Problem vid bränslefilterbyte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Problem vid bränslefilterbyte

#1 Post by Dea »

Bytte bränslefilter idag men hade lite problem så nur är frågan om det är att skaffa nytt filter igen...

Problemet var att kopplingen vid den röda pilen vägrade dela på sig och istället delade jag vid den gröna pilen (den delen sitter på filtret när det levereras).

När man delade här så såg man tydligt att det kom en del aluminiumspån ur gängan i filtret vilket ju inte känns så bra då detta är den filtrerade sidan på filtret.

Finns det några knep för att få isär vid den röda pilen?


/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Koffe
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2007-06-29 17:54:19
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#2 Post by Koffe »

1. Kämpaglöd. 2. Två stycken fasta nycklar och 5-56 eller liknande smörjmedel/rostlösare. 3. Återmontera med Kopparpasta och byt filter varje år.
Porsche, det handlar om känslor.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by Spånet »

Om du skall använda det "sönder" dragna filtret beror på om du är en gambler eller inte. Kan hålla tätt eller inte, kan finnas aluspån i eller inte.

Ang att dela på rätt ställe så funkar det med 2 st fasta nycklar av god kvalitet(läs passform) och lite pulver i nävarna, funkar inte det så är det nog ett gymkort som gäller :wink: :lol:

MVH Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Dea »

Tätt håller det nog, det är tätning med kopparbricka, men spånen däremot.....
Tja, 300:- är mindre än en ny spridare eller i värsta fall en motorrenovering så det är väl bara att byta igen... fast på rätt sätt :?

Har testat alla ovanstående utan resultat tyvärr, får göra ett sista försök med kylspraysvarianten av 5-56.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Med framgång har jag provat med två stycken svetsklämmor/tänger, alltså sådana som låses.
Den ena sätter i sådant läge att den kan "hålla emot" på ex en balk och den andra riktar du dina nävar mot.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Dea »

En del av problemet är att det är väldogt ont om plats pga av oljekylen.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Dea wrote:En del av problemet är att det är väldogt ont om plats pga av oljekylen.

/Dea
Japp, just därför är svetstänger kalasbra, dom låser på en gång. Även på fasta nycklar har du ju lite spel innan grepp.

Det kan underlätta att lossa klämman som håller filtret för att komma åt bättre.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Två fasta nycklar av hygglig längd samt lite fula ord och båda händerna runt brukar lösa detta. Alltså inte en nyckel i varje hand utan ett grepp runt båda, ville bara förtydliga det så du inte missat själva tricket.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Dea »

jodå, har testat detta men ska nu lägga till rejält med rostlösare så får vi se...

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Skillzz
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2007-06-29 19:56:48
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

#10 Post by Skillzz »

man använder en stor hammare och en mindre sen håller man den stora hammaren mot mutter som mothåll och slår med den lilla hammare på muttern ett par slag
sen är det bara att låsa med fasta nycklar :wink:

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#11 Post by Notch »

944_Driver wrote:Två fasta nycklar av hygglig längd samt lite fula ord och båda händerna runt brukar lösa detta. Alltså inte en nyckel i varje hand utan ett grepp runt båda, ville bara förtydliga det så du inte missat själva tricket.

//Magnus
Precis - det här brukar fungera utmärkt. Se bara till att inte ha något finger mellan skaften. Då hinner du bli glad att det lossnade ... i en tiondels sekund ... innan du inser att du klämt fingret och fått världens blånagel.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

Notch wrote: Precis - det här brukar fungera utmärkt. Se bara till att inte ha något finger mellan skaften. Då hinner du bli glad att det lossnade ... i en tiondels sekund ... innan du inser att du klämt fingret och fått världens blånagel.
Inga egna erfarenheter hoppas jag? :lol:

//Magnus (som fått åka till akuten mitt i natten pga klantigt mekande...)
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Dea »

Tänk så lätt det går när man är systematisk. Först rejält med rostlösare med kyleffekt sen hammare som mothåll och några slag sen mera rostlösare och till slut två långa 19-nycklar och sen var det loss 30 sek senare :D

Tackar för tipsen

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#14 Post by emm »

Dea, när kommer du till Malmö så du kan bearbeta mitt filter, jag har tillgång till riktig lyft :wink:

Mikael... klen...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]