Hjälp att identifiera bränsleslang!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Hjälp att identifiera bränsleslang!

#1 Post by Anton N »

Behöver hjälp att identifiera en bränselslang i PET (för det är väl en bränsleslang?).

Hur ser en sådan här slang ut innuti? Gummi hela vägen? Upptäckt att min hade små sprickor så jag vågar inte köra bilen förrän det är fixat. Vore ju onödigt om motorn brann upp...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#2 Post by Anton N »

Ingen som vet? Är det ens en bränselslang?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Björn.C »

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är det där bränslereturen, och (helt vilt spekulerande så är väl det inte så högt tryck på den? någon som har bättre koll?)
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by johan944 »

Den bränsleledningen har nummer 944 110 413 02.

Den sitter inte på returen och du bör nog byta den men det går att köra till verstad.

Min var också spruken. men läckte inga kopiösa mängder.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#5 Post by Anton N »

Gott, tack för svaren! Är det någon som har gett sig på att byta den själv? Krångligt isf?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Björn.C »

Då är det den här slangen isåfall?
Såg inte ut som det var alltför svårt att byta, se till så man inte spiller på tok för mycket bensin bara...

Pris på Porsche Center
944-110-413-02 LEDNING 469,00 exkl moms 587,00 inkl moms

Vart ute och kollade, och min egen, är allt sliten den också :(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#7 Post by Notch »

Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#8 Post by Pehr Johnsson »

Notch wrote:Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
Tror du att kopplingarna går att återanvända?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by johan944 »

Med tanke på att det är en bränsleslang under huven mitt ovanpå motorn så hade iallafall inte jag chansat med tanke på att slangen ändå bara kostar 500 att köpa.

Blir det inte bra och det börjar läcka i den slangen så får man det inte så kul sen.

Tacka vet jag nya nya slangar istället för att återanvända koplingarna.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#10 Post by Notch »

Pehr Johnsson wrote:Tror du att kopplingarna går att återanvända?
Jo, kopplingarna är vanliga koniska rörkopplingar i stål och är inget som åldras.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

Notch wrote:
Pehr Johnsson wrote:Tror du att kopplingarna går att återanvända?
Jo, kopplingarna är vanliga koniska rörkopplingar i stål och är inget som åldras.
Såg som om kopplingarna var pressade fast på slangen.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#12 Post by Notch »

Pehr Johnsson wrote:Såg som om kopplingarna var pressade fast på slangen.
Jo, det är där slangfirman kommer in i bilden. De har utrustning för att pressa fast gummislangen på kopplingarna. Det är samma teknik som används för att tillverka hydraulslangar och sådana används med våldsamt mycket högre tryck än bränslesystem.

Nu vet jag alltså fortfarande inte om slangfirman har prylar i rätt dimension, men min idé var att få originalutseende och funktion på slangarna.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Själv har jag flera gånger sågat isär den pressade delen runt och sedan använt bra slangklämma istället tillsammans med den nya slangen. Har funkat bra och med tanke på att trycken vi pratar om är under 5 bar känns det inte som att några speciallösningar behövs.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by TobbeG »

Notch wrote:Det där ser ut som en gummislang där slangen är pressad i skruvkopplingar. Jag har två slangar av samma sort som jag ska byta ut på mitt 911-projekt. Dessa kostar också rätt mycket pengar, så jag har tänkt åka till en slangfirma och kolla om de kan byta ut själva gummislangen och pressa fast en ny på de befintliga kopplingarna. Jag har inte kommit i väg till slangfirman ännu, men det kanske vore något att testa i 944-fallet också?
Kolla måtten på slangen och hör med Momentum Industrihandel. De enormt sortiment av maskindelar och har bra koll på kemikalietålighet och temperaturbeständighet. Jag köpte O-ringar till balansaxlarnas kåpor där. De hade även packboxarna till framsidan av motorn. Många delar på våra bilar är ändå standardkomponenter, har man ordning på dimnesioner och material klarar man sig utan PET#

Eventuellt kan de kanske tipsa om någon firma som kan montera kopplingar på slangen.

http://www.momentum-industrial.com/

// Tobias

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#15 Post by Anton N »

Har ring till den lokala Porschemeken nu. De lämnade, precis som ni nämnt, iväg slangen till en firma som återanvänder "kopplingarna" men byter slangen. Skulle bara kosta nån hundring. Tror jag kör på det så slipper jag krångla med det själv.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]