Jag kommer inte kunna svara på PM under några veckor nu mer än till och från då jag far runt på lite semester och kommer bara ha tillgång till forumet då och då. Så vänligen ha tålamod för svar kommer
Trevlig semester på er alla!
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
Hallå, jag är hemma igen och allt är igång som vanligt! Går bra att skicka mig PM med förfrågningar eller skriva i tråden.
Ägaren bänkade E30 325an igen som jag skrev om tidigare i tråden, är nu 309 hk @ 1.1 Bar.
Är en till E30 325i turbo där ägaren vågar ladda 1.4 bar utan hörbara spikningar, med originalmotor invändigt (!) dock kör han normalt på 1 bar. Ska spelas in film på denna, återkommer när det kommer upp något kul där.
Vore roligt om någon vågar sig på att antingen turbo konvertera eller kompressormata någon porsche. Då är jag gärna med och programmerar.
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
Nu börjar kallgraderna närma sig! Blir intressant att se hur bra mina kallstartsfunktioner i E85 chipen fungerar nu. Det är inte utprovat sedan tidigare tack vare att vi haft sommar
Ni som kör på E85 med 85b eller nyare får gärna skriva feedback just vad gäller kallstarten.
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
Kan meddela att jag testat kallstartsfunktionen i min Bmw nu ner till 3 grader, fungerar klockrent, ej varit kallare än, men kommer väl mer kyla tyvärr. Återkommer ang hur detta går.
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
Har fått chansen att prova starta bilen i minusgrader nu. - 4 är inga problem. Får se om det blir mycket kallare i vinter, verkar iallafall som om kallstartsproblemet för E85 är ett minne blått
För den som är orolig över att E85 kommer stiga mer i pris eller tvärt om att bensinen kommer att skena iväg, kan jag nu erbjuda ett kombinationspris för de som är intresserade av både E85 chip och 98 anpassat chip till samma bil.
Då är det bara att helatiden åka på den soppan som är billigast!
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
FekZen wrote:Har fått chansen att prova starta bilen i minusgrader nu. - 4 är inga problem. Får se om det blir mycket kallare i vinter, verkar iallafall som om kallstartsproblemet för E85 är ett minne blått
Måste bara säga "bra jobbat", lustigt nog verkar det som ingen av de
etablerade biltilverkarna får ordnng på detta problem.
Jag har kamrater som mapat sina bilar på E85, men de drar inte lika
mycket som biltillverkarnas bilar...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
FekZen wrote:Har fått chansen att prova starta bilen i minusgrader nu. - 4 är inga problem. Får se om det blir mycket kallare i vinter, verkar iallafall som om kallstartsproblemet för E85 är ett minne blått
Måste bara säga "bra jobbat", lustigt nog verkar det som ingen av de
etablerade biltilverkarna får ordnng på detta problem.
Jag har kamrater som mapat sina bilar på E85, men de drar inte lika
mycket som biltillverkarnas bilar...
/ Erol
Precis, jag vet inte riktigt vad biltillverkarna håller på med riktigt om jag ska vara ärlig. Men finns säkert någon förklaring då dem ofta har alla tabeller svart på vitt vad de gör osv, borde inte vara lika svårt tycker man.
Efter att jag mappat min på E85 drar den väl ungefär 30% mer, men blir än mer om man kör lite hårt och blir aningen mindre då man kör lugnt.
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
Adolfsson wrote:Hur många 944or har du levererat till? lite sugen på ett 98 oktan chip. pris?
Har gjort till rätt många bilar faktiskt, men har gjort chip och mappat fler andra bilar än just 944or. Är inte så vanligt med 944or endå, men i och med att jag hade en egen i samma veva som jag började med detta mer ingående så var 944 en av de bilar jag började koncentrera mig på.
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
Chenare F! Jag har Sandén Chip idag, jag kör 98 och undrar i all enkelhet om ditt chip kan betala sig istället? Tror du det skulle kunna göra underverk ? Pris ? Leverans? Mvh/ Daniel
Tillverkarna försöker väl hålla emmissionerna under kontroll, det är ju relativt att få en bil dra mindre, bensinare som diesel. Men det är inte lätt att samtidigt klara emmissionstesterna. Vilket vi som privatpersoner slipper
Sixkiller> Hängde inte med på hur du menade riktigt, men underverk, ja det beror på hur man nu vill definera underverk Är lite osäker på vad som är gjort i Sandén chipen, har aldrig sett ett sådant program.
Cédric> Jopps precis. Är hårda regler. Sedan är det många led i produktionen och ibland kan det vara så att det inte står rätt till överallt. Har tex sett exempel på mappar som levererats/serietillverkats i _många_ bilar i USA där man helt enkelt måste ha somnat vid tanjentbordet under mappningen då ett värde skenat iväg och är vesäntligt högre än de övriga he he...
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
Blir spännande att se vad som händer med soppa priserna nu.. Verkar helt klart som att bensinen är påväg uppåt igen. Omöjligt att säga redan nu vad som är mest ekonomiskt att åka på i sommar!
Jag åker på bensin igen nu och har gjort det sedan bensinen droppade i pris! Men funderar på att installera en Bensin/E85 switch i min bil så att jag kan välja bränsle.
Då jag bytte tillbaka till Bensin från E85, så bytte jag chippet på macken jag körde slut på den E85 jag hade i tanken, så att det lös från tanklampan. Sedan tankade jag bensin istället helt enkelt, bytte chipet till bensin anpassade och lät den sedan stå någon minut på tomgång innan jag åkte iväg... bilen gick precis som vanligt direkt, märktes inte att något bytts ut
Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
Har lyckats göra ett bra program till en E36 320i -98 , Kompressormatad !! Med Siemens MS41. Ett rätt stort steg då sprutet är tillverkat av Siemens och inte Bosch Kan nu erbjuda trevliga program till senare E36or och även E46, E39 med 6an.
320i Kompressorn laddar 0.8 , blir ev bänkning av denna enligt kunden, då snön försvinner!
Mvh//A
FULL fart spar tid!