En -77:a, samma ägare sedan 1991 och avställd sedan 6/12 -96. Annonsen gav väl kanske ingen pulshöjning direkt men när den hade mognat några veckor så drog jag i alla fall iväg ett mail till säljaren som ringde tillbaka nästan genast. Jag vet inte riktigt hur det gick till men jag sa att du får 14' om du transporterar hem den till mig. Jag bor i Örebro och bilen stod i Vaxholm. Bra sa han som sålde den och dagen efter (30/11) så stod den hemma hos mig.

Bilen såg lagom bra ut. Höger framskärm är bytt någon gång för länge sedan och utbytesskärmen har några rosthål så den ska lagas eller bytas, men i övrigtså har jag inte hittat några rostskador. Motorn startade inte. Generatorn var trasig. Växelspaken slapp som i en folkvagnsbuss från 60-talet. Bromsarna hade kärvat ihop. Helt enkelt ett perfekt objekt. Jag gjorde några försök att få igång motorn för att kunna köra in den i garaget men gav snart upp och organiserade istället upp grannar som hjälpte mig att skjuta in den på söndagskvällen. Då upptäckte jag det värsta -LUKTEN! Fy f*n vad den stank. Det luktade härsken olja och gammal bensin så det knappt gick att vara inne i huset som sitter ihop med garaget. Jag hade ont i huvudet hela måndagen och på kvällen fick jag hjälp av en kompis att bogsera ut liket igen så att vi skulle kunna vara i huset. Ute i regnet så bytte jag konding och brytare och fick gnista men inte startade motorn för det. Jag bytte bränslefilter och kollade att sprutet fungerade som det skulle men motorn gick inte. Jag nollade motorn och gjorde en grundinställning av tändningen men inte så mycket som en nysning från motorn. Nu hade jag bara två saker kvar, tändspolen och ett komptest. Ett komptest är trångt att göra så jag bytte till en ny tändspole, d.v.s. jag tog en ur skräphägen som vid ett tidigare tillfälle hade blivit utdömd men som nu återigen bedömdes som användbar och så vred jag på nyckeln. NjööNjöööWrooom sa motorn. Jag tog en kort provtur och körde sedan in bilen i garaget men sedan backade jag ut den igen för den luktade fortfarande lika illa.
Igår så skulle jag byta olja för att få bukt med stanken. Jag hissade upp och kröp under med spärrskaftet men någon har varit duktig och dragit åt pluggen ordentligt så jag orkade inte få loss den. Efter lite kreativt tänkande så hämtade jag mutterknacken och en krafthylsa.
Har ni någonsin funderat på hur snabbt det går att lossa en oljeplugg med mutterdragare? Det hade inte jag med följd att en hel del av den stinkande oljan hamnade på garagegolvet innan jag fick under tråget. Inte bra!

Jag fyllde på med Biltemas billigaste olja och satte dit ett Porsche originalfilter. Sedan backades bilen ut och garagegolvet skurades. Oljebytet, en motortvätt och golvskurandet har i alla fall fått ett slut på odören från bilen.

Dagen bjöd också på renovering av växellänkage och kolbyte i generatorn så nu fins både växelägen och laddning.
Till er som vet mer om den här bilen har jag några frågor.
Har det varit centrallås kopplat till larmet?
Är elbackspeglarna orginal eller har de tillkommit någon gång efter vägen?
Fortsättning följer...
Det här har jag kvar:
[x] Invändig tvätt.
[x] Batterifastsättning.
[x] Bromsar, uppsmörjning / vätskebyte.
[x] Smörja kopplingsvajer
[x] Kylsystem.
[x] Larmdemontering
[x] Instrumentering.
[x] Vindrutetorkare.
[x] Bakrutedefroster.
[x] Fixa en massa lampor.
[x] Nya strålkastarinsatser.
[x] Instrumentbräda.
[x] Fixa till dörrsidorna.
[x] Justera fönsterhissar.
[x] Plocka isär och smörja låsen.
[x] Byta resten av tändsystemet.
[x] Byta/laga framskärm
[] Lackering.
[x] Smörja gångjärn, lås & liknande.
[x] NYA Bromsar.
[x] Nya bussningar i hjulupphängningar.
x[] Växellådsoljebyte.
[x] Besiktning.
[x] Hjulinställning.
[x] Kamremsbyte.
[x] Oljebyte.
[x] Ny kylvätska.
/Mattias, Bilens tjugofjärde och sista ägare.