Re: 951-87 + Volvo. Till Salu!!
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 951-87 + Volvo. Till Salu!!
För några år sedan köpte jag en halvsliten 944Turbo-87 som jag åkte i ganska problemfritt en sommar.
Med tiden kom suget efter mer effekt och eftersom man är av den klåfingriga sorten som inbillar sig att man kan göra allt bättre än vad teknikerna och ingengörerna på Porsche kan så började jag skruva isär bilen för att uppgradera den.
Tanken var att jag skulle byta turbo mot en modernare variant och helst flytta den också för att få ett kortare grenrör, allt för att få snabbare spoolup.
Ju mer jag skruvade isär desto mer började jag ogilla originalmotorn. Visst, det är en jättebra motor på många sätt men jag tycker den är onödigt tillkrånglad och inte det minsta rolig att skruva med och trimma.
Bilen blev stående i nedplockat skick ett par år tills jag bestämde mig för att kasta ur originalmotorn och hitta på nåt annat istället.
Motorn såldes iväg till nån här på forumet som jag gissar har kört en del med den i sommar, skönt att den kom till användning, och jag började fundera på vad jag skulle använda istället. Jag funderade på Audi 4.2 V8 och även femmor från Audi S2/S4. Jag fick för mig att jag skulle prova med en turbokonverterad VR6-motor, köpte en sån och insåg att den skulle bli alldeles för hög och skickade upp den på en pall i pallstället.
Sen började jag fundera i Volvobanor. Jag har aldrig varit nån Volvokille egentligen men Jag har ju insett att det är starka motorer som håller för att trimma en del, det finns gott om kunskap om dem i landet och delarna är förhållandevis billiga.
Eftersom jag aldrig har förstått hur en Porsche från 87 kunde säljas utan fyrventilsteknik så var det självklart att det skulle bli en 16-ventilare och jag började leta.
Väldigt fort fick jag tag i motorn som jag köpte, en marinmotor byggd på en B234 med 2,5liters smidd vev och lite andra hyfsade delar. Billigt blev det också, 5000kr för en motor som ser ut som ny invändigt..[/img]
Med tiden kom suget efter mer effekt och eftersom man är av den klåfingriga sorten som inbillar sig att man kan göra allt bättre än vad teknikerna och ingengörerna på Porsche kan så började jag skruva isär bilen för att uppgradera den.
Tanken var att jag skulle byta turbo mot en modernare variant och helst flytta den också för att få ett kortare grenrör, allt för att få snabbare spoolup.
Ju mer jag skruvade isär desto mer började jag ogilla originalmotorn. Visst, det är en jättebra motor på många sätt men jag tycker den är onödigt tillkrånglad och inte det minsta rolig att skruva med och trimma.
Bilen blev stående i nedplockat skick ett par år tills jag bestämde mig för att kasta ur originalmotorn och hitta på nåt annat istället.
Motorn såldes iväg till nån här på forumet som jag gissar har kört en del med den i sommar, skönt att den kom till användning, och jag började fundera på vad jag skulle använda istället. Jag funderade på Audi 4.2 V8 och även femmor från Audi S2/S4. Jag fick för mig att jag skulle prova med en turbokonverterad VR6-motor, köpte en sån och insåg att den skulle bli alldeles för hög och skickade upp den på en pall i pallstället.
Sen började jag fundera i Volvobanor. Jag har aldrig varit nån Volvokille egentligen men Jag har ju insett att det är starka motorer som håller för att trimma en del, det finns gott om kunskap om dem i landet och delarna är förhållandevis billiga.
Eftersom jag aldrig har förstått hur en Porsche från 87 kunde säljas utan fyrventilsteknik så var det självklart att det skulle bli en 16-ventilare och jag började leta.
Väldigt fort fick jag tag i motorn som jag köpte, en marinmotor byggd på en B234 med 2,5liters smidd vev och lite andra hyfsade delar. Billigt blev det också, 5000kr för en motor som ser ut som ny invändigt..[/img]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by belsebubbe on 2017-05-14 08:53:25, edited 5 times in total.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
För att få motorns kopplingskåpa att passa mot transaxeln så fick originalflänset på transaxelröret kapas bort och efter lite mätande insåg jag att jag skulle få korta av det lite också, 14mm närmare bestämt.
Jag ritade av hålbilden och formen på kopplingskåpans fäste mot växellådan och lämnade in min ritning till en laserskärningsfirma i Mjölby.
Jag ritade av hålbilden och formen på kopplingskåpans fäste mot växellådan och lämnade in min ritning till en laserskärningsfirma i Mjölby.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Jag svetsade fast flänset på transaxelröret så rakt jag kunde och vred det så mkt som behövdes för att Volvomotorn ska kunna stå rakt upp i motorrummet, i vanliga fall (i en Volvo) så lutar den ju en del men det vill jag inte att den ska, det ska ju vara gott om plats på båda sidor..
Just att motorn står rakt upp innebär ju lite nya problem. Jag måste tex använda ett annat oljetråg och bygga om oljepickupen men det är ju bara små detaljer.. Oljetråg från en gammal B18/B20 passar perfekt tex..
Just att motorn står rakt upp innebär ju lite nya problem. Jag måste tex använda ett annat oljetråg och bygga om oljepickupen men det är ju bara små detaljer.. Oljetråg från en gammal B18/B20 passar perfekt tex..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by belsebubbe on 2008-10-26 14:27:36, edited 1 time in total.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Idag skruvade jag tillbaka växellådan och transaxelröret lite provisoriskt för att se var motorn hamnade i längsled och kunna börja tillverka motorfästen..
Bromsservon är i vägen för insuget så den måste jag antingen flytta på eller helt enkelt köra utan..
Styrservo och acc är också bortrationaliserat..
Bromsservon är i vägen för insuget så den måste jag antingen flytta på eller helt enkelt köra utan..
Styrservo och acc är också bortrationaliserat..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by belsebubbe on 2008-10-26 18:13:31, edited 2 times in total.
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2008-10-26 17:17:26
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Jag har kollat de bakre oken och de verkar vara i finfint skick faktiskt, det trodde jag inte att de skulle vara..Speedolle wrote:Jaha du HinHåle lilledet ser ju ut att arta sig detta...............
Ett helgerån som sagt men man får ju gå sina egna vägar annars får vi ju inget kul att läsa.
Har du kollat ngt så som bromsarna om de klarat sig efter stilleståndet än?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Hur har du tänkt att använda bilen? enbart bana? eller besikta å köra gata också?
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
vr6 motor med turbo hade varit mumma, låter ju så himla gott 
men det här blir nog kalas det här med.
bra att du testar först, rasar jag min orginal motor kanske man tar o lyfter ner nån annan motor istället
nu har man ju sett audi femma, volvo femma samt din volvo fyra i 944 så jag får väl i såfall bli först med en bmw 6:a
eller kanske en supra motor
men än så länge får det gå med orginal snurran

men det här blir nog kalas det här med.
bra att du testar först, rasar jag min orginal motor kanske man tar o lyfter ner nån annan motor istället

nu har man ju sett audi femma, volvo femma samt din volvo fyra i 944 så jag får väl i såfall bli först med en bmw 6:a

eller kanske en supra motor

men än så länge får det gå med orginal snurran
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Jag misstänker att du har funderingar angående bråkande besiktningspersonal....?Erol wrote:Hur har du tänkt att använda bilen? enbart bana? eller besikta å köra gata också?
/ Erol
Min bil är ju egentligen för ny för att en sån här grej ska vara möjlig att besikta men det orkar jag inte fundera på just nu..
Min tanke, och det var väl mkt därför det till slut blev en fyra, är att jag ska greja mkt med det kosmetiska på motorn så att den inte ser så "Volvo" ut och helt enkelt bara åka in på bilprovningen och hoppas att de inget märker/fattar.....

Går det inte så blir det kul med en banbil också

Last edited by belsebubbe on 2008-10-26 19:14:41, edited 1 time in total.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
"Gulen" har eb BMW sexa i sin 924:aDLS wrote:vr6 motor med turbo hade varit mumma, låter ju så himla gott
men det här blir nog kalas det här med.
bra att du testar först, rasar jag min orginal motor kanske man tar o lyfter ner nån annan motor istället
nu har man ju sett audi femma, volvo femma samt din volvo fyra i 944 så jag får väl i såfall bli först med en bmw 6:a
eller kanske en supra motor
men än så länge får det gå med orginal snurran
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag misstänker att du har funderingar angående bråkande besiktningspersonal....?
Min bil är ju egentligen för ny för att en sån här grej ska vara möjlig att besikta men det orkar jag inte fundera på just nu..
Min tanke, och det var väl mkt därför det till slut blev en fyra, är att jag ska greja mkt med det kosmetiska på motorn så att den inte ser så "Volvo" ut och helt enkelt bara åka in på bilprovningen och hoppas att de inget märker/fattar.....
Går det inte så blir det kul med en banbil också
Ok, fungerar säkert om du slipar bort volvoemblemen på motorn och sätter
dit Porsche i stället. Men tänk på att de flesta besiktningsmän känner igen
en volvomotor när de ser den

Tänkte att du kanske byter bromsar och växellåda och sedan registrerar
bilen som ombyggtfordon.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Det första jag ska göra är att måla blocket med aluminiumfärg, ett rödmålat block gör att bilen lyser volvo även om motorhuven är stängdErol wrote:Jag misstänker att du har funderingar angående bråkande besiktningspersonal....?
Min bil är ju egentligen för ny för att en sån här grej ska vara möjlig att besikta men det orkar jag inte fundera på just nu..
Min tanke, och det var väl mkt därför det till slut blev en fyra, är att jag ska greja mkt med det kosmetiska på motorn så att den inte ser så "Volvo" ut och helt enkelt bara åka in på bilprovningen och hoppas att de inget märker/fattar.....
Går det inte så blir det kul med en banbil också
Ok, fungerar säkert om du slipar bort volvoemblemen på motorn och sätter
dit Porsche i stället. Men tänk på att de flesta besiktningsmän känner igen
en volvomotor när de ser den![]()
Tänkte att du kanske byter bromsar och växellåda och sedan registrerar
bilen som ombyggtfordon.
/ Erol

Sen ska ju självklart alla volvomärken fräsas bort, insug och grenrör byts ut mot egna och sen kan man ju alltid bocka till några bra skyddsplåtar som skymmer hela motorn

- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users