Lufta kopplingen- hur??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Lufta kopplingen- hur??

#1 Post by Freddan »

Jag har försökt att lufta kopplingen men jag och en kompis har försökt på alla sätt och vis.

Det ända som händer är att pedalen åker i botten med en smäll, den är ju fjäder belastad, genom att lufta cylindern vid pedalen via slavcyl borde ju göra så att man får tillräckligt med olja i cyl vid pedalen eller??

För jag har snart fått ut 40cl vätska genom luft nippeln på slavcylindern med luft i, men jag får inte något motstånd i kopplingpedalen alls.

Vad gör jag för fel?? Kan den ta tjuv luft någonstans??

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by Freddan »

newkie wrote:Har samma problem. Den är ju notoriskt svår att lufta den där kopplingen...
Känns skönt att man inte är ensam :P

Går din pedal också i botten själv utan något som hellst motstånd och sen stannar där???

Får du ut luft ur luft nippeln på slavcyl (den bakom startmotorn) eller kommer det bara en massa vätska??

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#4 Post by Mårten »

Detta har skrivits om tidigare, lufta genom att via en oljekanna fylla kopplingssystemet bakifrån, d v s trycka in olja via slavcylinderns luftningsnippel. Jag hade exakt samma symtom som du beskriver ovan och det gick busenkelt genom att göra på detta (bakvända" sätt. Kolla bara så du inte fyller över bromsvätskebehållaren!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Jag har med framgång använt mekonomens makapär för att trycksätta bromsvätskebehållaren och sedan luftat nere vid slavcylindern.
Simpelt, men startmotorn ber vara ur vägen. (Tas lätt bort)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#7 Post by Mårten »

Karl Birgander wrote:Jag har med framgång använt mekonomens makapär för att trycksätta bromsvätskebehållaren och sedan luftat nere vid slavcylindern.
Simpelt, men startmotorn ber vara ur vägen. (Tas lätt bort)
Jag tyckte det gick bra på min (turbo) utan att ta bort startmotorn men man måste lossa pluskabeln på batteriet annars kan man kortsluta mot polerna på startmotorn och då blir det liv i luckan... (läs gnistregn)
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

newkie wrote:Nu gick det inte att länka till den, men är det den bromsluftaren som man ska ansluta till ett däck ni menar eller?
Jag menar den, ja.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#12 Post by Karl Birgander »

newkie wrote:
Karl Birgander wrote: Jag menar den, ja.
Perfekt. då ska jag inhandla en sådan, Funderade mest bara så att den passade på behållaren. Men det kanske är standardiserad gänga på sånna ;) Är det bara att trycksätta och sen öppa nippeln och vänta på att all luft är borta (Och hålla koll på nivån i tanken)?
Std-gänga, ja!
Jag byggde ett dylikt verktyg med lock från en volvo360 vill jag minnas...

Japp, trycksätt och öppna nippel. Jag brukar öppna en sekund, sen stänga, sen öppna, sen stänga, varför vet jag inte.

Gör i små steg på kopplingen, och kolla behållaren mer, eftersom kopplingens anslutning sitter högt på behållaren.

EDIT: Ta bort länken i ditt inlägg ovan!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

OBS, superviktigt för att det ska fungera är att bilen är i rätt nivå.
Kommer inte ihåg nu, men jag har för mig att kopplingen tar vätskan från framkant av behållaren. Det innebär att om bilen är uppallad i framkant drar den luft direkt.
Pall upp bilen i bakkant!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]