Cédric wrote:Problemet var att nån mupp hade vänt bultarna så insexen hade hamnat inåt. Vilket inte gjorde det lättare direkt. Det är mycket som va fel, t.ex så var ena växellådsfästet helt sönderborrat, flänsen som sitter mellan transaxel och växellådsaxel var bara fastskruvad i ena änden. o.s.v. Ett himla moppemeck är det. Tur att man varit på varenda skruv snart. Råkade skada ena bromsröret också, det fick bytas vilket tog onödig tid. Men det blev ju betydligt bättre än innan då samma pajas hade försökt dra bromsrör innan och det blev inte direkt nån höjdare. Avgassystemet är nu tätat och bakre upphängningen förstärkt (hade spruckit). Eftersom den som gjort avgassystemet tagit bort samtliga upphäningar mellan slutdämp och grenrör så ska vi även försöka få dit en för att slippa fler sprickor i avgassystemet.. ujuj, jag vill bli ledig snart!!
Hur lyckas man... Enda sättet jag kommer på att man kan lyckas sätt insexan inåt är om man trär dit den innan man för växellådan på plats eller att man har bakvagnen nere så att man får plats.
Tur att bilen får så bra omvårdnad av dig nu Cédric!
Nej, tyvärr ingen Såtenäs-trip för mig.
Bilen står kvar nere i Skåne, men till helgen så åker jag ner och ger henne lite översyn och sedan så ska hon ut på vägarna och eventuellt lite bana under sommaren. Jag funderar på ban premiär på Sviestad den 16:e, R-däck och fälgar är på gång.
Kul att du börjar få ordning på båda bilarna. Har du hunnit prova de nya R-däcken(z211)? Är däcksidorna tillräckligt styva eller?
Idag ska bilen besiktigas, vilket äventyr till meck det blev igår, allt gick fel. Vi blev tom haffade av polisen under en lite provtur runt grannskapet. Hade problem med att den inte ville dra runt när man kört. Vilket troligtvis berott på slitna brytare som ställt tändingen jättesent, vilket överhettar startmotorn. Ena bromsslangen fram hade gängat ur sig lite också. Men nu verkar allt lira, och vi slapp undan böter trots att polisen va sjuuukt grinig..
Rdäcken sitter på, ska köra på dom ner till såtenäs så man kan se om det är nåt att ha
16:e ska jag försöka ta mig till, beror på hur entusiastiska jobbet är.
Nice Cédric!! Spelar ju ingen boll om bilen går igenom såvida du inte får körförbud, men det är väl ingen risk!? Kull att bilen är på hjul i alla fall, ska bli kul se den.
Men det är ju inte turbon tyvärr, fast det verkar så om man inte läser allt blaj jag skriver. Fick tydligen en 2a pga att fjäderbenslagringen inte snurrade. Vilket låter helt sjukt, det har inte varit ett problem innan. Ska ta en kik på det där sen, de va dock synd att sabba min streak av blanka papper . Men nu kan jag åka till träffen iaf, dock blir det lite stressigt. Men det är som vanligt mao..
Har nu dragit in all kabel och all el in i bilen där den ska vara. Och monterat dit panelen. Allt verkar fungera. Dock vet jag inte säkert förrän jag fått upp lite oljetemp, men det är lite svårt i garaget. Den startade iaf väldigt lätt utan att bråka. Det låter lite bättre nu när åtminstone halva avgasröret är monterat . Min knacklampa är lite felkalibrerad det är därför den blinkar hysteriskt. Den tror att bruset vid 900varv är det som gället vid toppvarv. Men det ska jag fixa så fort jag får ut bilen. Shiftlightfunktionen är numera testad..
Cédric wrote:Men det är ju inte turbon tyvärr, fast det verkar så om man inte läser allt blaj jag skriver. ..
...tror faktsikt jag läst allt du skrivit, men fattar inte när det svänger mellan bilarna? Har läst om de sista sidorna igen utan att fatta att du skruvar på den blå....är jag trög kanske...
Cédric wrote:Men det är ju inte turbon tyvärr, fast det verkar så om man inte läser allt blaj jag skriver. ..
...tror faktsikt jag läst allt du skrivit, men fattar inte när det svänger mellan bilarna? Har läst om de sista sidorna igen utan att fatta att du skruvar på den blå....är jag trög kanske...
Näe du är inte trög Pehr (bara lite... )... det blir rörigt när Cédric skriver om båda bilarna i samma tråd.
Cédric, hade du inte en tråd för den blåa förut? Om inte så skapa gärna en ny. Skriv i den när det gäller 924an och i denna tråd när det är 931an som avhandlas så blir det enklare.
Det är ju intressant att läsa om båda dina bilar men det blir som sagt lite rörigt när du blandar i samma tråd.
Attans, nu har jag snurrat till det igen. Jag lovar att göra en ny tråd om jag ska skriuva nåt mer om den blå skorven..
angående popoffen så ploppar det ganska högt om man gasar och står och lutar sig över motorn. Tog ett tag innan jag kom på att det kanske är den ventilen som ploppar..
Nu ska jag ut och fortsätta plasta in bilen, så det snart kan lackas lite !!
Cédric wrote:Attans, nu har jag snurrat till det igen. Jag lovar att göra en ny tråd om jag ska skriuva nåt mer om den blå skorven..
Cédric wrote:angående popoffen så ploppar det ganska högt om man gasar och står och lutar sig över motorn. Tog ett tag innan jag kom på att det kanske är den ventilen som ploppar..
Har inte tänkt på om det låter något om den på det viset. Men jag har nog inte gasat så mycket med motorn obelastad på det viset heller.
Cédric wrote:Nu ska jag ut och fortsätta plasta in bilen, så det snart kan lackas lite !!