Vad kostar en 944?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ljungan
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-07 10:00:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Vad kostar en 944?

#1 Post by Ljungan »

Ja, nu är det väl förbannat svårt att bedömma men vad ligger 944 priserna på? Vad ska man tänka på? priserna ligger ju allt från tusenlappar upp till 130.000!

T.ex denna, värt sitt pris? http://www.blocket.se/vi/16376432.htm?ca=11_s

Är på jakt efter en 944 som jag skrivit i andra trådar men priserna är grymt svårt!

Tacksam för alla hjälp, tips och råd!

/Ljungan
Lycklig ägare av en 944 S2 -91.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Frostyfog »

Först: vill du skilja på 944 -85, 944 85b- och 951 eller känner du att det är samma sak?
du kan lugnt räkna på 30k för varje steg upp på den trappan (nej, jag anser mig inte ha bra koll på värdet av dessa bilar, men någonstans i dom trakterna)

"Tyvär" är det nog oftast inte bara ren ålder på bilen som är avgörande utan faktumet att ju billigare bilen var i inköp för säljaren desto troligare är det att underhållet/kvalisorten på de nya delarna varit sparsamt... få köper en 84a för 30k och sedan lägger 30k till på utbyte av halvslitna slitdelar det första året.
Last edited by Frostyfog on 2008-12-11 15:08:51, edited 2 times in total.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Där emellan kommer också 944 S och 944 S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Hur långt är ett snöre? :wink:

Sök! Det har diskuterats tidigare (inte så mycket tidigare att priserna radikalt har förändrats dock) och det är viss skillnad på en nedgången 944 från -83 och en fullutrustad, nyrenoverad, välskött och trimmad 944 turbo från -91 ... runt sisådär 100.000 kr skillnad i alla fall. ;)

Frågan är vad det är du vill ha? En 163 hk 944 eller en 944 turbo med 250 hk?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Ljungan
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-07 10:00:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by Ljungan »

Jag visste väl att jag skulle få dessa svar. En dum fråga att ställa av mig egentligen.
Problemet är väl att jag söker en välvårdad 944. Jag vill ha en i bra skick som är så mycket original som möjligt.

Till frostyfog; Ja, för mig är det hyfsat samma sak. Vill du uppdatera en förhoppningsvis nybliven porsche ägare vad som skiljer bilmodellerna åt?

Sedan kvarstår frågan, är denna bilen värd sitt pris? http://www.blocket.se/vi/16376432.htm?ca=11_s
Lycklig ägare av en 944 S2 -91.

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by Rikard »

Ljungan wrote:Jag visste väl att jag skulle få dessa svar. En dum fråga att ställa av mig egentligen.
Problemet är väl att jag söker en välvårdad 944. Jag vill ha en i bra skick som är så mycket original som möjligt.

Till frostyfog; Ja, för mig är det hyfsat samma sak. Vill du uppdatera en förhoppningsvis nybliven porsche ägare vad som skiljer bilmodellerna åt?

Sedan kvarstår frågan, är denna bilen värd sitt pris? http://www.blocket.se/vi/16376432.htm?ca=11_s
Det är i princip omöjligt att värdera bilen enbart på den infoemation som är tillgänglig. För det priset gäller att allt är mer eller mindre i perfekt skick. AC bör vara renoverad och konverterad, fräscha remmar, bytt vattenpump, renoverad turbo, motorn får ej dra onormalt med olja osv.....

Tänk också över vad du har för driftbudget. Jag åker själv turbo och har forrfarande inte kommit under 100kkr på en säsong. Rekommenderar en S2 till 95 % av de som funderar på en 944.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Erol »

Rikard wrote:
Ljungan wrote:Jag visste väl att jag skulle få dessa svar. En dum fråga att ställa av mig egentligen.
Problemet är väl att jag söker en välvårdad 944. Jag vill ha en i bra skick som är så mycket original som möjligt.

Till frostyfog; Ja, för mig är det hyfsat samma sak. Vill du uppdatera en förhoppningsvis nybliven porsche ägare vad som skiljer bilmodellerna åt?

Sedan kvarstår frågan, är denna bilen värd sitt pris? http://www.blocket.se/vi/16376432.htm?ca=11_s
Det är i princip omöjligt att värdera bilen enbart på den infoemation som är tillgänglig. För det priset gäller att allt är mer eller mindre i perfekt skick. AC bör vara renoverad och konverterad, fräscha remmar, bytt vattenpump, renoverad turbo, motorn får ej dra onormalt med olja osv.....

Tänk också över vad du har för driftbudget. Jag åker själv turbo och har forrfarande inte kommit under 100kkr på en säsong. Rekommenderar en S2 till 95 % av de som funderar på en 944.

Rikard
Nu tycker jag att Rickard tar i lite (har för mig att vi diskuterat vad bilen
kostar per år tidigare). Men för det flesta jag känner så kostar inte bilen
100-tusen per år. Rickard räknar med motorrenovering, trim, däck till
bankörningar, uppgraderingar m.m m.m m.m.

Flertalet av de jag känner som kör 944 klarar sig med vanlig service, dvs.
däck, bromsbelägg, olja/filter osv. och då handlar det mer om 5-10-tusen
per år. så allt är relativt. Det beror lite på vad bilen skall användas till.
Bankörning med ambitioner eller glassätarbil?

Ang. priset på bilen i annonsen så tycker jag att det är rätt ok, med tanke
på att bilen säljs på firma, dock så bör inte bilen vara allt för sliten.
Dock så håller jag inte med Rickard att bilen skall vara i perfekt skick eller
totalt renoverad, en sådan bil brukar ligga närmre 120-130-tusen.
Men bilen skall vara i gott skick! för de pengarna.

Jag skulle även dubbelkolla att bilen i annonsen verkligen har diffad-låda
son det står i annonsen, detta är inte standard på en -86:a utan fanns
som tillval.

Ang. info om modellerna, läs lite på 944sveriges gamla infosida, har du
sedan funderingar, sök på forumet, hittar du inte det du söker, ställ en
fråga på forumet :lol:

Länk till infon: http://groups.msn.com/Porsche944Sverige/fakta.msnw



Mvh Erol



Ps. Välkommen till Porsche-träsket :wink:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Ljungan
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-07 10:00:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Ljungan »

F-n vad ni har bra information!! STORT TACK!!
Men jag känner ändå inte att jag är i behov av en turbo. Det är inte för motorn jag köper eller rättare sagt, vill köpa en 944 utan det är för att jag tycker de är så förbannat charmiga och snygga. Riktigt härligt 80! =)
Jag vill har en snygg 944 i rött, svart eller vitt med svart inredning och som är i fint orginalskick. Kanske man ska rikta in sig på en sk s2 istället som Rikard säger!

Det är synd att det finns så förbaskat få ute på marknaden!!!

Men om man skippar turbo, skiljer det mycket på designen inuti och utanpå en 84 och en 91? Fälgar osv kan man ju köpa till men ser väldigt lika ut!

Fortfarande ingen som läser tråden som har en 944 till salu, helst i sthlms området?

Vh Johan
Lycklig ägare av en 944 S2 -91.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Erol »

Ljungan wrote:Men om man skippar turbo, skiljer det mycket på designen inuti och utanpå en 84 och en 91? Fälgar osv kan man ju köpa till men ser väldigt lika ut!
I stora drag:

S2 ser ut som turbo utvändigt, dvs annan front (integrerad kofångare) och
en difuser/spoiler under kofångaren bak.

Invändigt ser alla 944.or lika dana ut. Men från -85b kom den nyare
modernare instrumentpanelen. Dock så finns det rätt många olika klädsel
att välja på, allt från rutigt och randigt till svart skinn samt porsche text
tryckt på tyget.

Sen skilljer en del små detaljer och även hjulupphängning/väghållning
mellan bil/årsmodeller.



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Rythm
S2-Poster
Posts: 205
Joined: 2008-09-20 19:15:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra Roslagen
Contact:

#10 Post by Rythm »

Rent generellt så ta dig tid att lära dig dels de olika mdoellernas för- respektive nackdelar. Avsätt sedan en lång tid till att bara titta på olika modeller, deras priser, deras skick etc. Maila säljarna och fråga efter de tre största problemen/saker som bör göras på deras bil. Provkör.

Efter två månaders karantän, börja leta efter bilar som du vill köpa.

Jag letade i fyra månader tills jag hittade rätt bil. En 944S från -87, nästan allt i orginal och digra pärmar på kvitton, service etc. Jättenöjd.

Image
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

Ljungan wrote: Fortfarande ingen som läser tråden som har en 944 till salu, helst i sthlms området?
Tänk utanför Stockholm!

Du bör nog vara beredd på att åka en bit för hitta din bil.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by Rikard »

Ett tips är att inte provköra en trimmad turbo - sedan är man fast!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

Ljungan wrote:Men jag känner ändå inte att jag är i behov av en turbo. Det är inte för motorn jag köper eller rättare sagt, vill köpa en 944 utan det är för att jag tycker de är så förbannat charmiga och snygga. Riktigt härligt 80! =)
Låter som att du egentligen skulle vara nöjd med en 944 i bra skick. Ca 30k billigare än en 944 S2, men "bara" 163 hk istället för 211 hk.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Erol »

Bifogar bilder på gamla respektive nya instrumentpanelen!


Gamla:

Image


Nya:

Image




Exempel på tidiga fronten syns på bilden ett par inlägg längre upp, nya
(turbo/S2) fronten ser ut som följande:

Image




Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

"Nya" inredningen känns betydligt mindre utdaterad än den gamla inredningen, men den gamla inredningen är betyligt mer "härligt 80-tal". :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users