Långtur med bilen... vad kolla.
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Långtur med bilen... vad kolla.
Jag tänkte att åka på semester med bilen runtom i Europa, det kommer att bli en runda på ca 300mil.
Är det något speciellt jag borde kolla upp på bilen som skulle kunna vara känsligt, eller ha med mig något extra.
(Bilen har gått 13700mil änsålänge.)
Jag blev stående på motorvägen i Danmark pga en dålig slang till kylvattnet, jag vill undvika sådana onödiga stopp.
Tar emot alla förslag hur små eller stora dom än må vara.
//Fredrik
Är det något speciellt jag borde kolla upp på bilen som skulle kunna vara känsligt, eller ha med mig något extra.
(Bilen har gått 13700mil änsålänge.)
Jag blev stående på motorvägen i Danmark pga en dålig slang till kylvattnet, jag vill undvika sådana onödiga stopp.
Tar emot alla förslag hur små eller stora dom än må vara.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Den där kylslangen var ju bara max oflyt!!
Kolla vatten, byt olja och filter om du inte gjort detta i år. kolla nivå för bromsvästka (och kanske hur slitna beläggen är). Kolla ditt luftfilter också!
Ta med dig en ordentlig verktygslåda och punkasprej.
Kolla vatten, byt olja och filter om du inte gjort detta i år. kolla nivå för bromsvästka (och kanske hur slitna beläggen är). Kolla ditt luftfilter också!
Ta med dig en ordentlig verktygslåda och punkasprej.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag tänkte kolla över bilen i allmänt nu i vinter och till våren, men luftfiltret skall bytas tillbaka till orginal pappfilter innan jag åker iväg, jag vill vara så säker på att bilen inte sviker mig.Pehr Johnsson wrote:Den där kylslangen var ju bara max oflyt!!
Kolla vatten, byt olja och filter om du inte gjort detta i år. kolla nivå för bromsvästka (och kanske hur slitna beläggen är). Kolla ditt luftfilter också!
Ta med dig en ordentlig verktygslåda och punkasprej.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Funderar på samma saker men tror att det är svårt att gardera sig mot allt som KAN hända, spec om Murphy är på sitt sämsta humör. Jag har en burk punkasprej av bra(?) kvalitet, CRC. Kan man droppa reservhjulet och förlita sig helt på burken? OK, fattar att det inte hjälper mot stoooora hål/revor men mindre...
/U
/U
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Ta gärna mer än en burk!!Mårten wrote:Funderar på samma saker men tror att det är svårt att gardera sig mot allt som KAN hända, spec om Murphy är på sitt sämsta humör. Jag har en burk punkasprej av bra(?) kvalitet, CRC. Kan man droppa reservhjulet och förlita sig helt på burken? OK, fattar att det inte hjälper mot stoooora hål/revor men mindre...
/U
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Egen erfarenhet?Pehr Johnsson wrote:Ta gärna mer än en burk!!Mårten wrote:Funderar på samma saker men tror att det är svårt att gardera sig mot allt som KAN hända, spec om Murphy är på sitt sämsta humör. Jag har en burk punkasprej av bra(?) kvalitet, CRC. Kan man droppa reservhjulet och förlita sig helt på burken? OK, fattar att det inte hjälper mot stoooora hål/revor men mindre...
/U
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Andras.Mårten wrote:Egen erfarenhet?Pehr Johnsson wrote: Ta gärna mer än en burk!!

Vad man inte ska glömma är att köra direkt när däcket är pumpat för att centrifugera ut geggan samt får den att fördela sig jämnt. Gör man inte det kan man får obalans i hjulet.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Någon kunnig i tyska språket som har koll på vad ett medlemskap i ADAC ger för fördelar?
http://tinyurl.com/4yg5zt
Men varför skulle bilen gå sönder bara för att man åkt över Öresundsbron?
Fungerar den bra hemma borde den fungera bra på semestern också. Det är ju bara otur (eller dåligt underhåll) om något går sönder utomlands och inte hemmavid.
En nyligen gjord service, några väl valda reservdelar och verktyg (McGyver klara sig nog med tuggummi och en fickkniv men man kan ju komplettera med lite tejp, buntband och ståltråd
), lagom mängd olika vätskor och en bra tilläggsförsäkring till bilen som täcker lite mer och ersätter hyrbil klarar man sig nog bra långt på.
Kolla att bilen inte överhettar om den blir stillastående när det är varmt ute (t ex i en kö på autobahn). Kan ju bli lite kämpigt om man inte upptäcker det förrän på plats.
http://tinyurl.com/4yg5zt
Men varför skulle bilen gå sönder bara för att man åkt över Öresundsbron?

Fungerar den bra hemma borde den fungera bra på semestern också. Det är ju bara otur (eller dåligt underhåll) om något går sönder utomlands och inte hemmavid.
En nyligen gjord service, några väl valda reservdelar och verktyg (McGyver klara sig nog med tuggummi och en fickkniv men man kan ju komplettera med lite tejp, buntband och ståltråd

Kolla att bilen inte överhettar om den blir stillastående när det är varmt ute (t ex i en kö på autobahn). Kan ju bli lite kämpigt om man inte upptäcker det förrän på plats.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Sjösgärd wrote:Någon kunnig i tyska språket som har koll på vad ett medlemskap i ADAC ger för fördelar?
http://tinyurl.com/4yg5zt
Du kan läsa den översatta versionen här... Lite kul svenska blir det men kanske ändå ger dig några ledtrådar
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Google Översätt har använts men jag blev inte klokare av det.Mårten wrote:Sjösgärd wrote:Någon kunnig i tyska språket som har koll på vad ett medlemskap i ADAC ger för fördelar?
http://tinyurl.com/4yg5zt
Du kan läsa den översatta versionen här... Lite kul svenska blir det men kanske ändå ger dig några ledtrådar

Kostar det upp till €200, eller täcker medlemskapet allt upp till €200 (dvs en självriskeliminering)?ADAC wrote:Pannen- und Unfallhilfe/Hjälp på vägarna och olyckor
Tyska: ADAC-Straßenwachtfahrer oder ein ADAC-Straßendienstpartner helfen an Ort und Stelle, um die Fahrbereitschaft wieder herzustellen.
Översättning: ADAC-väg föraren eller en vakt ADAC väg samarbetspartner för att hjälpa på plats för att återställa bilen. Die Kosten übernimmt der ADAC bis zu 200 EUR. Kostnaden för ADAC upp till 200 euro.
Dito fråga som ovan.ADAC wrote:Abschleppen/Bogsering
Tyska: Für das Abschleppen durch einen ADAC-Straßendienstpartner bis zur nächsten geeigneten Werkstatt übernimmt der ADAC die Kosten bis zu 200 EUR sowie notwendige Sicherungs- und Einstellgebühren.
Översättning: För bogsering av en ADAC väg servicepartner till närmaste lämpliga verkstad, ADAC kosta upp till 200 euro samt nödvändiga för säkerhetskopiering och Einstellgebühren.
Kostnaderna är helt tagits över av ADAC? Dvs, gratis bärgning om man är ADAC-medlem?ADAC wrote:Bergung/Bärgning
Tyska: Ein von der öffentlichen Straße abgekommenes Fahrzeug wird durch einen ADAC-Straßendienstpartner geborgen. Die Kosten hierfür werden in voller Höhe durch den ADAC übernommen.
Översättning: En offentlig gatan från den övergivna fordonet genom en ADAC väg servicepartners bärgats. Kostnaderna är helt tagits över av ADAC.

Google Översätt är bra men inte helt hundra än.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
I de två första fallen står ADAC för kostnaden upp till €200.Sjösgärd wrote:Kostar det upp till €200, eller täcker medlemskapet allt upp till €200 (dvs en självriskeliminering)?ADAC wrote:Pannen- und Unfallhilfe/Hjälp på vägarna och olyckor
Tyska: ADAC-Straßenwachtfahrer oder ein ADAC-Straßendienstpartner helfen an Ort und Stelle, um die Fahrbereitschaft wieder herzustellen.
Översättning: ADAC-väg föraren eller en vakt ADAC väg samarbetspartner för att hjälpa på plats för att återställa bilen. Die Kosten übernimmt der ADAC bis zu 200 EUR. Kostnaden för ADAC upp till 200 euro.
Dito fråga som ovan.ADAC wrote:Abschleppen/Bogsering
Tyska: Für das Abschleppen durch einen ADAC-Straßendienstpartner bis zur nächsten geeigneten Werkstatt übernimmt der ADAC die Kosten bis zu 200 EUR sowie notwendige Sicherungs- und Einstellgebühren.
Översättning: För bogsering av en ADAC väg servicepartner till närmaste lämpliga verkstad, ADAC kosta upp till 200 euro samt nödvändiga för säkerhetskopiering och Einstellgebühren.
Kostnaderna är helt tagits över av ADAC? Dvs, gratis bärgning om man är ADAC-medlem?ADAC wrote:Bergung/Bärgning
Tyska: Ein von der öffentlichen Straße abgekommenes Fahrzeug wird durch einen ADAC-Straßendienstpartner geborgen. Die Kosten hierfür werden in voller Höhe durch den ADAC übernommen.
Översättning: En offentlig gatan från den övergivna fordonet genom en ADAC väg servicepartners bärgats. Kostnaderna är helt tagits över av ADAC.![]()
Google Översätt är bra men inte helt hundra än.
"Die Kosten übernimmt der ADAC bis zu 200 EUR" = Kostnaden övertas av ADAC upp till 200EUR.
"Für das Abschleppen durch einen ADAC-Straßendienstpartner bis zur nächsten geeigneten Werkstatt übernimmt der ADAC die Kosten bis zu 200 EUR sowie notwendige Sicherungs- und Einstellgebühren." = För bogsering till en ADAC vägservicepartner eller närmsate verkstad övertar ADAC kostnaden upp till 200 EUR samt nödvändiga säkerhets och justeringstillbehör"
Vad nu säkerhets och justeringstillbehör innebär...

"Ein von der öffentlichen Straße abgekommenes Fahrzeug wird durch einen ADAC-Straßendienstpartner geborgen. Die Kosten hierfür werden in voller Höhe durch den ADAC übernommen." = Ett på allmän väg övergivet (abgekommenes kan nog översättas med trasigt) fordon bogseras bort av en ADAC-vägservicepartner. Kostnaden för detta blir helt och fullt övertaget av ADAC."
Med reservation för att mina tyskakunskaper inte är 100%iga...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
<Off topic>Patand, du är ju en klippa på tyska!!
Har du lärt genom att studera verkstadsmanualerna på orginalspråket, eller??
</Off topic>

Har du lärt genom att studera verkstadsmanualerna på orginalspråket, eller??


Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
[OT]Hehe... näe inte verkstadmanualer faktiskt... studerade tyska 5 år i skolan (3 i grundskolan och 2 i gymnasiet) samt att jag jobbat 10-12 veckor i tyskland för något år sedan vilket fick upp intresset igen.Mårten wrote:<Off topic>Patand, du är ju en klippa på tyska!!![]()
Har du lärt genom att studera verkstadsmanualerna på orginalspråket, eller??![]()
</Off topic>
Numera är det kul att läsa och försöka förstå tyska, betydligt roligare än när man gick i skolan. Det har hänt att jag faktiskt kollat på Futurama DVDn som jag har på tyska istället för engelska bara för att hålla igång språkörat...

Tyska är inte såååå knepigt att förstå, speciellt inte läst text, betydligt svårare att prata själv. Men det är väl så med alla språk...
Holländska går rätt bra att läsa också (lite som en blandning av tyska, engelska och skandinaviska), även att förstå talat efter att man lyssnat någon dag... men försök att prata det!
Tar också lite hjälp av babelfish.altavista.com ibland för vissa fraser eller ord. Det är ju ett sätt att lära sig mer.
[/OT]
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Så ett ADAC-medlemskap kanske är en bra idé om man ska köra i Tyskland. €44,50 för ett år. Undra om det täcker en bärgning på Ringen?
Tack för översättningen Patrik!
Jag tycker det är lättare att förstå när man hör någon tala tyska än att läsa även om det också ofta funkar hyfsat. Men ibland vill man vara helt säker på att man uppfattat vad som står och då är en översättning bra att få.

Tack för översättningen Patrik!

Jag tycker det är lättare att förstå när man hör någon tala tyska än att läsa även om det också ofta funkar hyfsat. Men ibland vill man vara helt säker på att man uppfattat vad som står och då är en översättning bra att få.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
[OT]
[/OT]
Jag brukar försöka läsa som om jag skulle höra någon säga det... Plus att läser man hela sammanhanget först så brukar det vara enklare att förstå fraser och ord som man inte är helt 100 på också.Sjösgärd wrote:Tack för översättningen Patrik!![]()
Jag tycker det är lättare att förstå när man hör någon tala tyska än att läsa även om det också ofta funkar hyfsat. Men ibland vill man vara helt säker på att man uppfattat vad som står och då är en översättning bra att få.
[/OT]
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users