Lufta kopplingen- hur??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#16 Post by Karl Birgander »

newkie wrote:Ja en resantion av powerbleedern från mekonomen. Luftman tror jag den hette. Kostar 173 spänn. Helt klart värt pengarna. I alla fall om man inte har sakerna för att tillverka en själv. Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad. En enkel med genial uppfinning måste jag säga... Även om man inte måste lufta något nu är detta något som borde finnas i allas verkstygslåda. over and out
:lol: :D

Ingen verktygslåda är komplett utan en sådan!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#17 Post by Pehr Johnsson »

Karl Birgander wrote:
newkie wrote:Ja en resantion av powerbleedern från mekonomen. Luftman tror jag den hette. Kostar 173 spänn. Helt klart värt pengarna. I alla fall om man inte har sakerna för att tillverka en själv. Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad. En enkel med genial uppfinning måste jag säga... Även om man inte måste lufta något nu är detta något som borde finnas i allas verkstygslåda. over and out
:lol: :D

Ingen verktygslåda är komplett utan en sådan!
Dom där är helt ovärdeliga! Jag luftade bromsarna runt om ensam snabbare än man hann säga "hallon paj"
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#18 Post by Freddan »

newkie wrote: Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad.
Nu har jag förhoppningar om att kanske vara körandes till helgen iallafall..... men var det biltemas eller Mekonomens saker??
Mest så att jag kör till rätt ställe när jaf skall köpa!!!

Tack för all hjälp.. jag återkommer när jag har gjort ett luftningsförsök.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#19 Post by Karl Birgander »

Freddan wrote:
newkie wrote: Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad.
Nu har jag förhoppningar om att kanske vara körandes till helgen iallafall..... men var det biltemas eller Mekonomens saker??
Mest så att jag kör till rätt ställe när jaf skall köpa!!!

Tack för all hjälp.. jag återkommer när jag har gjort ett luftningsförsök.

//Fredrik
Art# 42-71340 "Bromsluftningsverktyg"
(Mekonomen.se -> webkatalog -> tillbehör -> verktyg -> specialverktyg -> bromsverktyg)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#20 Post by Freddan »

Perfekt.... då skall det inhandlas en sådan snarast möjligt.

Tack..

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#21 Post by Freddan »

Igår var jag och köpte en Luftman.

Det gick bra till en början men den blåa slangen från behållaren till cylindern klarade inte trycket, så det blir till att köpa en ny slangbit så att man kan fortsätta att lufta.

Men annars var det en jäkla bra manick.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#22 Post by Karl Birgander »

Freddan wrote:Igår var jag och köpte en Luftman.

Det gick bra till en början men den blåa slangen från behållaren till cylindern klarade inte trycket, så det blir till att köpa en ny slangbit så att man kan fortsätta att lufta.

Men annars var det en jäkla bra manick.

//Fredrik
Då var det nog på tiden att den slangen byttes!

Det är en makalös manick! :D :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#23 Post by Freddan »

Jag glömde att mäta på slangen, är det någon som vet hur lång och vilket invändigt mått den skall ha??

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#24 Post by Freddan »

Jag har hittat en slang som är 7mm invändigt, jag hoppas att det räcker.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#25 Post by Freddan »

Okej.

Igår så luftade jag kopplingen, och jag fick ut förmodligen all luft, jag blev så lycklig, men kopplingspedalen kom bara halvvägs.

Alltså när man trycker på den så åker den halvägs ner och då äntligen känner man att den börjar trycka på kopplingen.

Vad kan vara fel..?? Är där mer luft?? Jag höll på att lufta igår säkert en hel timme utan att det kom mer luft.

Bilen står upp hissad i bakänden för att få så mycket olja i framkant på behållren i motorrummet. Kan det vara problem???

Om jag var så klantig och vände tätningarna fel i cylindern, vad skulle hända då.

Är dett nått fenomen som är vanligt???

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#26 Post by Mårten »

Som jag skrev tidigare, lufta underifrån istället. Det har skrivits ett flertal gånger att detta är ett bra (bästa?) sättet, se t ex följande inläg från Area951:

"Det är lätt att lufta koppling med enkla medel.

Ta en gammaldags oljekanna, ni vet en sån som har en burk undertill och med ett pumphandtag som man för ner i behållaren, sätt på en ca 20-30 cm lång transparent slang så ni ser oljan.
Fyll kannan med bromsvätska, öppna ventilen ett 3 kvarts varv på slavcylindern och tryck på slangen på nippeln.
Öppna behållarlocket till broms/kopplingsvätskebehållaren, sedan är det bara att fylla bakvägen tills behållaren är full.

Detta ger ett hundra procentigt resultat. Jag gjorde alltid så under mina år som mekaniker.

Lycka till
Sphinx"

OBS - Glöm inte att lossa pluskabeln från batteriet INNAN du börjar!! Startmotorns anslutning sitter obehagligt nära slavcylindern...

Så gjorde jag och det tog 5 minuter från att ha haft en koppling som gick i botten till full funktion, kostnad förutom bromsvätska förstås, 0 kr....
Last edited by Mårten on 2008-08-28 07:46:28, edited 1 time in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#27 Post by Freddan »

Ja, jag skall försöka detta istället.

Men kommer luften ur systemet då, eller det kommer kanske ut genom behållaren??

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#28 Post by Mårten »

När du pumpar med kannan så blir det bra fart på oljan så luftbubblorna åker upp i behållaren.

Jag sög ur olja ur min behållare först så att jag inte skulle överfylla den så att det rinner över.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#29 Post by Freddan »

Mårten wrote:När du pumpar med kannan så blir det bra fart på oljan så luftbubblorna åker upp i behållaren.

Jag sög ur olja ur min behållare först så att jag inte skulle överfylla den så att det rinner över.
Jag provade detta igår tyvärr så läckte oljekannan lite så det kanske var det som var felet men, jag får bara tryck/motstånd på sista biten av kopplingen.

Och luftar man då lite till så försvinner det motståndet ochså........ kan det betyda att det drar in luft någon annanstans?????

Jag blir galen...... det skall dessutom bli fint väder i helgen och bilen bara står!!!

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#30 Post by Freddan »

Efter en långdag i garaget så visade det sig att jag hade satt en packning på felhåll i kopplingscylindern så lyckades jag lufta ur mycket mer men ändå inte tillräkligt.

Men eftersom jag var tvungen att flytta bilen så fick jag köra den en liten sträcka.... och efter några minuter så kändes kopplingen mycket bättre, luftar den ur sig själv på den sista luften eller det skulle bara fyllas upp med olja??

Hursom hellst så är det fixat iallafall.

Tack för all hjälp!!!!!

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]