944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Som jag misstänkte så är kammen helt korrekt monterad. Mycket frustrerande!!! Kommer inte längre just nu utan får be Civinco hjälpa mig med felsökningen.
Fortsättning följer................
Rikard
Fortsättning följer................
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Har varit på Civinco för felsökning och justering och nu går bilen mycket bättre. Det hade blivit något fel med övre dödpunkt och det gjorde att tändkurvan såg lägre ut än vad den var i verkligheten. Efter lite labbande med bränsleblandning så är både spool-up och respons betydligt bättre. Dock så återstår ett problem och det är att sprutet via original taktventil inte klarar av att styra wastegaten ordentligt. Detta innebär att jag inte får upp laddtrycket mer än till 1 Bar. Skall byta till en VAG-taktventil som tydligen är lättare att styra. Hoppas att detta skall kunna åtgärdas innan Kinnekullehelgen, bilen känns lite strypt fortfarande.
Fortsättning följer.............
Ett STORT tack till Henrik och Marcus på Civinco för ett suveränt jobb och vänligt bemötande (som vanligt)!!!
Rikard
Fortsättning följer.............
Ett STORT tack till Henrik och Marcus på Civinco för ett suveränt jobb och vänligt bemötande (som vanligt)!!!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Fördelen med Civincos system är att du kan styra laddtrycket med de olika chippen som enkelt läses in i kortläsaren. Dvs du kan ha chipp med olika laddtryck och tändkurvor för tex olika ändamål. Dvs Civinco systemet blir som en EBC, fast den kan ändra tänd och spridarkurvorna ocksåtkgb wrote:hej finns det någon fördel med att ha kvar taktventilen mot att bara styra laddtrycket manuellt eller via EBC
Jag tog bort min för många år sedan och har aldrig saknat den lilla bruna dosan
mvh tommy
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Nu är bränlepump, bränslefilter, generatorrem och taktentil bytt. Har även varit en hel del strul som vanligt .
Ännu en gång råkade jag ut för att skruvarna till en drivknut vibrerat loss för att så småningom gå av - denna gång gick det inte att bogsera så det blev tvunget att hyra släp och dra hem den.
Vid provkörning efter pumpbytet brast en kylvattenslang, vilket krävde en del tänk då det var en specialslang med olika dimensioner i ändarna.
Bytet av taktentilen gav tills vidare inget resultat det heller, laddtrycket skenade så nu styrs laddtrycket manuellt tills vidare.
Idag har bilen finmappats ytterligare. Jag hade en del problem med tomgången vid start med varm motor samt vid stadskörning med A/C på. Detta är nu åtgärdat plus att bilen går lite fetare på höga varv. Ett stort tack till Peter Arkblad för hjälpen.
Nu laddar jag 1.1 Bar och bilen känns lite iggare än förut.
Efter allt strul så ser jag fram mot att äntligen få köra lite, blir körning nästa helg på Kinnekulle ring!!!
Rikard
Ännu en gång råkade jag ut för att skruvarna till en drivknut vibrerat loss för att så småningom gå av - denna gång gick det inte att bogsera så det blev tvunget att hyra släp och dra hem den.
Vid provkörning efter pumpbytet brast en kylvattenslang, vilket krävde en del tänk då det var en specialslang med olika dimensioner i ändarna.
Bytet av taktentilen gav tills vidare inget resultat det heller, laddtrycket skenade så nu styrs laddtrycket manuellt tills vidare.
Idag har bilen finmappats ytterligare. Jag hade en del problem med tomgången vid start med varm motor samt vid stadskörning med A/C på. Detta är nu åtgärdat plus att bilen går lite fetare på höga varv. Ett stort tack till Peter Arkblad för hjälpen.
Nu laddar jag 1.1 Bar och bilen känns lite iggare än förut.
Efter allt strul så ser jag fram mot att äntligen få köra lite, blir körning nästa helg på Kinnekulle ring!!!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
JappeJappe wrote:Hoppas nu att allt strul med bilen är över. Vi ses på Kinnekulle.Rikard wrote: Efter allt strul så ser jag fram mot att äntligen få köra lite, blir körning nästa helg på Kinnekulle ring!!!
Rikard
Det får vi verkligen hoppas!
Angående Kinnekulle så är huvudalternativet att köra på lördag med PCSR men jag bestämmer mig först när jag ser hur vädret blir och hur jag mår.
Även om körningen blir på lördag så kommer jag upp och sparkar lite däck på söndag. Vi ses!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Jag har beställt klarblått och 20-22 grader varmt till både lördag och söndagRikard wrote:JappeJappe wrote: Hoppas nu att allt strul med bilen är över. Vi ses på Kinnekulle.
Det får vi verkligen hoppas!
Angående Kinnekulle så är huvudalternativet att köra på lördag med PCSR men jag bestämmer mig först när jag ser hur vädret blir och hur jag mår.
Även om körningen blir på lördag så kommer jag upp och sparkar lite däck på söndag. Vi ses!
Rikard

MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Kort "race report" från Kinnekulle. Kul att äntligen få köra lite efter allt strul! Vi var flera från forumet på plats, bl.a. POA, Fries, Bubby och Spånet. Var lite orolig för mina bromsar tack vare att jag klantat till det och lyckats tömma en krets när jag luftade dem. Provkörde förra helgen och tyckte de verkade OK. Provade en bromsning från hög fart på väg till Kinnekulle och bromspedalen tog oroväckande långt ned. Henrik Fries var snäll och hjälpte mig lufta lite till innan första passet.
Förtsa passet blev därför lite trevande, främst på grund av bromsarna men även för att jag kände mig väldigt ringrostig bakom ratten. Ökade tempot de sista varven men kände att det fanns mer att ge. Var väldigt förvånad när jag såg att snabbaste tid varit 1.00.47. Var då säker på att jag skulle kunna åka minst en halv sekund snabbare.
Andra passet började jag få problem med rejäl överstyrning och det är något jag inte tycker om. När jag kom in i depån så hade jag alldeles för låg temp i framdäcken och lagom bak så jag förstod att min däckstrycksmätare börjat strula. Efter att ha lånat en mätare visade det sig att trycket var cirka 0.4 Bar för högt i bakdäcken.
Tredje passet så kändes bilen lite bättre men var fortfarande överstyrd. Kom senare på att orsaken till detta antagligen berodde på att laddtrycksstyrningen inte fungerar. När jag ger stödgas för att balansera bilen i kurvorna så får jag ibland fullt laddtryck trots halvgas. Banan blev konstigt nog långsammare ju längre dagen gick och de sista passen låg jag på tider mellan 1.00.7 och 1.01.1. Lite tråkigt att jag inte kom under minuten men jag måste nog vara nöjd ändå med de förutsättningarna som var. Just nu lider jag av en väldig trötthet och då är det omöjligt att prestera på topp.
Själva racet på lördagen var mycket tätt och spännande med många frontmotorporschar på pallplatserna.
Rikard
Förtsa passet blev därför lite trevande, främst på grund av bromsarna men även för att jag kände mig väldigt ringrostig bakom ratten. Ökade tempot de sista varven men kände att det fanns mer att ge. Var väldigt förvånad när jag såg att snabbaste tid varit 1.00.47. Var då säker på att jag skulle kunna åka minst en halv sekund snabbare.
Andra passet började jag få problem med rejäl överstyrning och det är något jag inte tycker om. När jag kom in i depån så hade jag alldeles för låg temp i framdäcken och lagom bak så jag förstod att min däckstrycksmätare börjat strula. Efter att ha lånat en mätare visade det sig att trycket var cirka 0.4 Bar för högt i bakdäcken.
Tredje passet så kändes bilen lite bättre men var fortfarande överstyrd. Kom senare på att orsaken till detta antagligen berodde på att laddtrycksstyrningen inte fungerar. När jag ger stödgas för att balansera bilen i kurvorna så får jag ibland fullt laddtryck trots halvgas. Banan blev konstigt nog långsammare ju längre dagen gick och de sista passen låg jag på tider mellan 1.00.7 och 1.01.1. Lite tråkigt att jag inte kom under minuten men jag måste nog vara nöjd ändå med de förutsättningarna som var. Just nu lider jag av en väldig trötthet och då är det omöjligt att prestera på topp.
Själva racet på lördagen var mycket tätt och spännande med många frontmotorporschar på pallplatserna.
Rikard
Last edited by Rikard on 2008-08-18 19:06:04, edited 1 time in total.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Skönt att se att du äntligen fick åka igen Rikard!
Lite oroväckande är det dock att du fortfarande verkar ha problem med laddtrycksstyrning?!
Men som vanligt grymma tider från dig på Kullen!

Men som vanligt grymma tider från dig på Kullen!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Hej PerPer Huzell wrote:Rikard wrote:snabb som F-n på kullen
Vilka goa tider du är nere på.
Snart är du under minuten.
Skönt att bilen börjar gå bättre även om det är lite kvar.
Blir det nån slalom i år med SSJ?
Tyvärr blir det ingen slalom med SSJ, i den veckan när höstslalomen är så kör vi två tävlingar i PCS region väst och det blir för mycket med en tävling till.
Hur går det med din bil?
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Who is online
Users browsing this forum: No registered users