Spacerplattor 968 CS
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
Spacerplattor 968 CS
Hej.
Det verkar som om det inte är ovanligt att folk sätter spacers innanför originalfälgarna på 968, typ 25 mm fram och 5 mm bak. Min fråga är om ni gör detta enbart för att det ska se bättre ut eller om det påverkar bilen på något annat sätt (om det är bättre, varför gjorde inte Porsche det från början?)? Min blivande vagn är rätt så låg jämfört med original, kommer jag få problem med att det tar i eller finns det gott om plats att spejsa ut hjulen lite grann?
Det verkar som om det inte är ovanligt att folk sätter spacers innanför originalfälgarna på 968, typ 25 mm fram och 5 mm bak. Min fråga är om ni gör detta enbart för att det ska se bättre ut eller om det påverkar bilen på något annat sätt (om det är bättre, varför gjorde inte Porsche det från början?)? Min blivande vagn är rätt så låg jämfört med original, kommer jag få problem med att det tar i eller finns det gott om plats att spejsa ut hjulen lite grann?
- Jon80
- Sponsor
- Bilmodell: Saknar en Porsche
När man breddar spårvidden på en axel så kommer man få bättre grepp över den axeln, då det är ungefär som om du står bredbent = bättre stabilitet och viktfördelning mellan hjulen. Balansen påverkas med andra ord, och det är kännbart. Körde min bil med orginal ET 21 bak, och provade att byta till nya ET (51) som gör att däcket hamnar längre in över just bakaxeln. Bilen blev klart mindre understyrd.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- firefish
- Turbo-Poster
- Jappe
- Turbo-Poster
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
firefish wrote:Så enligt exemplet ovan med 25 mm fram och 5 mm bak så borde alltså det totala greppet öka något samt göra bilen lite mindre understyrd. Eller...?
Med 27 mm spacer fram och 5 mm bak, så blev bilen mindre understyrd och styrde in bättre. Då hade jag 17 tums cup 2 (orginalfälgar) med 225 fram och 255 bak. Många som kör bana har istället för spacer fram valt 17 tums fälgar med 255 breda däck.
- Dan Winberg
- Addict
ALlt beror ju lite på vad du har.. jag vet inte vems bil du köpt och det finns massa olika ET om det är cup fälgar du har men få ut dom så mycket som möjligt utan att dom tar i.... sen beror ju lite på däck bredd samt ärke på däck och krängare och hjulinstälningar och stötdämpare etc vilken väghållning det blir 

MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
- firefish
- Turbo-Poster
Original cup med Leda coilovers, lägre än lämpligt för gata och R888. Hjulinställningar vet jag inte men ganska aggressiva. Snabb så det räcker för mig i konbanan iaf.Dan Winberg wrote:ALlt beror ju lite på vad du har.. jag vet inte vems bil du köpt och det finns massa olika ET om det är cup fälgar du har men få ut dom så mycket som möjligt utan att dom tar i.... sen beror ju lite på däck bredd samt ärke på däck och krängare och hjulinstälningar och stötdämpare etc vilken väghållning det blir
Frågan om spacers är lika mycket för utseendet som för prestanda, jag tycker att hjulen, framför allt fram, sitter lite för långt in för att det ska vara snyggt. Men jag vill inte göra bilen snyggare på bekostnad av prestanda (men inte heller nöja mig med en "ful" bil så länge som den är snabb).
Var köper man spacerplattor? Inte pajasgrejer utan riktiga alltså.
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
firefish wrote:Original cup med Leda coilovers, lägre än lämpligt för gata och R888. Hjulinställningar vet jag inte men ganska aggressiva. Snabb så det räcker för mig i konbanan iaf.Dan Winberg wrote:ALlt beror ju lite på vad du har.. jag vet inte vems bil du köpt och det finns massa olika ET om det är cup fälgar du har men få ut dom så mycket som möjligt utan att dom tar i.... sen beror ju lite på däck bredd samt ärke på däck och krängare och hjulinstälningar och stötdämpare etc vilken väghållning det blir
Frågan om spacers är lika mycket för utseendet som för prestanda, jag tycker att hjulen, framför allt fram, sitter lite för långt in för att det ska vara snyggt. Men jag vill inte göra bilen snyggare på bekostnad av prestanda (men inte heller nöja mig med en "ful" bil så länge som den är snabb).
Var köper man spacerplattor? Inte pajasgrejer utan riktiga alltså.
www.manton.se
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- mijo
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
Att sätta ditt 25 mm spacers fram är väl en klart märkbar ändring av skrubbradien, man går förmodligen från positiv till negativ offset vilket borde göra styrningen ganska nervös och som sagt att bilen styr in bättre (vilket kan vara önskvärt vid bankörning). Att ändrar spårvidden fram anser jag är mer komplext än bak då det påverkar styrgoemetrin och därmed mer än bara greppet över framaxeln.
Gör man det i glassätarbilen bara för det är snyggt kan man ju överraskas av bilens beteende vid en häftig inbromsning/undanmanöver. Med "räsern" är det kanske en annan femma.
Gör man det i glassätarbilen bara för det är snyggt kan man ju överraskas av bilens beteende vid en häftig inbromsning/undanmanöver. Med "räsern" är det kanske en annan femma.
-
- Turbo-Poster
Förklara gärna skrubbradie för mig och andra mindre insatta. Låter som ett mått man använder för att bygga en hembrännare 
Påkänning och slitage på hjullager borde också öka?
1/2 kg mer ofjädrad massa på varje hjul.
Jag har föresten begagnade långa hjulbultar för spacers fram. 10.9 hållf om jag inte mins fel. Med "splines" för att pressas fast i navet. Kan vara lite klurigt att hitta sånna förutom från Porsche (dyrt), M14x1,5 tror jag. PM om det är intressant.

Påkänning och slitage på hjullager borde också öka?
1/2 kg mer ofjädrad massa på varje hjul.
Jag har föresten begagnade långa hjulbultar för spacers fram. 10.9 hållf om jag inte mins fel. Med "splines" för att pressas fast i navet. Kan vara lite klurigt att hitta sånna förutom från Porsche (dyrt), M14x1,5 tror jag. PM om det är intressant.
- Turbo-Poster
Ionizer wrote:Förklara gärna skrubbradie för mig och andra mindre insatta. Låter som ett mått man använder för att bygga en hembrännare
Förenklat, ju längre ut man flyttar framhjulet på sina axel från spindelleden räknat ju större skrubbradie - hoppas det blev rätt nu

Positiv eller negativ offset har jag för mig var om hjulets centrum hamnar innanför eller utanför där en tänkt linje från fjäderbenslagret genom spindelleden träffar marken (tror det finns en bild på detta i WS-manualen för 944). Är hjulets centrum långt utanför denna punkt lär man tydligt känna i ratten om det är skillnad på greppet mellan höger och vänster framhjul vid inbromsning.
- mijo
- Turbo-Poster
Tycker också det borde vara så, flyttar man ut hjulet 25 mm borde man öka sina chanser att bli frånåkt av sitt framhjul vid hård bankörning. Fast man kan ju anta att Porsche har räknat med goda marginaler för spindel och nav på en bil byggd för allmän väg.Ionizer wrote:Påkänning och slitage på hjullager borde också öka?
EDIT: Kom ihåg att Jon (Wasp Racing) skulle ta fram svarvade nav då de gjutna orginalnaven kan spricka vid lite hårdare belastning (långlopp antar jag).
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Tvärtom ... annars är det rätt.mijo wrote:Förenklat, ju längre ut man flyttar framhjulet på sina axel från spindelleden räknat ju större skrubbradie - hoppas det blev rätt nuIonizer wrote:Förklara gärna skrubbradie för mig och andra mindre insatta. Låter som ett mått man använder för att bygga en hembrännare
Positiv eller negativ offset har jag för mig var om hjulets centrum hamnar innanför eller utanför där en tänkt linje från fjäderbenslagret genom spindelleden träffar marken (tror det finns en bild på detta i WS-manualen för 944). Är hjulets centrum långt utanför denna punkt lär man tydligt känna i ratten om det är skillnad på greppet mellan höger och vänster framhjul vid inbromsning.

Skrubbradie är avståndet mellan hjulets mittlinje och den punkt som hjulet svänger runt. Ligger den punkten utanför hjulets centrumlinje så är skrubbradien negativ, ligger den innanför centrumlinjen är skrubbradien positiv.
Edit: Tror jag råkade kasta om ordningen först, men nu har jag skrivit om det så många gånger att jag inte kommer ihåg vad jag först skrev ... Men det är rätt nu.
Edit2: Rättat igen. Man blir lätt förvirrad ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Torbjorn968
- Addict
Det finns en enkel lösning på behovet av spacer för att fylla ut främre hjulhus och det är att köra 9" runt om. Bättre balans.
Angående hjulnaven: jag har själv bevittnat en 968 som slutade sitt långlopp i lekakulorna på Mantorp, navet pajade, bromsarna gav upp vilket innebar 200 km/h när bilen gick av.
Rent principiellt är det frågan om utmattning, om det är långlopp eller många banmötestimmar spelar ingen roll. Det som kan gå sönder är navet samt bärarmen på sänkta bilar, antingen bryts änden av bärarmen eller så går pinnen av. Bärarmar är även de på gång.
Mvh
TL
Angående hjulnaven: jag har själv bevittnat en 968 som slutade sitt långlopp i lekakulorna på Mantorp, navet pajade, bromsarna gav upp vilket innebar 200 km/h när bilen gick av.
Rent principiellt är det frågan om utmattning, om det är långlopp eller många banmötestimmar spelar ingen roll. Det som kan gå sönder är navet samt bärarmen på sänkta bilar, antingen bryts änden av bärarmen eller så går pinnen av. Bärarmar är även de på gång.
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- mijo
- Turbo-Poster
Stämmer, kollade i WS-manualen och från 87 (långa bärarmar och högt ET) fick man ca 14,5 mm NEGATIV skrubbradie. Sätter man då på 25 mm spacer bör man istället få ca 10 mm POSTIV skrubbradie. Det är alltså postiv skrubbradie som ger en "nervösare" styrning och negativ som gör den stabilare. Till nästa gång har jag garanterat blandat ihop postiv och negativ igenSjösgärd wrote:Tvärtom ... annars är det rätt.mijo wrote: Förenklat, ju längre ut man flyttar framhjulet på sina axel från spindelleden räknat ju större skrubbradie - hoppas det blev rätt nu
Positiv eller negativ offset har jag för mig var om hjulets centrum hamnar innanför eller utanför där en tänkt linje från fjäderbenslagret genom spindelleden träffar marken (tror det finns en bild på detta i WS-manualen för 944). Är hjulets centrum långt utanför denna punkt lär man tydligt känna i ratten om det är skillnad på greppet mellan höger och vänster framhjul vid inbromsning.Engelska "offset" är detsamma som tyskans "ET" (Einpresstiefe). Avståndet mellan fälgens centrumlinje och monteringsytan mot navet.
Skrubbradie är avståndet mellan hjulets mittlinje och den punkt som hjulet svänger runt. Ligger den punkten utanför hjulets centrumlinje så är skrubbradien negativ, ligger den innanför centrumlinjen är skrubbradien positiv.
Edit: Tror jag råkade kasta om ordningen först, men nu har jag skrivit om det så många gånger att jag inte kommer ihåg vad jag först skrev ... Men det är rätt nu.
Edit2: Rättat igen. Man blir lätt förvirrad ...

Tror ett bättre alternativ till spacers är som Torbjörn säger, 9 tum fälgar istället. Då flyttar man ju inte hjulets centrumlinje lika mycket och man bör ju kunna bromsa grymt sent om man törs

- Torbjorn968
- Addict
Även med 9 tummare fram så finns understyrning kvar så det är ett givet första steg. Mycket praktiskt också eftersom man klarar sig med 2 reserver som kan sitta var som helst på bilen. Jag kommer att få ett par RH Cup 3 replikor över någon gång i vår. Kan även köpas med kvarvarande Mich Cup gummi. När våren kommer så vet jag var de är (kan sitta på 968an som står hos Jon i Degerfors).
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!