Besiktiga med fullbur??
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Besiktiga med fullbur??
(Vet inte om denna tråd har hamnat på rätt ställe men jag testar ändå?)
I dag hade jag och ett par vänner här ifrån forumet en liten "mek träff" i mitt garage. Då kom det på tal om "Störtburar" och besiktning. Jag undrar vad som gäller vid besiktning (SBP).
Är det så här:
Man får besiktiga utan att typa om bilen med "halvbur"?
Man måste typbesiktiga bilen om man sätter i en helbur?
Eller vad är det som gäller? Ni som har "burar" i era bilar och har besiktigat?
MVH XIIIM-Jocke
I dag hade jag och ett par vänner här ifrån forumet en liten "mek träff" i mitt garage. Då kom det på tal om "Störtburar" och besiktning. Jag undrar vad som gäller vid besiktning (SBP).
Är det så här:
Man får besiktiga utan att typa om bilen med "halvbur"?
Man måste typbesiktiga bilen om man sätter i en helbur?
Eller vad är det som gäller? Ni som har "burar" i era bilar och har besiktigat?
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Min fick jag reg-besikta med halvbur/båge.. har väl ändrats på lite regler, men vet inte vad dom säger.. //Bubby!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
ok
Okej! Får kolla med SBP för senaste regler och info. Vet någon om det finns sådan information att söka på "nätet"?
MVH XIIIM-Jocke
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
En kvalificerad gissning säger att du INTE behöver regbesikta en båga då bilen endast är reggad för en passagerare.
Med fullbur är det en annan sak, den skall reg.besiktas om du inte kan ta ur den till varje "host,host"(besiktning) körning på allmän väg.
Problemet vid reg.besiktning är att hela bilen besiktas, dvs ALLA förändringar mot orginal kommer att gås igenom och saknar du skriftliga intyg från leverantörer på utbytta delar så blir det nedslag.
Detta gäller tex:
- Stolar
- Ratt
- Bromsar
- Instrumentbräda
- Rutor
osv,osv
MVH Lars G
Med fullbur är det en annan sak, den skall reg.besiktas om du inte kan ta ur den till varje "host,host"(besiktning) körning på allmän väg.
Problemet vid reg.besiktning är att hela bilen besiktas, dvs ALLA förändringar mot orginal kommer att gås igenom och saknar du skriftliga intyg från leverantörer på utbytta delar så blir det nedslag.
Detta gäller tex:
- Stolar
- Ratt
- Bromsar
- Instrumentbräda
- Rutor
osv,osv
MVH Lars G
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Ååååå F-N!
Ursch va jobbigt......Jag får väl ta och skruva den så den blir lätt att ta ur "Host host host" 

Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Ååååå F-N!
Ja, det gäller att börja i rätt ände när man ska bygga racerbil.XIIIM-Jocke wrote:Ursch va jobbigt......Jag får väl ta och skruva den så den blir lätt att ta ur "Host host host"
FÖRST och då menar jag först bygger man bur i en orginalbil sedan reg.besiktning och först efter det kan man bygga bilen som man vill ha den.
Jon(JERD) har kopplingar för att kunna göra buren delbar mellan huvudbåge och dörrbåge.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
min var reggad för en passagerare men var tvungen att regga.. har med vikt på bilen o göra.. recarostolarna sa dom inget om..=)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Eddie
Jag har kollat på Eddie Varvstopps sida samt en massa olika bilder på burar. jag bygger den nog som Eddis men med skruvade "frambågar". Så jag kan plocka ur frambågarna till besiktningen.
MVH XIIIM-Jocke
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
När du ändå bygger bur, se till att den uppfyller SBF:s krav.
Jerd.se har kopplingar som ska vara godkända för att fästa de längsgående bågarna i huvudbågen.
Jerd.se har kopplingar som ska vara godkända för att fästa de längsgående bågarna i huvudbågen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
Re: Eddie
(Gussbur såg jag nu) köps var ?XIIIM-Jocke wrote:Jag har kollat på Eddie Varvstopps sida samt en massa olika bilder på burar. jag bygger den nog som Eddis men med skruvade "frambågar". Så jag kan plocka ur frambågarna till besiktningen.
MVH XIIIM-Jocke
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags
-
- Turbo-Poster
- Posts: 808
- Joined: 2007-03-05 02:13:14
- Bilmodell: volvo
Re: Eddie
guss - 08-570 300 22, gustavsberg sthlm. (har ingen hemsida).Herman wrote:(Gussbur såg jag nu) köps var ?XIIIM-Jocke wrote:Jag har kollat på Eddie Varvstopps sida samt en massa olika bilder på burar. jag bygger den nog som Eddis men med skruvade "frambågar". Så jag kan plocka ur frambågarna till besiktningen.
MVH XIIIM-Jocke
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Eddie
"Min" båge i din gamla bil sa de inget om på besiktningen i höstas, då besiktigade jag med halvbur, stol och sexpunktsbälte (trepunktsbältet fanns kvar). Han nämde inget mer än en kommentar om att den verkade "rejsig...". Fast kanske första gången jag har tur, annars är det alltid något...XIIIM-Jocke wrote:Jag har kollat på Eddie Varvstopps sida samt en massa olika bilder på burar. jag bygger den nog som Eddis men med skruvade "frambågar". Så jag kan plocka ur frambågarna till besiktningen.
MVH XIIIM-Jocke

- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users