931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#346 Post by notetoself »

Cédric wrote: Turbo puh köpte en samtidigt, och vad jag vet har han inte haft de så. Eller ?
Jodå. Jag har dock också slarvat med kalibreringen. Tar emot att stå och mosa på 6000 rpm... :roll:

Nu har jag ju inte åkt 931a på några månader men att det blev en oväntad röding då och då minns jag tydligt. Även när bilen stog på tomgång.

Jag tog det som att en röding är ingen röding, många rödingar är obra.

Många rödingar fick jag dock endast när det var tokgas (ibland).


Edit: GRATTIS!!! :#cheers: :#cheers: :#cheers: (Vet hur gytt det är!)


Edit 2: Fullgas, hög växel, lågt varv gav gärna rödingar. De gick dock över när man kom upp i lagom varv.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#347 Post by patand »

Skruva upp blandningen ett kvarts varv på varje cylinder (du vet väl att det är ställbart per cylinder på 931an till skillnad mot 924a där man intekan ställa det på samma sätt) och provkör sen... blev det bättre så var det blandningen (eller iaf hjälpte det att öka bränslemängden)... :)

En lambdamätare är bra att ha förresten... även en smalbandslambda som jag har kan säga en del (om inte allt) om hur blandningen ser ut. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#348 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Edit 2: Fullgas, hög växel, lågt varv gav gärna rödingar. De gick dock över när man kom upp i lagom varv.
Om en "röding" innebär knackning så låter det inte som att din motor går som den ska. :shock: Eller så är det kalibreringen som inte stämmer...

Enda gången jag fått en knackindikering på min motor (förutom då den laddade typ 1 bar pga läckage i wastegaten...) är när den fått för lite soppa i någon högersväng samtidigt som man gasat på ordentligt på bana. Då har det bara varit en knackindikering och sen inget mer.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#349 Post by notetoself »

patand wrote: Om en "röding" innebär knackning så låter det inte som att din motor går som den ska. :shock: Eller så är det kalibreringen som inte stämmer...
Efter 500 problemfria mil i sommar så tror jag ärligt talat att den går precis som den ska. När jag kalibrerade så gjorde jag det mot typ 3.5-4 krpm bara för att få lampan att sluta blinka. Sen blev det aldrig av att jag gjorde det riktigt.

Möjligtvis får den lite för mycket bränsle. Ställde CO i nivå med övre gränsvärdet vilket gör att den kanske misständer i det läget, men att det inte märks i övrigt.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#350 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Efter 500 problemfria mil i sommar så tror jag ärligt talat att den går precis som den ska. När jag kalibrerade så gjorde jag det mot typ 3.5-4 krpm bara för att få lampan att sluta blinka. Sen blev det aldrig av att jag gjorde det riktigt.

Möjligtvis får den lite för mycket bränsle. Ställde CO i nivå med övre gränsvärdet vilket gör att den kanske misständer i det läget, men att det inte märks i övrigt.
Då låter det som att kalibreringen är känsligt att få rätt. :) På KnockLink är det inte så mycket kalibrering, man ställer känsligheten bara (jag har ställt min på max känslighet).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#351 Post by Cédric »

Känsligheten går också att ställa, men det väntar jag med. Jag får inga röda men gula däremot. Vilket är antydan eller va man nu ska kalla det. Ska först kolla efter läckage på tryckledningen till dosan då det lät som turbon satt i kupen när laddtrycket började byggas upp :) Sen får vi se..

Patand, var kom det där styrstaget jag köpte av dig ifrån ? Det knakar som bara den om övre knuten, ska försöka kika nogrannare på det. Lite märkligt då det verkade vara kanonfriskt innan jag satte det i bilen..

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

#352 Post by Erik D »

Grattis till besiktningen :d=: . Det måste kännas skönt att äntligen kunna vara ute och köra och testa ordentligt ute på vägarna. Går bilen lika tyst och fint som bilen vi provkörde i somras?

Själv så har jag stött på problem, att spänna generatorremmen var inte så lätt som jag trodde. När jag kröp in under bilen så visade det sig att fäste till generatorn hade gått av. Ett nytt är beställt från Tyskland men det dyker tidigast upp i mitten av januari. Jag har tänkt försöka fixa det provisoriskt genom att svetsa fästet men det kan bli lite lurigt då någon tidigare ägare har försökt laga den tidigare och lämnat en del porösa svetsar i fästet.

Säg till om du behöver en hjälpande hand med att meka bakvangen på bilen. Jag kommer tillbaka till stockholm veckan efter nyår.
Erik Danielsson

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#353 Post by Cédric »

Den dånar brölar och är allmänt stötigt :). Vissa delar ska jag ta itu med, jag tror avgasröret sitter lite för bra och för nära och stötdämparna och motorfästena är för hårda, det ena går ju att justera dock.

Allt du meckar med verkar ha potential att bli spännande och svårare än va de borde vara, hoppas de löser sig.

Får se när meckandet drar igång. Ganska snart hoppas jag. Nu ska det rimmas vidare !!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#354 Post by patand »

Cédric wrote:Patand, var kom det där styrstaget jag köpte av dig ifrån ? Det knakar som bara den om övre knuten, ska försöka kika nogrannare på det. Lite märkligt då det verkade vara kanonfriskt innan jag satte det i bilen..
Köpte du styrstag av mig... ?! Det var nog länge sedan för det minns jag knappt... men om det var det jag hade i garaget så fick jag med det när jag köpte min reservdelsbil. Det staget skulle vara glappfritt enligt killen jag köpte bilen av.

Har aldrig undersökt det närmare själv, bara konstaterade som du att det inte verkade glappa på någon ledd alls. Kan det vara lite mer fett som behövs? Eller att du råkat sätta det lite galet på något sätt?

Eller så var det inte så friskt som det verkade... :roll: :cry:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#355 Post by Cédric »

Det känndes som om det var helt oglappt, men det klonkar på plats, riktigt märkligt. Ska ta en titt på det senare, de finns lite annat att ta itu med nu..

Va ute och tog en tur idag i solskenet. Skönt att kunna prova köra lagligt :). Tyvärr återstår problemet med knackvarning. Har ingen aning om varför det blir så, trots att jag drog isär kontaten som ska ge 7 graders retarderad tänding och -5 luften. Det borde ju hjälpa. Tyvärr hade jag sönder min laddtrycksmätare så den går aldrig ner längre än 0.2-0.3 bar, så det är svårt att se nåt med precision. Ska försöka få tag på en ny bättre. En vända med bredbandslambda hade ju varit väldigt tacksamt, men det blir lite lurigt att få tag på. Bra som f'n går den iaf, lite halt dock när turbon laddar på :) Min far som tycker det är skoj att filma klippte ihop en liten film över dagens körning. Tyvärr fick jag lite problem med glapp nånstans, och så är inte bränslepumpsrelät med i alla lägen...Mer att kika på med andra ord, tur att säsongen börjar tidigt i år :)

http://www.youtube.com/watch?v=c6aI2RUysXU

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Grattis

#356 Post by Joakim.S »

Grattis det är alltid kul att få lite fart på grejorna, jag har en tryckmätare om du behöver.
Men det funkar även med bredbandslambda fast tendensen syns fortare på en tryckmätaren, jag skulle vilja påstå att man ska ha max 0,3 bars tapp på bränlsetrycket

Ps det börjar bli dags för skrapan

MVh Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#357 Post by patand »

Kul att du är ute och rullar Cédric! Småfelen som återstår har du säkert fixat till säsongen. Ska bli kul att se dig köra 931a på banorna! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#358 Post by Cédric »

Försöker starta tidigt i år (eller egentligen väldigt sent :) ). tryckmätare tänkte jag faktiskt inte på, men det borde ju funka utmärkt. Förutsatt att jag vett vilket bränsletryck det ska vara under last. Har du nån koll på det ?

Skrapan ligger snällt och väntar i garaget :)


Ny soppapump är iaf beställd, tänkte prova en billig ebaypump. För dom pengarna är det värt en chansning :). Min gamla har det nästan ärgat hål rakt igenom, tror att det är därför den läcker i en skarv. Man skulle nästan behöva infästningen i aluminium istället för stål. Det blir lite väl spännande annars...

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#359 Post by Joakim.S »

Det är samma bränsletryck på full last som på tomgång 5-5,5bar, det finns dom som åkt med 7bar för att få ut lite till, det som ändrar sig är styrtrycket vilket man får mäta på ett annat ställe.

/Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#360 Post by Cédric »

Bränsletryck står då på attgöra listan när snön börjar försvinnna så man kan göra fler provkörningar. Nu har jag mest sysslat med slaveriet att slipa ner takluckan. Någon har "tätat" genom att dra en tejp runt om som tyvärr tog med sig lacken, så en hel del slipande har det blivit. Nu är iaf sista lagret sprutspackel på så ska nog en fin yta kunna slipas fram..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users