ANG M 30 TILL 944 TURBO

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

ANG M 30 TILL 944 TURBO

#1 Post by michael rasmussen »

Jag har en undran ang M 30 pkt, jag har sett gula Koni refererade som M 30 pkt med coilovers, både fram och bak. Är detta rätt? Kan inte hitta någon bild i mina Porsche böcker på detta. Någon som vet?

Ev värde på en beg sats enligt ovan som ser helt ok ut.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

M030 är fjäderben med ställbara konidämpare samt justering i höjdled, dvs. gängad
fjädertalrik. Bak så är det enbart dämpare. Alla 944:or har torsionstavar istället för
fjädrar bak orginal. Dock så finns det en M030 stötdämpare med hjälpfjäder till 968.

Pris... svårt å säga, men ett par tusen får man säkert ge, kanske 3 om det är fräscha
grejer och det går att styrka.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#3 Post by Bubby »

hade gula koni runt om på min, ej justerbara.. utrustning sportchassi..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

Bubby wrote:hade gula koni runt om på min, ej justerbara.. utrustning sportchassi..
Mycket möjligt... men inte med option code M030

Säker på att de inte gick att justera? en del Konidämpare måste man trycka
ner i botten och vrida, dvs ingen "ratt" att vrida på i toppen.

Finns även ett sportchassie som heter M031, något hårdare dämpare som
justeras som jag skrev ovan, dock så är inte fjäderbenet justerbart i höjdled.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

Bubby wrote:hade gula koni runt om på min, ej justerbara.. utrustning sportchassi..
Om din bil hade M030 orginal, vet du om det var orginaldämparna som satt på när du köpte den?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Erol »

Pehr Johnsson wrote:
Bubby wrote:hade gula koni runt om på min, ej justerbara.. utrustning sportchassi..
Om din bil hade M030 orginal, vet du om det var orginaldämparna som satt på när du köpte den?

Som sagt, det finns olika "sportchassie" till 944:an, så frågan är vilken
option code din bil är specad med...

Dessutom är ju din bil lite special, då den var avsed för Japanska
markanden, kan faktisk vara som så att det skiljer i utrustning.

Men personligen tror jag att din bil inte hade M030, utan ett annat
sportchassie, förmodligen M031.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#7 Post by Bubby »

Min hade option M474... Sportstötdämpare
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

Följande 3 varianter av sportchassie har jag hittat:

M474 - FRONT / REAR SPORT SHOCKS

M030 - SPORT GROUP WITH KONI SHOCK ABSORBERS

M031 - SPORT GROUP WITH FICHTEL & SACHS SHOCK ABSORBERS

Dock så är det bara M030 som är ställbart i höjd.


/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#9 Post by thesaint »

Intressant, jag har funderat lite kring en eventuell uppgradering av min 944 turbo. Jag fick rådet i någon tidigare tråd med tanke på att det som sitter på bilen idag är rätt gamla stötdämpare och fjädrar. Vad borde man satsa på, Målet är inte att ha någon värsting bil för bana(Visst kommer jag göra besöka på bana men..), utan främst gatbil med någorlunda komfort... Jag har funderat kring en uppgradering liknande M030..
http://www.utzon.se/include/productDeta ... 2&i_id=831
och
http://www.utzon.se/include/productDeta ... 2&i_id=563

Nåt mer, eller andra förslag ?
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Vill bara klargöra M030 år bara justerbara i höjd fram.

M031 är inte justerbart varken i höjd eller hårdhet... inte på 90-91 iaf..

Har man visuellt fina m030 så kan man renovera dessa hos Stötdämpareverkstaden i Sthm..

Dem bytar det som är trasig och detta till rimliga pengar..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#11 Post by thesaint »

Jag har bara orginal dämpare och fjädrar på min antar jag, Så jag åker nog på att köpa nytt eller komma över begagnat och renovera som du säger. Borde finns några kring Umeå som renoverar stötdämpare antar jag.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

claves wrote:Vill bara klargöra M030 år bara justerbara i höjd fram.

M031 är inte justerbart varken i höjd eller hårdhet... inte på 90-91 iaf..

Har man visuellt fina m030 så kan man renovera dessa hos Stötdämpareverkstaden i Sthm..

Dem bytar det som är trasig och detta till rimliga pengar..

/C

Hmm, mina M031 är justerbara, står till och med "adjustable" instansat på
fjäderbenet, dock så är det inte den typen som M030 har, med en skruv i
överkant, utan man måste ta bort dämparen, och sedan trycka den i botten
och skruva... precis som man gör med bakdämpare!

Ang. att M030 inte går att justera bak... Klart det går, indexera om stavarna
eller justera på svärdet på bärarmen :wink: som på alla 944:or.


För mer info om M030: Fördjupningstråd om M030


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#13 Post by claves »

Grrr.. ja, alltså justerar man inte på dämparen och jag sa för årsmodell 90-91 turbo...

Så har sånt jäkla behov o hävda mig idag.. ;)

Sant.. det är inga större hinder att fixa.. svårt men görbart..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Erol »

claves wrote:Grrr.. ja, alltså justerar man inte på dämparen och jag sa för årsmodell 90-91 turbo...

Så har sånt jäkla behov o hävda mig idag.. ;)

Sant.. det är inga större hinder att fixa.. svårt men görbart..

/C
Å jag som trodde att jag redan förklarat det solklart iförsta inlägget:
Erol wrote:Bak så är det enbart dämpare. Alla 944:or har torsionstavar istället
för fjädrar bak orginal
Dvs. det finns inget fjäderben att justera, endast torsionstavar :wink:
och som jag sa ALLA 944, även turbo 90-91, har samma konstruktion!

Men som du säger, inget man gör på en fikarast...


Mvh Erol


Ps. tydligen har jag ett behov av vara lite dryg :lol:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users