Gammal vs äldre 944

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#16 Post by Karl Birgander »

Jag tycker jag valde bra med en s2 @ 57 kkr i bruksskick.
Ingen förlust att bruka ordentligt, ingen förlust att lägga mil på, ingen förlust för eftervärlden som samlarbil. Priset gjorde det i mitt fall MYCKET svårt att motivera en 163 hk över huvudtaget.

Vår bil kommer att bli räser, men i sinom tid.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Marcus S
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2007-08-22 11:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#17 Post by Marcus S »

Pehr Johnsson wrote:Det är ju bra att ha klart för sig vad man ska ha bilen till och även kanske en liten budget.

Jag var ju på det klara med att jag bara skulle åka landsväg med min och att en trevlig orginalbil var det jag som skulle ha. ...så fel man kan ha! :lol:
Hade jag köpt bil idag så hade jag letat upp en bil som var anpassad för mer aktivt åkande.
Här har vi helt klart ett problem :D Ingen aning vad jag ska med en 944 till.. Modellen har bara fastnat i bakhuvet.

Vad roligt att ni bjuder på tips o synpunkter i denna omfattning.
Banåka-bil finns i dagsläget i form av MINI Cooper S men sambon
skulle säkert uppskatta om jag höll tassarna borta från den..
Men någon renodlad race Porsche blir det nog inte tal om ändå.

Lite lockad av budget sportbil i form av finfin tidig 944 ,
kanske skalstol då jag inte gillar originalstolarna(ursäkta)
Kanske r-däck till fint.
Vid seriöst banåka skulle jag efter vad jag läst satsa på S2 (tror jag)

Men vi talar ändå om en fjärde bil i dagsläget så visst är priset
avgörande.

Eftersom jag inte vet ut eller in och är egentligen mest ute efter
era synpunkter hur gammal/äldre är att leva med så är det bara
att fortsätta tycka till gott folk!

Verkar vara ett jädrans trevligt forum och gäng måste jag tillägga :)

Marcus S
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2007-08-22 11:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#18 Post by Marcus S »

Pehr Johnsson wrote:Jag tycker att ratten efter 85B är för låg och äldre bilar har ju ännu lägre ratt!!
Det här måste förstås kollas , uppskattar inte att ha ratten i knät..
Kanske kan bättras på något med ratt-spacer ?? Ofta sitter ju
styret lite långt bort. Beror på hur man är skapt förstås.

MS//

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Marcus S wrote:Lite lockad av budget sportbil i form av finfin tidig 944 ,
kanske skalstol då jag inte gillar originalstolarna(ursäkta)
Kanske r-däck till fint.

Men vi talar ändå om en fjärde bil i dagsläget så visst är priset
avgörande.

Eftersom jag inte vet ut eller in och är egentligen mest ute efter
era synpunkter hur gammal/äldre är att leva med så är det bara
att fortsätta tycka till gott folk!

Verkar vara ett jädrans trevligt forum och gäng måste jag tillägga :)
Med tanke på vad du skriver i detta inlägg så tycker jag du ska satsa på en väl fungerande men så billig som möjligt 944. Lägg några slantar på skalstol(ar), fräscha dämpare/fjädrar (kanske coiloversats runtom) och R-däck.

Kanske denna t.ex: http://www.blocket.se/vi/16485143.htm?ca=11_s Då har du 20.000 sek upp till inköpspriset för Karls billiga S2a att lägga på förbättringar (och grundservice) enligt ovan.

Detta forum ÄR jädrans trevligt med väldigt många trevliga och kunniga personer! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Marcus S wrote:
Pehr Johnsson wrote:Jag tycker att ratten efter 85B är för låg och äldre bilar har ju ännu lägre ratt!!
Det här måste förstås kollas , uppskattar inte att ha ratten i knät..
Kanske kan bättras på något med ratt-spacer ?? Ofta sitter ju
styret lite långt bort. Beror på hur man är skapt förstås.
Inredningen i 924 är lika som i tidiga 944or och det ÄR trångt under ratten original. Med en rattspacer som jag har i min bil så är det dock inga problem och med en skalstol kommer man ännu lite lägre.

En rattspacer rekommenderas även för avståndet till ratten som du själv är inne på.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by Bosse »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:Han frågar ju också om skillnaden vs en S2 -91.... :roll:

och tittar han på upp till 100 kkr så ryms utan tvekan en s2 eller turbo där!
Sant sant... my bad.

Men jag undrar om jag inte hellre skulle köpa en äldre 944a iaf. Åtminstone som nybörjare på bana så är ju en vanlig 944 mer än tillräckligt för att köra riktigt fort. Det går ju alltid åt pengar till ombyggnader och man kan slänga in några förarkurser också då om man får pengar över upp till 100.000 sek gränsen. :) Det går ju alltid att byta upp sig till en S2 eller Turbo senare när man känner att man vill ha mer effekt.

Till syvene och sist är det ju eget tycke och smak som avgör. :)
Men.....
En 944 model 87 och senare med långa bärarmar bör vara mycket mer ekonomisk att uppdatera med delar från uppdaterade turbo / S2 / 968.
Och priset siljer sig inte så otroligt mycket på en 84 alternativt 87a.
Aluminiumbärarmar är också stabilare.
Bosse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Bosse wrote:Men.....
En 944 model 87 och senare med långa bärarmar bör vara mycket mer ekonomisk att uppdatera med delar från uppdaterade turbo / S2 / 968.
Och priset siljer sig inte så otroligt mycket på en 84 alternativt 87a.
Aluminiumbärarmar är också stabilare.
Bosse
Jo det är ju riktigt att det är lättare att få på delar från de "värre" modellerna på en senare 944a. Men det är ju inte något måste för en budgeträser att ha mer bromsar osv än original 944. Originalbromsarna räcker väldigt långt.

Visste inte att alubärarmarna är stabilare, men så kan det givetvis vara.

Hittade faktiskt en 87:a för riktigt bra pris: http://www.blocket.se/vi/15953034.htm?ca=11_s

Fast här finns å andra sidan en 82:a för 12.000 sek mindre:

http://www.blocket.se/vi/16294089.htm?ca=11_s

Annars kan man ju slå till på denna S2:a och få allt klappat o klart: :D

http://www.blocket.se/vi/16428756.htm?ca=11_s

Attans vad svårt det ska vara att välja... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#23 Post by Pehr Johnsson »

Den första bilen är ju en 190 hästas S!!
Sen sista bilen har jag drägglat på IRL, den är sååååå fin!! Pedant bygge!!
forum/viewtopic.php?t=10304&highlight=
Last edited by Pehr Johnsson on 2008-05-21 14:55:59, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#24 Post by 944_968CS »

Även 944 -85/2 har aluminium bärarmar dvs samma som 951 -86.
Men förstås korta, de långa kom ju inte förrän -87.

/Bosse P

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#25 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Den första bilen är ju en 190 hästas S!!!
Ja 944S:en verkar mycket prisvärd. Förutsatt att den är i bra skick förståss.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Alexander
S-Poster
Posts: 94
Joined: 2007-11-22 21:25:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#26 Post by Alexander »

Nackdelen med att köpa en "färdig" bil är att den kanske är "färdig" men inte som DU vill ha den?

Du kanske tröttnar på det där fina banchassiet, och skulle egentligen haft en vanlig M030 i stället. Eller upptäcker man att de fina skalstolarna inte passar en så bra varken på bana eller landsväg.

För visst kan det kosta att bygga sin egen bil, men det blir ännu mer oekonomiskt att bygga om vad som redan gjorts "klart" en gång! :wink:

Om man köper ett "objekt" kan man i alla fall plocka ihop de bitar man gillar mest när man ser/testar andras bilar...

/Alexander

Holst
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-05-14 16:38:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#27 Post by Holst »

Pehr Johnsson wrote:Den första bilen är ju en 190 hästas S!!
Sen sista bilen har jag drägglat på IRL, den är sååååå fin!! Pedant bygge!!
forum/viewtopic.php?t=10304&highlight=
Den bilen från blocket har jag både mailat å ringt på men inget svar.... =/ den vanliga turen man har när man vill ha ngt!
behöver fler timmar per dygn

Marcus S
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2007-08-22 11:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#28 Post by Marcus S »

Ja det finns onekligen många till salu verkar det som. Har en känsla av att det är
lättare att hitta en äldre fin bil. Såldes väl en hel del på det glada 80 talet och en del
har skötts väl och har få ägare. De senare årsmodellerna har ibland tveksam
importbakgrund och tilltalar väl det yngre gardet lite mer antar jag..

Kanske bara en känsla som inte alls stämmer.. Ska man modda bilen
mkt och piska den på bana konstant så har kanske inte bakgrunden
högsta prio. Nu blir det nog inte så i mitt fall utan jag tror att en fin
bil blir billigast i längden.

MS//

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#29 Post by Bosse »

944_968CS wrote:Även 944 -85/2 har aluminium bärarmar dvs samma som 951 -86.
Men förstås korta, de långa kom ju inte förrän -87.

/Bosse P
Jo då. Aluminium på 86an också.
Men betydligt lättare med fix o trix till 87 och vidare.
Man kan ju tillexempel köpa ut 968 m030 fjäderben av någon som uppgraderat till Leda/KV eller liknande.
Detta är svårt till 86 och före.
Och alla bra 16" hjul (stort et) från uppdaterade bilar.
Bosse

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#30 Post by Maxx »

Marcus S wrote:... kanske skalstol då jag inte gillar originalstolarna(ursäkta) ...
Orginalstolarna är sååå sköna att sitta i, helt allvarligt. :D Fast de är ju mjuka och saknar sidostöd så en skalstol kan vara en lämplig "uppgradering". Beror helt på vad man ska ha bilen till. Söndagsturer eller ban-/slalombil? Orginal sportstolar kan ju vara en kompromiss kanske?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users