944 startar inte när den är varm
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
944 startar inte när den är varm
944 1984
OK, lite märkligt problem.
Om bilen är kall startar den utan problem. Bilen går sedan felfritt så länge man vill (eller ja så länge den har bensin så klart).
Felet uppstår om bilen hunnit bli ordentligt varm (ca 30 minuter körning eller mer).
Om man då stänger av den startar den inte igen förrän den svalnat. Startmotorn låter inte alls. Inget klick eller något. Jag får fullt utslag på voltmätaren så det är inte batteriet som laddar ur eller så (och som sagt, den startar fint så fort bilen blivit sval igen).
Det verkar som om något under huven får tuppjuck i värmen.
Idéer?
OK, lite märkligt problem.
Om bilen är kall startar den utan problem. Bilen går sedan felfritt så länge man vill (eller ja så länge den har bensin så klart).
Felet uppstår om bilen hunnit bli ordentligt varm (ca 30 minuter körning eller mer).
Om man då stänger av den startar den inte igen förrän den svalnat. Startmotorn låter inte alls. Inget klick eller något. Jag får fullt utslag på voltmätaren så det är inte batteriet som laddar ur eller så (och som sagt, den startar fint så fort bilen blivit sval igen).
Det verkar som om något under huven får tuppjuck i värmen.
Idéer?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Kan du komma under bilen och äger några lämpliga verktyg så är svaret ja, det är två skruv modell stora och två muttrar till kablarna. Vill minnas att det är 19, 13 och 10 mm skalle på dessa. Glöm inte att börja jobbet med att lossa minuspolen på batteriet bara!vim wrote:OK, super.
Är det något man som amatör kan byta själv eller är det direkt verkstad som gäller?
Om startmotorn funkar prima i övrigt... ska man byta den ändå?
Innan du byter den så kan du ju nöja dig med att mäta på den när motorn är varm så du ser att det verkligen kommer fram spänning till den som det ska.
(Köp inte en beg. audi startmotor att meka dit för den går åt fel håll men är lika i övrigt.)
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Det ska gå att renovera den. Detta är ju inte Porschespecifikt så testa att googla och se om du hittar en lösning utanför forumet?vim wrote:Ja, jag har smörjgrop så det borde gå fint.
Men det är alltså byte av hela startmotorn som gäller. Inte bara solenoid?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2008-07-02 09:43:30
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]