ungefär ett sådant lagomt vetenskapligt tips som jag ville ha rörande rullarna och spännarna. Sedan håller jag med er övriga också att det är en billig försäkring att byta ut allt.
Jg skall kollla på clarks garage.

Henrik

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Karl Birgander har en rembytesguide på gång... (sedan x antal år tillbaka, vi väntar fortfarande med spänning). Du kan säkert få tips av honom, han har bytt remmar på flera 944or. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users