Göra "Bilstein Engine flusch"

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Göra "Bilstein Engine flusch"

#1 Post by XIIIM-Jocke »

Tänkte höra med er?!?!
Jag funderar på att göra en såkallad "Engineflusch" Alltså en invändig motortvätt på min S2:a. När jag köpte den gjorde jag en invändig motortvätt genom att köpa en "CRC"-burk som man hällde i oljan och körde den varm innan man bytte olja+filer. Jag har haft loss ventilkåpan ett antal ggr. och det är ju rent och fint där. Men har läst (Bilsport) att det kan vara bra för oljekanalerna mm. och göra en "Bilstein engineflusch". Har någon annan funderat eller kanske gjort något liknande???
Mvh XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Enligt en kompis som kör BMW så funkade det bra för honom att få tyst på slamrande hydrauliska ventiltryckare. Själv har jag inte vågat prova nåt sånt ännu, möjligen om jag testar på 924an innan jag plockar isär den motorn i jan/feb?

Men jag tror inte på att göra det mer än en gång, det lär säkerligen slita duktigt på motorn? Borde få oljefilmer och annat att bli väldigt tunna och otäcka?

EDIT: Det BMW-kompisen körde med var nån tillsats som man hällde i den gamla oljan, tomgångskörde ca 10 minuter och sen genomförde oljebytet. Inte alls samma som det här Bilstein-varianten... My bad... :(

Mvh
Mangan
Last edited by Magnus K on 2004-12-16 16:38:06, edited 1 time in total.

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Engine flusch

#3 Post by XIIIM-Jocke »

Att få bort mestadelen av avlagringar i kanaler odyl. Verkar ju inte helt fel. Kolla in länken.
Ja tror fanimej ja skall göra en sådan flusch.

http://www.dackspecialisten.se/tj_engin ... ctive=sub3
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Här nedan kan ni läsa mer om Engine flusch

#4 Post by XIIIM-Jocke »

Engine Flush
Vid varje normalt oljebyte stannar c:a ½ liter olja kvar i motorn. Tilläggsvis, medför ett oljebyte inte det faktum att motorn blir ren inuti. Bilstein Engine Flush System tar bort all kvarstannad olja, samtidigt som insidan av motorn rengörs.

Skulle någon frisk person hälla i en halv liter avtappad skitig använd olja samtidigt som man häller i ny olja i samband med oljebyte! Naturligtvis inte, men det är av vikt att förstå vad som sker i samband med ett normalt oljebyte, och varför ny olja ser skitig ut direkt efter ett oljebyte.
Dock, efter en spolning med Engine Flush, kommer oljan inte bara att se ren ut på oljestickan, den kommer också att vara det första gången efter det att bilen var ny. Det rena utseendet på oljan kommer att vara i 100 tals mil, bevisande Engine Flush´s egenskaper att reducera motor slitage.

Ett normalt oljefilter är designat för att filtrera ut partiklar av en storlek 22-25 micron. Många av de partiklar som orsakar motorslitage är av storleken 8-20 micron. Bilstein Engine Flush tar bort alla partiklar ned till 3 microns storlek. I princip allt motor slitage är undanröjt när partiklar ned till 3 micron är bortspolade.

Då en normal oljeservice utförs, kommer de föroreningar som är kvar i motorn ha en tendens att bli värre med tiden. Detta är varför olja ser ut att bli mer och mer mörk efter varje oljebyte.
Den mer och mer förorenade oljan kan skapa ett behov av kortare oljeskiftesintervall och kan leda till accelererande motorslitage och skapande av oljeavlagringar i områden i motorn med lägre cirkulation. Med periodisk ( varje år eller efter 2500 mil ) spolning, kommer Bilstein Engine Flush att förebygga att oljeavlagringar byggs upp och neutraliserar inre motorslitage, genom att ta bort alla partiklar som orsakar slitage och genom att verkligen göra ren motorn inuti.

Genom att rengöra ventillyftarna, vipparmar och lager, samtidigt som alla täppta oljekanaler blir fria från avlagringar el. dyl., kommer maskinen att återställa motorns effekt och bränsleekonomi, samtidigt som emissionerna sänks.

Genom att ta bort friktionsskapande element, gör Bilstein Engine Flush att intern friktion reduceras och därigenom förlänger livslängden på motorn. Dessutom minskar kostnaderna för slitage både på delar och reparationer.

Vattenförorening; Vad gäller motorer, är vatten inte en smörjande produkt. När vatten kommer in i en motor, reduceras dramatiskt oljans förmåga att smörja. Oljan tenderar att skumma och bryts ner, och förorsakar att slagg och korrosion bildas på vitala motordelar.

Bränsleförorening; Det samma kan sägas om bränsle, det är inte en smörjande produkt. Faktum är, bränsle kommer att bryta ned oljan. När bränsle kommer in i en motors smörjsystem, exempelvis vid överflödning, kommer oljans förmåga att smörja kraftigt försämras. Bilstein Engine Flush rengör grundligt insidan av motorn och tar bort allt bränsle och lämnar kvar en film av oljebaserad solution på alla inre smörjytor och delar.

Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja. Därför, för att nå bästa resultat när man byter från mineralolja till syntetisk olja i en bil, kommer Bilstein Engine Flush att se till att det blir maximal nytta av ett sådant byte eller vid en tillsättning av oljeadditiv.






Kontakta oss för mer information.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Vad kostar det då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Tycker det luktar snakeoil lång väg! dvs mer eller mindre bluff.

Om det lossnar beläggning från t.ex en tilloppskanal för ram eller vevlager när man använder detta, så spolas ju dessa flagor med oljan till lagret. Är det ngnstans man inte vill få in främmande grejor så är det i själva lagren.....

Vatten blir det alltid lite i oljan, kondens. Försvinner när motorn är varmkörd (så att oljan är varm)

Det där med att blanda syntet och mineral var lite sant i mitten på 50-talet....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by Porrsche »

Hm, det måste vara partiklar som inte syns som tvättas ur eller?

Hört många gånger att en gammal motor som gått på mineralolja inte skall köras med syntetolja för att det kan lösa upp gamla avlagringar. Vart sitter då dessa?

Förra vintern renoverade jag en 30 år gammal B20 som gått rätt så hårt genom åren, i en fritidsbåt. Jag kunde fanken inte hitta några som helst avlagringar i den, inte ett spår med undantag av själva förbränningsrummen där toppen och kolvarnas översidor hade lite sot. Jag hade väntat mig att hitta diverse i den men i själva motorn såg jag ingenting, dessvärre var det med förgasarna som såg ut som om de tillbringat senaste året i en sandlåda... :shock:
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Just motoroljor är ju förmål för extremt mycket myter.....

En av dom som jag tror på är att när dom första syntetiska oljorna kom så hade dom tillsatser eller egenskaper som tvättade, tror det tekniska ordet är detergener.

På denna tiden hade inte mineraloljor det, utan dom smutsade ner motorena efter hand. Hällde man då på syntetolja så tvättade den loss en massa partiklar med risk för haveri som resultat.

Detta var på tydligen på 1950-talet, sedan dess har även mineraloljer dessa tvättande tillsatser. Så om man haft mineralolja tillverkades för mer än 50 år sedan bör man passa sig..... ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

HMMMM???

#9 Post by XIIIM-Jocke »

Tack för alla inlägg. Nu blev jag lite osäker igen. Jag får nog gräva lite mer i detta. E det någon annan som har synpunkter? Lägg till dem gärna nedan.
Mvh XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Jag är också lite tveksam till nyttan på en bil som fått ny olja som den ska. Inte ens på min BMW (27000 mil med måttligt stort underhåll de senare åren) fanns det nått skit under ventilkåpan, bara olja. Bortser man från den slitna kammen ser det ut som nytt, ingen sot, gegga eler annnat som inte borde vara där.

Men kör man på matolja och byter var 5000 mil kan det säkert göra stor nytta.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

Håller med Pär kring blandningen av oljor. Problemet fanns då "High Detergent" oljorna kom och hade egentligen inget med mineral/synstet att göra utan var en fråga om mängden "tvättmedel" i oljan.
Det verkar som att svårigheten att jämföra fysikaliska egenskaper för oljor har medfört att mängden myter och överdrivna påståenden är större kring oljor än kring de flesta andra områden inom denna hobby. Alla förståsigpåare har ju en favoritolja som är fantastisk mycket bättre än de mer vanliga kvalitetsoljorna...

Vad gäller nedsmutsning så har jag nyligen sett exempel på en B21/23 som hade igensmetad oljekanal upp till toppen. Det kom i princip ingen olja upp till toppen när motorn drogs runt med startmotorn. Det kanske inte helt seriösa sättet de berörda personerna löste problemet på var att tappa ur olja och fylla på lösningsmedel (minns inte vilket) i tråget och köra runt på startmotorn tills det flödade fritt upp till toppen. Enligt mekanikern var detta vanligt på dessa motorer och detta var den standard(upp?)lösning han körde med. Förklaringen till igensättningen kan ju dels vara motorkonstruktionen men även att Volvo 240 kanske normalt inte är en bil som man vådrar ömt och använder kvalitetsolja som man byter ofta?!

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

Engegemang

#12 Post by XIIIM-Jocke »

Kul att så många engagerar sig i denna fråga. Fortsätt och diskutera frågan. Jag (och många andra) lär oss mkt. av detta.
mvh XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

#13 Post by Terry »

Att göra en "Engine flush" kostar 800kr. Filter och olja tillkommer! Hela "dialysen" tar en halv timme!
Finns ett repotage i nya fyndbörsen!
Mer info på www.engineflush.biz
/Terry
ps. Har inte provat själv! ds
Nu kanske...

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Ducati »

hmm..det låter ju faktiskt bra när man läser de tester som finns på deras hemsida. Kanske läge att göra nåt sånt till våren
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#15 Post by Tomas »

Köp hellre en dunk turbocombi olja på lantmanna och häll i det när ni byter olja. Starta upp och varmkör motorn och byt sedan till er vanliga olja så borde ni ha sköljt ut det mesta. Är ni noggranna upprepa en gång till, den kostade bara 20:-/liter sista jag kollade för några år sedan.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users