För dåliga bromsbelägg?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
För dåliga bromsbelägg?
Efter dagens körningar på Kinnekulle funderar jag på om mina belägg inte riktigt håller måttet.
Efter ett par varv så går det inte att få ABS:en att jobba längre och sakta men säkert får jag flytta bak bromspunkten.
Tyckte redan förra året att dom inte kändes helt hundra men nu med 245 R-däck fram märks det tydligare. Har ju ändå dom stora oken fram så det borde ju gå att få det att funka.
Hur är det för er andra som kör R-däck? kan ni alltid låsa upp/få ABSen att jobba?
Kör idag på Carbopad GT belägg.
/Dea
Efter ett par varv så går det inte att få ABS:en att jobba längre och sakta men säkert får jag flytta bak bromspunkten.
Tyckte redan förra året att dom inte kändes helt hundra men nu med 245 R-däck fram märks det tydligare. Har ju ändå dom stora oken fram så det borde ju gå att få det att funka.
Hur är det för er andra som kör R-däck? kan ni alltid låsa upp/få ABSen att jobba?
Kör idag på Carbopad GT belägg.
/Dea
Last edited by Dea on 2008-08-18 05:29:52, edited 1 time in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
jag kör med orangea pagid runt om.. R-däck förstås.. Kinnekulle är rätt snäll mot bromsarna.. men dem håller inte för hur många varv som helst.. gelleråsen är värre... uppgradering står på listan.. samt breddning av framfälgar för att åka 255or runt om.=)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Om du menar mig så körde jag original Textar som slets väldigt fort men höll hyffsad bromsverkan.
Bromssystemet är helt genomgånget i år , oken funkar klockrent, nya skivor, ordentligt luftat osv, känns bara som jag saknar bromskraft...
Antar att det får bli PFC fram, förhoppningsvis kan jag behålla mina Carbopad bak
/Dea
Bromssystemet är helt genomgånget i år , oken funkar klockrent, nya skivor, ordentligt luftat osv, känns bara som jag saknar bromskraft...
Antar att det får bli PFC fram, förhoppningsvis kan jag behålla mina Carbopad bak
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Pär Stacke, PEAN, förslog Trickstuiff blå åt mig, har inte kört dem annat än i regn så kan inte säga något än, men väsentligt billigare än PFC. Han kan sina såaker så slå honom en signal.
En intressant sak han sa var att belägg som inte är bra lider mycket av slitage helt enkelt för att det är mindre massa som skall ta emot värmen.
Han tipsade också om att bromsa hårt och kort för att minska tiden då värme byggs upp.
Blåtå som har min f.d bil klarar sig bra med standard bromsar och Pagid belägg (tror jag, vet inte vilken sort).
//TL
En intressant sak han sa var att belägg som inte är bra lider mycket av slitage helt enkelt för att det är mindre massa som skall ta emot värmen.
Han tipsade också om att bromsa hårt och kort för att minska tiden då värme byggs upp.
Blåtå som har min f.d bil klarar sig bra med standard bromsar och Pagid belägg (tror jag, vet inte vilken sort).
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag kör med Hawk belägg på min och tycker dom funkar kanon vet dock inte vad dom kostar eller om man kan få tag på dom i Sverige men dom finns ju på ett flertal ställen i USA
PFC har varit dom absolut bästa belägg jag kört men priset är ju hiskeligt i alla fall till frambromsarna,, jag har samma bromsarna som 944/968 M030 fram
PFC har varit dom absolut bästa belägg jag kört men priset är ju hiskeligt i alla fall till frambromsarna,, jag har samma bromsarna som 944/968 M030 fram
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: För dåliga bromsbelägg?
Du borde inte ha svårt att ABS:en att jobba oberoenda av hastighet. Kom ihåg att det inte bara är beläggen det hänger på utan även bromsvätskan.Dea wrote:Efter dagens körningar på Kinnekulle funderar jag på om mina belägg inte riktigt håller måttet.
Efter ett par varv så går det inte att få ABS:en att jobba längre och sakta men säkert får jag flytta bak bromspunkten.
Tyckte redan förra året att dom inte kändes helt hundra men nu med 245 R-däck fram märks det tydligare. Har ju ändå dom stora oken fram så det borde ju gå att få det att funka.
Hur är det för er andra som kör R-däck? kan ni alltid låsa upp/få ABSen att jobba?
Kör idag på Carbopad GT belägg.
/Dea
Angående belägg så chansa inte utan köp gula Pagid, PFC eller Ferodo 3000 så garanterar jag att du blir nöjd. Jag har kört alla tre beläggen och varit mycket nöjd. Håller Ferodo som favorit för de är billigast.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Får helt enkelt byta frambelägg tills nästa år, borde kunna behålla dom bakre då som knappt är slitna.
Tyvärr är ju PFC-beläggen till S-framoken nästan dubbelt så dyra som till dom vanliga oken, 3050.-
Ska kolla om det går att hitta billigare nån annanstans och kolla priser på Ferodo och Pagid (ingen som har några nästan-slut frambelägg liggande ??)
TRicksuff blå, är det dom som heter TS-69 ?
Bromsvätskan är Motul RBF600 så den är det inget fel på, kör den och ATE super blue vartannat år för att enkelt kunna se när systemet är ordentligt genomspolat.
Duger ju inte att ha halvdana bromsar när man jagar GT3:or på Kinnekulle
/Dea
Tyvärr är ju PFC-beläggen till S-framoken nästan dubbelt så dyra som till dom vanliga oken, 3050.-

Ska kolla om det går att hitta billigare nån annanstans och kolla priser på Ferodo och Pagid (ingen som har några nästan-slut frambelägg liggande ??)
TRicksuff blå, är det dom som heter TS-69 ?
Bromsvätskan är Motul RBF600 så den är det inget fel på, kör den och ATE super blue vartannat år för att enkelt kunna se när systemet är ordentligt genomspolat.
Duger ju inte att ha halvdana bromsar när man jagar GT3:or på Kinnekulle

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Du tänker antagligen på PFC 0345 vilket i PEANs pdf jämförs med TS 66 där priset är i princip detsamma. TS 69 skall vara ett "värre# (citat) material å måhända finns det även dyrare PFC belägg....
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
när vi ändå pratar bromsar.. vilka bromsar är vettigast när man ska uppgradera? skulle vilja ha big red ok med 993 tt skivor.. men Gt3 bromsarna är populära..Hmm...
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
GT 3 skivor är billigare eftersom de finns som "pirat", har inte fått tag på Big reds skivor den vägen. Big reds passar i 17 tummare medan jag tror GT 3 kräver 18 tummare. Hur svårt det är att konvertera till respektive vet jag inget om (köpte färdigt) så det kan vara en skillnad värd att beakta.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users