Sittastill utan flerpunktsbälte? (Stol och bältessnack)

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#16 Post by Pehr Johnsson »

Sen ska det lösas med bälten också. Är inte mogen för att riva ur bilen och bygga bur ännu. Jag har sett någon här på forumet montera ett stag i sätesinfätningen bak, detta låter inte bra i min mening utan vill ha något bättre. Kanske en skruvbar halvbur eller en sådan här (produkten överst på sidan)

http://www.porscheshop.co.uk/acatalog/b ... dware.html

håller denna eller är bara skit??
Last edited by Pehr Johnsson on 2008-03-22 08:35:11, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by Torbjorn968 »

Finns nån manick man kan sätta på ett vanligt bälte för att låsa det över höften. Letar efter relevant tråd men undrar om inte Cedric hade koll på denna. Annonseras ofta i Engelsk Porsche press.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#18 Post by Pehr Johnsson »

Man kan även låsa vanligt bälte och dra fram stolen för samma effekt. Dock avhälps inte problemet helt med axelparitet, men visst hjälper det.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Sen ska det lösas med bälten också. Är inte mogen för att riva ur bilen och bygga bur ännu.
Två 10 mm hål i bagagegolvet tillsammans med två öglebultar ovanifrån och två FIA plattor och muttrar på undersidan löser det enklast.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#20 Post by Karl Birgander »

patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Sen ska det lösas med bälten också. Är inte mogen för att riva ur bilen och bygga bur ännu.
Två 10 mm hål i bagagegolvet tillsammans med två öglebultar ovanifrån och två FIA plattor och muttrar på undersidan löser det enklast.
Vi med nyare bilar måste även borra hål i transaxeltunneln och någonstans på andra sidan (alt använda samma som 3-punkts, men den hamnar långt bak) för midjebältena.
Äldre bilar har detta som std att fästa 3-punkten i, medans nyare bilar har denna fästpunkt i stolsunderredet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#21 Post by gegge »

Torbjorn968 wrote:Finns nån manick man kan sätta på ett vanligt bälte för att låsa det över höften. Letar efter relevant tråd men undrar om inte Cedric hade koll på denna. Annonseras ofta i Engelsk Porsche press.

T
Trist att du missade det, men jag sålde en laddning billigt. CG-lock heter de och fungerar bättre än väntat. Men jag håller en riktig stol högre.

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=

Mvh Fredrik

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#22 Post by easec »

tänk på höjden oxså, du skall inte sitta för högt. Följde Glemanders råd och bort med några sekunder direkt på Knutan. Lagom höjd är när du precis skymtar höger framskärm. Kastade bort dynan på min stol och helt plötsligt känner man bilen rörelser i ryggslutet.
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#23 Post by Pehr Johnsson »

easec wrote:tänk på höjden oxså, du skall inte sitta för högt. Följde Glemanders råd och bort med några sekunder direkt på Knutan. Lagom höjd är när du precis skymtar höger framskärm. Kastade bort dynan på min stol och helt plötsligt känner man bilen rörelser i ryggslutet.
Säkert helt rätt. Jag jagar ju inga tider ännu så jag lägger detta rådet i arkivet över nyttiga tips för framtiden. :D

Jag får se hur bilen upplevs på Knutan, det är ju inte helt omöjligt att jag kastar ut stolen efteråt, men än så länge är det bristen av stöd för övre ryggen som jag upplevt vara stösta problemet. Det hade varit trevligt att slippa "hålla i sig" i ratten så att man kunde koncentera sig på köra bilen i stället. Rumpan sitter än så länge stilla....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#24 Post by mijo »

Pehr Johnsson wrote:Evon tog nästan död på mina höfter.
Evon finns ju i större storlekar, Evo2 och Evo3 samt Evo2 Plus (extra lång). Har provsuttit flera sparco och Evo2 Plus var perfekt (189 cm, 88 kg) i butiken i alla fall.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#25 Post by Pehr Johnsson »

mijo wrote:
Pehr Johnsson wrote:Evon tog nästan död på mina höfter.
Evon finns ju i större storlekar, Evo2 och Evo3 samt Evo2 Plus (extra lång). Har provsuttit flera sparco och Evo2 Plus var perfekt (189 cm, 88 kg) i butiken i alla fall.
Tack! Jag jag misstänkte att det var storlekar 2-3 Plus osv. Då vet jag! Får väl kolla närmre på Evo2 Plus då du och jag är ungefär lika stora. Dessutom är ju Evo-stolarna hyfsat prissatta och verkar vara bra stolar i övrigt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#26 Post by Pehr Johnsson »

Tittade lite på Åbrs webplats och en del av deras stolar var gjorda för bottenmontage. Funkar det med våra bilar?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Tittade lite på Åbrs webplats och en del av deras stolar var gjorda för bottenmontage. Funkar det med våra bilar?
Har du en borrmaskin? 4 hål i golvet funkar nog i vilken bil som helst... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#28 Post by Karl Birgander »

Bottenmontage funkar. I vissa fall får man montera ett par tvärgående plåtbitar att fästa den i om man vill ha längdjustering.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#29 Post by Pehr Johnsson »

Karl Birgander wrote:Bottenmontage funkar. I vissa fall får man montera ett par tvärgående plåtbitar att fästa den i om man vill ha längdjustering.
Men då bygger man lite på höjden också? Visst kan man bulta rakt igenom golvet som Patand föreslog, men så är ju juseringsmöjligheterna starkt begränsade.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#30 Post by Karl Birgander »

Pehr Johnsson wrote:
Karl Birgander wrote:Bottenmontage funkar. I vissa fall får man montera ett par tvärgående plåtbitar att fästa den i om man vill ha längdjustering.
Men då bygger man lite på höjden också? Visst kan man bulta rakt igenom golvet som Patand föreslog, men så är ju juseringsmöjligheterna starkt begränsade.
Japp. Olika mycket beroende på stolens utforming.
Min blev 5-6 cm högre än möjlig höjd vid bottenmontering. (med originalskenor + brickor + 2 x fyrkantsrör...)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]