Lär er köra i cirkulationsplats!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#121 Post by patand »

Sjösgärd wrote:Jag ser det mer som att det inte är rätt bara för att det inte är olagligt.

Rekommendationen är att man inte blinkar vänster just för att det INTE BEHÖVS.

Vi ser det från motsatta håll, där av oförståelsen för varandras tänkande. Utifrån de grunder "vänsterblinkare" verkar utgå ifrån så förstår jag varför ni tycker att det är självklart att blinka vänster om ni ska "vänster". Jag förstår dock inte grunderna då de för mig är helt felaktiga med tanke på hur en rondell är uppbyggd. Ni tycker antagligen likadant om mitt sätt att tänka när det gäller rondellkörning, så vi får även i fortsättningen tillämpa den viktigaste principen i trafiken först och främst i vår rondellkörning – att visa hänsyn mot våra medtrafikanter (även om de gör fel :wink: ).
Jag själv varierar mitt beteende efter hur rondellen ser ut så jag förstår båda tankesätten faktiskt. Känner jag att det behövs vänsterblinka för att vara övertydligt om att jag tänker ligga kvar i rondellen så gör jag det. Men självklart högerblinkar jag inte senare för det utan gör det så snart man kan inför utfarten jag ska ta (man får ju inte högerblinka FÖR tidigt, då lurar man ju folk att man ska ta en tidigare utfart än tänkt)

Jag körde nyss (26:e augusti) upp för BE kort och då blinkade jag vänster i några rondeller och det var inget som öht kommenterades av uppkörningskontrollanten. Jag frågade faktiskt efter att jag fått reda på att jag klarat mig om han inte hade något att anmärka på eller något tips till förbättring öht men det hade han inte.

Så med tanke på hur den uppkörningen gick "trots" vänsterblink i rondeller så tolkar jag det som att det inte är olämpligt att blinka vänster om man ser till att vara noga med att blinka höger i god tid före utfarten. Däremot finns det inget som säger att man MÅSTE blinka vänster någon gång i en rondell.

Att någon skulle bli "lurad" av att jag blinkar vänster för att visa att jag tänker ligga kvar i rondellen ser jag som mycket osannolikt, vart ska jag ta vägen utom att ligga kvar i rondellen liksom? Jag är som sagt noga med att blinka höger i god tid oavsett om jag blinkat vänster innan eller ej. Nu pratar jag om mindre rondeller utan filer, är det filer i rondellen så är det ju inte lämpligt att blinka vänster om man ligger i den yttre filen annat än om man tänker byta till den inre filen förståss.

Så jag skulle nog säga att båda sidor har rätt, både i lagens mening och ur lämplighetsynpunkt, lämpligheten beror helt enkelt på hur rondellen ser ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#122 Post by patand »

I sydsvenskan har de haft en artikel om hur man bör resp skall köra i en rondell:

http://sydsvenskan.se/bil/article148121.ece
”I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen...”(TF §13)
Cirkulationsplatsen är alltså en enkelriktad väg runt en rondell .

Man behöver inte blinka när man kör in i den,utan bara när man ska köra ur den.

– Men man bör göra det för att visa andra trafikanter sina avsikter, säger Åke Svedberg, Vägverkets pensionerade regelguru.

Man får använda båda körfälten, om cirkulationsplatsen innehåller fler än ett, hela vägen tills man kör ur den.
Men det rekommenderar inte trafikskolorna:
– Ska man till vänster i en rondell tycker jag att man ska placera sig i vänstra körfältet och blinka innan man kör in i den, för att göra klart för andra trafikanter vart man är på väg och sedan ska man givetvis blinka när man byter körfält inne i rondellen, säger Cathrine Wendel, trafiklärare på Wendels trafikskola i Malmö.
Nu är han visserligen numera pensionerad den där regelgurun, men om det är vad vägverket tycker samt att trafikskolorna tycker likadant så kan det väl inte vara SÅ fel att blinka vänster i vissa lägen?!

Kul med en diskussion iaf och helt klart tänkvärt att det finns så många olika varianter som kan vara rätt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Matte944
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2008-07-06 19:31:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#123 Post by Matte944 »

krasse wrote:En sorglustig historia drabbade mig just idag :cry:
Störst går först anser vissa, så även en lastbilsschaffis på Essingeleden idag, just i en cirkulationsplats! Om han struntar i reglerna eller bara är okunnig vet jag inte. Kort sagt är det i alla fall bra att vara påläst.

Han är nu polisanmäld :evil: för smitning och jag har en repig bil med all tidsspillan det kommer att innebära.
Var finns cirkulationsplatsen på essingeleden? Inget spydigt sagt, bara undrar. Då jag inte sett någon.
Mathias E.

Porsche 944 targa -85

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#124 Post by snugge »

blinka å blinka... verkar inte behövas alls.
http://www.youtube.com/watch?v=3n_mgFA47WQ

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#125 Post by patand »

snugge wrote:blinka å blinka... verkar inte behövas alls.
http://www.youtube.com/watch?v=3n_mgFA47WQ
Men det där är ju ingen rondell... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
krasse
S-Poster
Posts: 148
Joined: 2006-07-02 21:39:42
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989
Location: Värmdö
Contact:

#126 Post by krasse »

Kollision på Essingeleden 2008-09-02, kl 07.30

Min bil är en Porsche 944 S2 med registreringsnummer PCT 921.
Försäkringsbolag:Salusansvar Sakförsäkrings AB 2008-03-23

Registreringsnumret på lastbilen som prejade mig är OMN 123
Fabrikat: SCANIA P93 ML 4X2
Ägare/Brukare PERSONALSTABEN LOGISTIK I VÄRMDÖ AB
Adress: PARTIHANDLARVÄGEN 2 Postnr: 120 44, ÅRSTA
Förlopp:
Jag kör i Trafikplats Åbyvägens ytterfil och lastbilen i innerfilen mot Västra Åbypåfarten.
Det är tät trafik.

Jag blinkar höger för att köra av från trafikplatsen mot Västra Åbypåfarten. Även lastbilen blinkar troligen höger och lastbilen är strax bakom mig, till vänster.

Lastbilen närmar sig oroväckande, så jag väjer maximalt mot vägens högra sida. Samtidigt börjar jag tuta för att bli uppmärksammad om han mot förmodan inte ser mig.
Ingen reaktion från lastbilen, så han kör in i min backspegel och bilen gungar till.
Kollisionen är ett faktum. Nu placerad bakom lastbilen, tutar jag ihärdigt och blinkar med helljuset, för att få kontakt med föraren och reglera skadan.
Han tutar tillbaka upprepade gånger och kör vidare utan att stanna. Vi kör upp bredvid bilen för att se företagets telefonnummer som vi omedelbart ringer upp. De kanske kan få hejd på föraren i den täta trafiken. Ingen reaktion från Lastbilen som fortfarande inte bryr sig om vårt ihärdiga tutande. Färden går vidare längs Essingeleden norrut och efter Fredhällstunneln tappar vi honom ur sikte. Han har då fortfarande inte gett oss någon möjlighet till skadereglering och smiter från olycksplatsen.


Skador på min bil: böjd backspegel vänster sida, repor i lacken samt eventuellt bucklor på fram- och bakskärm, vänster sida och skada på fälg höger fram. Fälgskadan uppstod när jag trängdes upp mot vägrenens kantsten.

Vi ringde upp Peter Karlsson kl 07.40 på Personalstaben telnr: 08-615 15 90 och lämnade besked till företaget om olyckan. Han återkom aldrig medan det ännu fanns möjlighet att få kontakt med lastbilsföraren.

Vittne:
Anne, passagerare fram i min bil.
Anne tar kort kl 07.32 på lastbilen omedelbart efter olyckan.

Övrigt vittne:
Bilen som låg bakom oss hade regnr: XEW 516. Silverfärgad TOYOTA PRIUS

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#127 Post by snugge »

patand wrote:
snugge wrote:blinka å blinka... verkar inte behövas alls.
http://www.youtube.com/watch?v=3n_mgFA47WQ
Men det där är ju ingen rondell... ;)
men det ser rätt snurrigt ut! :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#128 Post by patand »

krasse wrote:Om en krock
Mycket bra skrivet. :d=: Antar att det är polisanmälan?

Tror inte det blir så kul för åkeriet...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#129 Post by patand »

snugge wrote:men det ser rätt snurrigt ut! :D
Sant! :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users