Frågor om Kamrem
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2008-04-05 21:18:39
- Contact:
Frågor om Kamrem
Hejsan!
Jag har nyligen blivit en glad ägare till en 944 från 85 med 2,5L motor.
Kamremen byttes vid 13300mil står det i serviceboken och bilen har idag gått 17400mi, alltså inte får så många mil sedan, men vad jag undrar är följande.
Bytet vid 13300mil gjordes 1996. Borde jag byta den ändå? Trotts att den bara har snurrat 4100mil fram tills idag. Tänkte om den kanska har blivit upptorkad eller liknande.
Om den sorgligt nog skulle gå av en dag, förstör det då motorn eller bara stannar bilen och det räcker med att sätta dit en ny rem?
Mvh Eric.
Jag har nyligen blivit en glad ägare till en 944 från 85 med 2,5L motor.
Kamremen byttes vid 13300mil står det i serviceboken och bilen har idag gått 17400mi, alltså inte får så många mil sedan, men vad jag undrar är följande.
Bytet vid 13300mil gjordes 1996. Borde jag byta den ändå? Trotts att den bara har snurrat 4100mil fram tills idag. Tänkte om den kanska har blivit upptorkad eller liknande.
Om den sorgligt nog skulle gå av en dag, förstör det då motorn eller bara stannar bilen och det räcker med att sätta dit en ny rem?
Mvh Eric.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ja! BYT!
Trasiga motorer är inte kul!
Trasiga motorer är inte kul!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Christoffer_924
- Turbo-Poster
- Posts: 631
- Joined: 2007-03-09 21:51:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: borås
- Contact:
- Christoffer_924
- Turbo-Poster
- Posts: 631
- Joined: 2007-03-09 21:51:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: borås
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Kamremsbyte: 8000 mil eller 8 år. I ditt fall; BYT bums!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2008-04-05 21:18:39
- Contact:
Hejsan igen!
Tackar för alla snabba och bra svar. Har idag beställt kamrem och balansrem plus rullar och så som jag skall hämta ut imorgon.
Får hjälp med att byta detta men jag läste i haynes reparationshandbok att man behövde något slags specialverktyg för att spänna remarna. Någon som vet något om detta?
Tackar för alla snabba och bra svar. Har idag beställt kamrem och balansrem plus rullar och så som jag skall hämta ut imorgon.
Får hjälp med att byta detta men jag läste i haynes reparationshandbok att man behövde något slags specialverktyg för att spänna remarna. Någon som vet något om detta?
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
En vanlig 24 eller 27 (minns aldrig vilken som är till vad.... ) fast nyckel funkar. Slipa ner den så att käftarna är lite plattare så är det grönt!
Annars inget special.
Annars inget special.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- po944
- S2-Poster
- Posts: 202
- Joined: 2004-04-27 00:08:22
- Bilmodell: 924 S
- Location: Hjärup
- Contact:
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
He he - jag uppade tråden för att fråga om det här - kan man leva utan det där special verktyget för att spänna remman? Inga problem att bara spänna remmen med 90-graders metoden?YocaL wrote:Så vida han inte tänker på dendär mojängen som känner av hur hårt remmen är spänd.. Dock går den ju att leva utan.
O/T - nästan på dagen en ett år gammal tråd!
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]