olle.t wrote:Nu kommer jag med ett par frågor till de är lätt förvirrat med hur många olika typer av motor de sitter i gamla Audi100-90-80.
Så vilka motorer har insug på förarsidan?
Skulle en motor från en 944 passa rakt av i 924an eller i alla fall nästan rakt av?
Den borde ju passa, vet inte hur set ser ut med fäste mot transaxel om det skulle kunna jälvas.
Nu ska vi se om jag är med. Trans axeln är den mellan koppling och låda eller typ. Men där borde de väl gå att sätta någon form av adapter plåt om inte någon av kopplings kåporna passar.
Men hur är det med el o styr?
Eller så köper du hela drivlinan från en 944? ... fast då är vi framme vid den vanliga frågan: bygga om en 924 till 944 för samma pengar en 944 kostar och få en bil som kommer att vara svårsåld som orginalet och inte heller kommer hålla värdet på samma sätt ... eller spara tid och pengar och köpa en 944 direkt.
Mitt rent teoretiska förslag är att hitta en lämplig turbomotor som passar och som går att besiktiga i 924:an som ombyggt fordon, sen trimmar du den turbomotorn om så skulle "behövas".
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Jo de är ju inte riktigt meningen att försöka göra om den till en 944 utan tanken var att få lite mer fart en vad den är kapabel till nu. För närvarande så kanske den gör runt 120 sedan orkar den inte mer så tanken var att hitta en motor att stoppa i och då för en rätt liten kostnad annars kan man ju alltid renovera original men jag tänkte komma undan biligare och kanske få lite mer effekt på köpet.
Är rätt öppen för förslag på motor som skulle funka dok ej Volvo av ideologiska skäl. Dessutom kändes Audi eller 944 lite fint då dom är släckt.
De kommer bli trångt på höjden om du ska hitta något annat. Om du bara vill ha mer effekt så kan du ju alltid turbokonvertera orginalmotorn. Du är väl lite händig antar jag eftersom du tänkt motorkonvertera. Jag kommer upp till 180 mätarfart i slutet av mantorps långa raka, så illa tycker jag inte att det är
olle.t wrote:För närvarande så kanske den gör runt 120 sedan orkar den inte mer
Då går den verkligen inte som en 924a ska göra!
Som Cédric skriver så ska en 924a gå mycket fortare än så! 130km/h är inga problem att ha som marschfart. Så 120km/h som topphastighet är ett tecken på att din originalmotor inte går som den ska, långt därifrån.
Har du gjort normal service på den? Bytt tänddelar, luftfilter, kollat tändinställning, spridarbild osv?
Nej de känns lite segt. Ja har bytt olja o filter stift och kablar resten av tänd delarna ser nya ut lika så bränsle filtret.
Insprutet o spridare har jag ingen koll på, har inte grejat med sådant alls egentligen. Tänd inställningen är inte heller kollat i alla fall inte av mej.
Dessutom är den väldigt svårstartad man kan klassa de typ. Kall-litesvår, Varm-lite lättare, Jummen-gå och ta en fika o prova senare.
Börja med att göra ett kompressionsprov på motorn. Är det schyst så går det troligen att få ordning på den med ganska små medel så länge det inte är generalknas i k-jet klumpen.
Själv har jag iaf kört 924 i 160 med säljaren i högersits och det var inga problem alls förutom att hon såg lite blek ut. (tyvärr var kärra rätt maläten i övrigt så det blev ingen affär.)
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
olle.t wrote:Nej de känns lite segt. Ja har bytt olja o filter stift och kablar resten av tänd delarna ser nya ut lika så bränsle filtret.
Insprutet o spridare har jag ingen koll på, har inte grejat med sådant alls egentligen. Tänd inställningen är inte heller kollat i alla fall inte av mej.
Dessutom är den väldigt svårstartad man kan klassa de typ. Kall-litesvår, Varm-lite lättare, Jummen-gå och ta en fika o prova senare.
Tändinställningen bör du kolla.
Du har det klassiska "halvvarmstartsproblemet". Det är inget som bör påverka hur bilen går när den väl är igång. Du kan läsa om det problemet i tidigare trådar på forumet.
Sen kan du såklart ha lite andra problem med spridare osv. Det du kan göra är att lossa spridarma, stoppa ner de i varsin PET flaska och sen tvångsköra soppapumpen och samtidigt trycka ner bränslevågen så kan du se om alla spridarna ger lika mycket soppa samt om de ger en fin dimma och inte ger en stråle.
Finns säkert mycket annat att kolla också. Men som sagt av944_driver så länge du har bra komp i motorn så borde det inte vara några störra bekymer att få den att gå MYCKET bättre.
olle.t wrote:Nej de känns lite segt. Ja har bytt olja o filter stift och kablar resten av tänd delarna ser nya ut lika så bränsle filtret.
Insprutet o spridare har jag ingen koll på, har inte grejat med sådant alls egentligen. Tänd inställningen är inte heller kollat i alla fall inte av mej.
Dessutom är den väldigt svårstartad man kan klassa de typ. Kall-litesvår, Varm-lite lättare, Jummen-gå och ta en fika o prova senare.
Kolla så att den inte har kuggat över i remmen 1 kung.
Har haft ett liknande problem på en annan bil, den gjorde bar 100 km/h.
Remmen låg 1 kung fel.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )