El Fel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

El Fel

#1 Post by Hampus »

Sen tidigare har jag ett elfel som jag försökt fixa till hur många gånger som helst. För er som är nya eller inte mins så är felet detta.

Bilen laddar bara i 12V på mätaren i bilen. Och om jag inte kör så laddar den ur batteriet.

Det jag har provat är att bytta generator samt testa den nya generatorn så den funkar. Har kollat så inga lampor står och "tjuvar". men hittar inget.

Nu slog det mig att det kanske är larmet som sitter i och inte används utan bara är inkopplat. Så nu undrar jag e det bara att klippa av sladdarna till det och slita ut det?
Det är ett DEAF larm och jag har aldrig använt det. Det var ur funktion redan när jag köpte det.

Jag vet att det ser förjävligt ut med alla sladdar. Men det är förra ägan som kopplade in bilsterios till hög och vänster.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#2 Post by notetoself »

Om larmet är kopplat till startspärr som bryter tändning/bensinpump/box etc så lär det inte bara vara att klippa! Så behöver du lokalisera dessa först.

(Den installationen såg verkligen för jävlig ut!)
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#3 Post by Hampus »

Turbo-Puh wrote:Om larmet är kopplat till startspärr som bryter tändning/bensinpump/box etc så lär det inte bara vara att klippa! Så behöver du lokalisera dessa först.

(Den installationen såg verkligen för jävlig ut!)
Hur kan man kolla upp detta? För det finns inga lappar hur dom har gjort eller kvitto.

Jo det ser mer än för jävlig ut! :(
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Följa sladdar... det är jättekul....

Prova först med att koppla loss kontaktstycket helt från larmboxen. Vill den starta då, så kan du TROLIGEN klippa bort skiten.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#5 Post by Hampus »

Om vi leker med tanken. Om jag kopplar bort det kan det då lösa en massa andra elfel också ?
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Om larmet styr tänding, eller DME, så måste du bygla någon av sladdarna till larmdosan för att kunna starta. På senare 944or med Porsche orginallarm finns en guide hur man gör detta, men i ditt fall har jag ingen aning.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Vad gäller laddningen så börja med att mäta med en riktig multimeter direkt på batteriet när motorn går, mätaren i kupén är måttligt pålitlig.

Vad gäller det som drar tjuvström så försök att mäta vad som drar ström, en enkel metod att börja med är att plocka en säkring åt gången och mäta strömmen genom att koppla in multimetern där säkringen satt. Då kan man snart ringa in felområdet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#8 Post by Johnny »

Ja du Hampus, det där ser då ut som F-n och hans gamla mormor .
Men du börjar i rätt ända, plocka bort eländet. Har du ringa kunskaper i el så bör du anlita en god vän som kan hjälpa dig. Karl Birgander gav dig ett gått råd. Det är också i sin ordning att dokumentera under tiden som du klipper och donar. Då har du ju lite fakta att gå tillbak till om det uppstår problem. Under tiden som du demonterar kan du ju provstarta bilen ibland.
Förstår du vad 944_Driver skriver, kan du hantera en multimeter? I så fall bör du komma långt med hans tips! Hur lång tid tar det för ett fulladdat batteri att bli urladdat? Hur många mA tar det när bilen är avstängt? Kollat relä för elvärme i backspeglar och bakruta?
Hade det inte varit så långt hade jag gärna hjälpt dig på plats!

jozac
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2008-03-25 21:45:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västgötaslätten
Contact:

#9 Post by jozac »

Spontant skulle jag säga att kablarna i motorrummet (enligt din bild av sirénen) inte är någon fara att kapa. De rosa är ju inte anslutna och den röda saknar säkring i hänghållaren.

LEtade på DEFAs hemsida men dom är elaka nog att inte ha kopplingsschema för sina produkter upplagda (förståligt).

Som andra påtalat så är en eventuell startspärr ett möjligt problem. Åk till en firma som installerar DEFA och be dem kolla om startspärren är ansluten (har man bara ett färgkodat kopplingsschema så är det ju enkelt). Är det inte det så är det bara att kapa.

Skall man se det enkelt så är det ju antagligen tillräckligt att koppla loss kontaktstycket från huvudenehten och dra ur alla hängsäkringar som hör till larmet (och ta bort eventuell kabel på batteriets + pol). Det blir ju inte snyggare men då är ju i alla fall larmet "borta". En liten risk finns ju kvar att det är en krypström i kablaget men utan huvudeneht och säkringar så är risken liten.

Själv hade jag följt alla kablar och klippt dom när jag hittat anslutningspunkterna. HATAR ORMBON i elsystemet!
Mitt porsche-projekt: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15197

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#10 Post by Hampus »

tack för alla svar. jag vet hur en volt mätare funkar. men känner att jag kommer nog inte klara detta själv. är det någon som känner till någon som har tid att hjälpa mig? sen tar det väl ett par timmar för mitt 65a batteri o ladda ur.
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Hampus wrote:65a batteri o ladda ur.
:shock: 2 timmar för 65Ah! Det är ju 32,5A som dras ur batteriet i så fall! 390W vid 12V! Det är INTE några läckströmmar i så fall! Låter mer som helljuset är påslaget hela tiden!

Har du provat att byta till ett nytt o fräscht batteri? Min gissning om du inte testat det är att någon cell i batteriet är slut = batteriet är skrot!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Hampus
S2-Poster
Posts: 273
Joined: 2007-06-03 14:23:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#12 Post by Hampus »

köpte ett helt nytt batteri förra året. ska kolla när jag kommer hem
MVH: Hampus S Johansson
~ Porsche 944 | Theresia ~

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#13 Post by Johnny »

Du har så pass ”grovt” elfel på din bil att det borde vara enkelt att hitta detta. Följer du verkligen alla goda råd du får här? Med alla dessa anvisningar så bör du ju kunna ringa in felet eller felen. Tidigare så har du ju haft kraftig kortslutning med rökutveckling under ratten, har du åtgärdat det till 100 %?
Laddat batteriet och låta det stå utan att vara anslutet till bilen eller laddaren. Det ska ju inte ladda ur sig själv på flera dygn! Eller mäta spänningen på batteriet när du startar, MAX 2 volt spänningsfall när startmotorn drar. Kopplat bort generatorn, kan vara kortslutning i den? Om du har en Amperemätare och mäter vid batteriet, vad har du för ström då? Nu kan du väl börja att koppla bort div.prylar, gen, startmotor, relä, säkringar och radio. Du bör snart märka eventuellt strömsänkning.
Ge inte upp :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

goto737 wrote:Det ska ju inte ladda ur sig själv på flera dygn!
Ett obelastat batteri borde klara flera månader utan att ladda ur sig själv!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#15 Post by Johnny »

patand wrote:
goto737 wrote:Det ska ju inte ladda ur sig själv på flera dygn!
Ett obelastat batteri borde klara flera månader utan att ladda ur sig själv!
JA,JA,JA............flera månader=flera dygn!
Vad som är viktigt i texten är väl att Hampus skall begripa att inte batteriet skall självurladda på 2timmar och gör han inte de så vete tusan.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]