944 aluminium ?
-
- NA-Poster
- Posts: 1
- Joined: 2008-06-19 10:04:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
944 aluminium ?
hej jag är ny medlem och har ej införskaffat någon porsche än men vill skaffa lite information om dessa vackra bilar.Mitt val står mellan en 928 och 944 så vad jag undrar om någon har kunskap eller erfarenhet om dessa modeller om 944 är som 928 i aluminium,bränsleförbrukning om det skiljer sig mycket ? och annat som ni har erfarenhet av som man kan ha nytta av.Tackar på förhand.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kortfattat skulle jag säga att 928:an är ett stort komfortabelt lansvägslok på nästan 2 ton.
Medans 944:an är liten kvick och busig!
Du bör nog provköra båda sorterna så du känner skillnaden innan du bestämmer dig!
Mh Erol
Medans 944:an är liten kvick och busig!
Du bör nog provköra båda sorterna så du känner skillnaden innan du bestämmer dig!
Mh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Vad jag vet så är inte 928 byggd i aluminum (karssoen då alltså). Dock har den delar i motor och hjulupphängningar som är i aluminuim. Karossen är galvad på både 928 och 944 och bör inte rosta, finns det rost bör man alltså se upp och fråga sig varför?! Vissa delar är å andra sidan hårt ansatta ex. skrämkanter där det sprutar grus och sten.
När du väljer bil så måte du först ställa dig frågan vad vi vill göra med bilen. Lite förenklat så ser det ut så här....
Glida runt och äta glass och tugga mil på motorväg = 928
Köra hårt och äta glass och plåga bilen på bana = 944
När du väljer bil så måte du först ställa dig frågan vad vi vill göra med bilen. Lite förenklat så ser det ut så här....

Glida runt och äta glass och tugga mil på motorväg = 928
Köra hårt och äta glass och plåga bilen på bana = 944
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
saxat...
För att hålla vikten nere var bilen delvis tillverkad i aluminium. Hjul, skärmar, dörrar, motorhuv med mera var tillverkade i aluminium medan resten av bilen tillverkades av galvaniserat stål eller plast.
För att hålla vikten nere var bilen delvis tillverkad i aluminium. Hjul, skärmar, dörrar, motorhuv med mera var tillverkade i aluminium medan resten av bilen tillverkades av galvaniserat stål eller plast.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Där ser man. Och ändå är den såå tung!!!emm wrote:saxat...
För att hålla vikten nere var bilen delvis tillverkad i aluminium. Hjul, skärmar, dörrar, motorhuv med mera var tillverkade i aluminium medan resten av bilen tillverkades av galvaniserat stål eller plast.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Mja.... 2 ton väger dom inte.. och en S2/turbo väger ju 1420, vilket inte är flugviktare....Erol wrote:Kortfattat skulle jag säga att 928:an är ett stort komfortabelt lansvägslok på nästan 2 ton.
Medans 944:an är liten kvick och busig!
Du bör nog provköra båda sorterna så du känner skillnaden innan du bestämmer dig!
Mh Erol
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
En 928 gts från -92 har en tjänstevikt på 1630 kg.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Delar fram på en 928 är lättviktsdelar (tex skärmar och huv i alu), bak är det tvärtom, rejäla och tunga prylar. Antagligen ett medvetet val av Porsche för att få en "sportig" viktfördelning på bilen.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2004-05-22 17:52:15
- Contact:
Hej
Har en 951 88:a och en 928 S 89:a och tycker om båda bilarna väldigt mycket. Som någon sa ovan så är det en stor skillnad på hur de uppför sig.
928:an är en bekväm GT-bil som man utanvidare kör 30-40 mil i utan att tappa lusten. Min är automat så den är bekväm att köra. Som sportbil kommer den till liv när man kommer över 140km/h. Tyvärr kan man ju inte utnyttga detta så mycket i vårt land.
Bränsleförbrukningen ligger mellan 1,2 och 1,3 liter/mil.
951:an är mycke mer sportigare och kvickare. Kan delvis bero på att den har manuell växellåda. Går inte att undvika att busköra med den. Den är ju också lite enklare än 928:an och det märks när man mekar med dem. bränsleförbrukninge på denna turbo är ca 1,1 liter/mil.
Som sagt jag tycker lika bra om båda men de har helt olika karraktär.
MVH
Hans-Eric J
Har en 951 88:a och en 928 S 89:a och tycker om båda bilarna väldigt mycket. Som någon sa ovan så är det en stor skillnad på hur de uppför sig.
928:an är en bekväm GT-bil som man utanvidare kör 30-40 mil i utan att tappa lusten. Min är automat så den är bekväm att köra. Som sportbil kommer den till liv när man kommer över 140km/h. Tyvärr kan man ju inte utnyttga detta så mycket i vårt land.
Bränsleförbrukningen ligger mellan 1,2 och 1,3 liter/mil.
951:an är mycke mer sportigare och kvickare. Kan delvis bero på att den har manuell växellåda. Går inte att undvika att busköra med den. Den är ju också lite enklare än 928:an och det märks när man mekar med dem. bränsleförbrukninge på denna turbo är ca 1,1 liter/mil.
Som sagt jag tycker lika bra om båda men de har helt olika karraktär.
MVH
Hans-Eric J
Who is online
Users browsing this forum: No registered users