Jag själv varierar mitt beteende efter hur rondellen ser ut så jag förstår båda tankesätten faktiskt. Känner jag att det behövs vänsterblinka för att vara övertydligt om att jag tänker ligga kvar i rondellen så gör jag det. Men självklart högerblinkar jag inte senare för det utan gör det så snart man kan inför utfarten jag ska ta (man får ju inte högerblinka FÖR tidigt, då lurar man ju folk att man ska ta en tidigare utfart än tänkt)Sjösgärd wrote:Jag ser det mer som att det inte är rätt bara för att det inte är olagligt.
Rekommendationen är att man inte blinkar vänster just för att det INTE BEHÖVS.
Vi ser det från motsatta håll, där av oförståelsen för varandras tänkande. Utifrån de grunder "vänsterblinkare" verkar utgå ifrån så förstår jag varför ni tycker att det är självklart att blinka vänster om ni ska "vänster". Jag förstår dock inte grunderna då de för mig är helt felaktiga med tanke på hur en rondell är uppbyggd. Ni tycker antagligen likadant om mitt sätt att tänka när det gäller rondellkörning, så vi får även i fortsättningen tillämpa den viktigaste principen i trafiken först och främst i vår rondellkörning – att visa hänsyn mot våra medtrafikanter (även om de gör fel).
Jag körde nyss (26:e augusti) upp för BE kort och då blinkade jag vänster i några rondeller och det var inget som öht kommenterades av uppkörningskontrollanten. Jag frågade faktiskt efter att jag fått reda på att jag klarat mig om han inte hade något att anmärka på eller något tips till förbättring öht men det hade han inte.
Så med tanke på hur den uppkörningen gick "trots" vänsterblink i rondeller så tolkar jag det som att det inte är olämpligt att blinka vänster om man ser till att vara noga med att blinka höger i god tid före utfarten. Däremot finns det inget som säger att man MÅSTE blinka vänster någon gång i en rondell.
Att någon skulle bli "lurad" av att jag blinkar vänster för att visa att jag tänker ligga kvar i rondellen ser jag som mycket osannolikt, vart ska jag ta vägen utom att ligga kvar i rondellen liksom? Jag är som sagt noga med att blinka höger i god tid oavsett om jag blinkat vänster innan eller ej. Nu pratar jag om mindre rondeller utan filer, är det filer i rondellen så är det ju inte lämpligt att blinka vänster om man ligger i den yttre filen annat än om man tänker byta till den inre filen förståss.
Så jag skulle nog säga att båda sidor har rätt, både i lagens mening och ur lämplighetsynpunkt, lämpligheten beror helt enkelt på hur rondellen ser ut.