Hjälp att identifiera bränsleslang!
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Hjälp att identifiera bränsleslang!
Behöver hjälp att identifiera en bränselslang i PET (för det är väl en bränsleslang?).
Hur ser en sådan här slang ut innuti? Gummi hela vägen? Upptäckt att min hade små sprickor så jag vågar inte köra bilen förrän det är fixat. Vore ju onödigt om motorn brann upp...
Hur ser en sådan här slang ut innuti? Gummi hela vägen? Upptäckt att min hade små sprickor så jag vågar inte köra bilen förrän det är fixat. Vore ju onödigt om motorn brann upp...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Ingen som vet? Är det ens en bränselslang?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Björn.C
- Turbo-Poster
- Posts: 946
- Joined: 2006-09-23 13:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Älvängen
- Contact:
Om jag inte är helt ute och cyklar, så är det där bränslereturen, och (helt vilt spekulerande så är väl det inte så högt tryck på den? någon som har bättre koll?)
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Gott, tack för svaren! Är det någon som har gett sig på att byta den själv? Krångligt isf?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Björn.C
- Turbo-Poster
- Posts: 946
- Joined: 2006-09-23 13:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Älvängen
- Contact:
Då är det den här slangen isåfall?
Såg inte ut som det var alltför svårt att byta, se till så man inte spiller på tok för mycket bensin bara...
Pris på Porsche Center
944-110-413-02 LEDNING 469,00 exkl moms 587,00 inkl moms
Vart ute och kollade, och min egen, är allt sliten den också
Såg inte ut som det var alltför svårt att byta, se till så man inte spiller på tok för mycket bensin bara...
Pris på Porsche Center
944-110-413-02 LEDNING 469,00 exkl moms 587,00 inkl moms
Vart ute och kollade, och min egen, är allt sliten den också

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Tror du att kopplingarna går att återanvända?Notch wrote:Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Med tanke på att det är en bränsleslang under huven mitt ovanpå motorn så hade iallafall inte jag chansat med tanke på att slangen ändå bara kostar 500 att köpa.
Blir det inte bra och det börjar läcka i den slangen så får man det inte så kul sen.
Tacka vet jag nya nya slangar istället för att återanvända koplingarna.
/Johan
Blir det inte bra och det börjar läcka i den slangen så får man det inte så kul sen.
Tacka vet jag nya nya slangar istället för att återanvända koplingarna.
/Johan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Såg som om kopplingarna var pressade fast på slangen.Notch wrote:Jo, kopplingarna är vanliga koniska rörkopplingar i stål och är inget som åldras.Pehr Johnsson wrote:Tror du att kopplingarna går att återanvända?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
Jo, det är där slangfirman kommer in i bilden. De har utrustning för att pressa fast gummislangen på kopplingarna. Det är samma teknik som används för att tillverka hydraulslangar och sådana används med våldsamt mycket högre tryck än bränslesystem.Pehr Johnsson wrote:Såg som om kopplingarna var pressade fast på slangen.
Nu vet jag alltså fortfarande inte om slangfirman har prylar i rätt dimension, men min idé var att få originalutseende och funktion på slangarna.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77
Nu: 911 -77
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Själv har jag flera gånger sågat isär den pressade delen runt och sedan använt bra slangklämma istället tillsammans med den nya slangen. Har funkat bra och med tanke på att trycken vi pratar om är under 5 bar känns det inte som att några speciallösningar behövs.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- TobbeG
- S-Poster
- Posts: 200
- Joined: 2007-08-14 17:01:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Kolla måtten på slangen och hör med Momentum Industrihandel. De enormt sortiment av maskindelar och har bra koll på kemikalietålighet och temperaturbeständighet. Jag köpte O-ringar till balansaxlarnas kåpor där. De hade även packboxarna till framsidan av motorn. Många delar på våra bilar är ändå standardkomponenter, har man ordning på dimnesioner och material klarar man sig utan PET#Notch wrote:Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
Eventuellt kan de kanske tipsa om någon firma som kan montera kopplingar på slangen.
http://www.momentum-industrial.com/
// Tobias
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Har ring till den lokala Porschemeken nu. De lämnade, precis som ni nämnt, iväg slangen till en firma som återanvänder "kopplingarna" men byter slangen. Skulle bara kosta nån hundring. Tror jag kör på det så slipper jag krångla med det själv.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Who is online
Users browsing this forum: No registered users