Batteriet är laddat nu och visar 12.85V men sen så verkar det som A inte funkar att mäta. Kan vara fel på min multimeter.
Jag vet om att jag kan starta bilen men när jag meckar med elen så kan jag bara starta upp den ett par gånger sen så e batteriet under 8V och bilen orkar inte starta alls då.
goto737 jag e villig att betala dig en hacka om du har tid och vill hjälpa mig att titta lite på det.
Tusen tack ännu en gång, e jättetacksam för att ni lägger ner den tiden ni gör och försöker hjälpa mig.
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~
Kostar inget Hampus om du kan vänta till slutet av vecka17, jag är bara så pass nyfiken på vad det kan vara och så är det ju tråkigt om du inte kan använda din bil!
Om du inte tror att du fixar det eller inte får annan hjälp till slutet av denna månad så hör av dig, mail eller PM.
Prova att koppla bort kontakten till larmet och se hur bilen beter sig.
I annat fall kan det ibland funka att ta bort den säkring som sitter på larmets plusledning.
Då brukar larmet låta bilen starta.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Kanske en överflödig kommentar men Ampere mäts i serie, alltså: Av med pluskabeln & sätt ena multimetersladden på polen på batteriet & den andra på pluskabeln. Har du amperemätt (strömmätt) parallellt, alltså på + och - så har du smält säkringen i multimetern. Även om du mätt på rätt sätt så kan du ha gjort det eftersom vanliga multimetrar brukar gå upp till kanske 20A? Det kan bli hundratals ampere i 12V..
Jag rekommenderar att Amperemäta på batteriet, kommer förmodligen visa åtskilliga ampere där eftersom batteriet dras ur såpass snabbt, & sedan börja rycka säkringar/koppla ur matarkablar till larmet, tills värdet på multimetern sjunker.
Skulle ha skrivit detta inlägget för ett tag sen men har inte blivit färdig.
Men lite snabbt så e det så att jag kopplade bort larmet. Medan jag gjorde detta så la jag märket till att larmet hade han nog själv satt dit från allra fösta början. tror jag fick bort ca 40meter kabel och sen kopplade jag på batteriet och startade. och bilen gick igång.
Men som sagt vet inte om detta rädda mig samt att nu har jag 3st kablar som går upp under ratten/mätarna. Vet inte alls vad dom går till men misstänker att det är till själva tänningen och sen har jag sladdar kvar framme till lamporna.
Tänkte slänga upp lite mer bilder så ni kan se. Har lite fråger sen också vad vissa saker e till.
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~
Har inte fixat till bilderna men en sak som jag kom på när jag starta bilen var att lampan för mittkonsolen för att bromsen ligger på (!) slog och lös även om jag inte tryckte på bromsen och handbromsen inte låg i....
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~
Hampus wrote:Har inte fixat till bilderna men en sak som jag kom på när jag starta bilen var att lampan för mittkonsolen för att bromsen ligger på (!) slog och lös även om jag inte tryckte på bromsen och handbromsen inte låg i....
Om jag inte missminner mig helt så är den lampan varningslampan till 2-kretssystemet för bromsarna. Varningslampan för handbroms sitter i samma instrument som laddlampan och oljetryckslampan, alltså uppe till vänster.
Berand wrote:Om jag inte missminner mig helt så är den lampan varningslampan till 2-kretssystemet för bromsarna. Varningslampan för handbroms sitter i samma instrument som laddlampan och oljetryckslampan, alltså uppe till vänster.
Berand wrote:Om jag inte missminner mig helt så är den lampan varningslampan till 2-kretssystemet för bromsarna. Varningslampan för handbroms sitter i samma instrument som laddlampan och oljetryckslampan, alltså uppe till vänster.
Vad innebär det? Jo att jag antagligen har för lite bromsvätska, tack Pehr
(tog med det om nån undrar i framtiden)
*********************************************
Tänkte på det med blinkersen.
Dom var ju kopplade till larmet som ni ser. är det nått specielt jag ska tänka på när jag kopplar ur?
**********************************************
Samt e det nån som har testat att köra ner en universal spolartank med motor? såg mekonomen hade en för nåna hundralappar och min motor är till 99% död...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~
Var ute nu igen och tittade lite, har inte felsökt eller testat efter jag rykte bort alla kablar. Men nu när jag kopplade på batteriet och och la på tänningen så hoppade mätaren upp i 12V och sen när jag startade halvljuset drogs den ner till 11V.
Jag drog igång henne utan att lamporna var igång. då hoppade den från 12V till 13V men sen komma samma problem. Den hoppade ner till mindre än 12V.
Hoppas verkligen att du kan hjälpa mig lite goto737!
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~
Det är normalt att det sjunker några volt när du endast har tändningen på. Är det bilens voltmeter du refererar till när du nämner de olika spänningsnivåerna? Det är mer fördelaktigt att mäta på batteriet med ett någorlunda bra instrument. Men givetvis så skall du ju erhålla en spänningsökning när bilen är igång och du belastar med lyse, kupefläkt, elruta mm, mätt på batteripolerna strax över tomgång.
Här kommer lite tips, men tänk på vad du gör så det inte går åt helsike, det är ju viktigt att du förstår vad jag skriver innan du gör eventuella reperationer!
Kontrollera: fläktremmens kondition och spänning, kabelanslutningarna på generatorn och batteriet, att spänning 12 V finns på generatorns anslutning B+
Tändning påslagen. Anslut testmejsel med glödlampa 4W (ej lys diod) mellan B+ och D+ på generatorn. Lyser testmejsel och slocknar helt vid start är generatorn ok. (lyser testmejsel inte är generatorn defekt)
(Om spänning finns är generatorn defekt. Diodfel!
Orsakas oftast av kortsluten D+ kabel till laddningslampan.
Byt generatorn.
Kontrollera kabeln hela vägen till lampan.)
Kontrollera att kabel till anslutning D+ har spänning 12 v vid tillslagen tändning. Vid avslagen tändning skall ingen spänning finnas.
Prova med en ny regulator
Anslut en extern jord förbindelse med hjälp av en startkabel som kopplas mellan generatorns hölje och minuspolen på batteriet.
Anslut en extern batteriplusmatning med hjälp av en startkabel eller kopplingskabel som kopplas mellan B+ anslutningen och + polen på batteriet.
Berand wrote:
Samt e det nån som har testat att köra ner en universal spolartank med motor? såg mekonomen hade en för nåna hundralappar och min motor är till 99% död...
Mekonomen har spolarmotorer för försäljning.
Tag med spolarmotorn till butiken så plockar de fram en likadan till dig, billigt. Det är inte Porsche som tillverkat spolarmotorn.