Om jag har förstått det rätt så har 944S/S2 en extra liten ljuddämpare på bakre biten av systemet.
Varför finns det lilla extra ljudämparen bara på S och S2??
Gör den någon "nytta"... behövs den igentligen??
//Fredrik
Extra ljuddämpare??
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Extra ljuddämpare??
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Turbon har bara en dämpare, sitter längst bak, iaf på min.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ni tokar har ju annat som stör avgasernas väg.Mårten wrote:Turbon har bara en dämpare, sitter längst bak, iaf på min.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Jag ger mig och tar tillbaka det jag skrev ovan.
I denna tråden. forum/viewtopic.php?t=17527&highlight=fl%E4ns säger sig både 944:a och Turbo ägare att det borde finnas en främre dämpre på deras billar. Jag kollade i PET och den främre finns bara S och S2.
I denna tråden. forum/viewtopic.php?t=17527&highlight=fl%E4ns säger sig både 944:a och Turbo ägare att det borde finnas en främre dämpre på deras billar. Jag kollade i PET och den främre finns bara S och S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2006-02-14 02:26:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Järfälla
- Contact:
Re: Extra ljuddämpare??
Tror den lilla burken finns på 944 88-89 och 944S/S2, dvs lite senare årsmodeller.Freddan wrote:Om jag har förstått det rätt så har 944S/S2 en extra liten ljuddämpare på bakre biten av systemet.
Varför finns det lilla extra ljudämparen bara på S och S2??
Kanske en anpassning för nya katalysatorvarianter?
Ska väl dämpa något frekvensområde som kat'en och den stora dämparen inte tar. Kanske har någon resonator-funktion?Freddan wrote:Gör den någon "nytta"... behövs den igentligen??
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag har en utrustning som heter catalyc converter (stavning?), men jag kan inte hitta någon kat på den.
Kan den lilla burken ha något med det att göra eller är det bara en ren ljudämpare.
Hursom hellst så låter jag den sitta kvar.
//Fredrik
Kan den lilla burken ha något med det att göra eller är det bara en ren ljudämpare.
Hursom hellst så låter jag den sitta kvar.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]