Ringarna för att justera höjden på mina M030 har beslutat sig för att sitta fast. Vid lite inspektion ser det ut som försök gjorts tidigare med rätt verktyg fast kanten har kollapsat på ett ställe.
Vågar man försöka ge sig på dessa med stöddiga rörtänger eller är det risk att man sabbar ringarna och hylsan med gängerna???
Vet inte om jag har något behov att justera höjden, men det hade ju varit kul om det gick!!
Risken är att man förstör gängorna om man lyckas rubba dem. Sägs att de går att få av med värme, det är känsligt då det är aluminium... Gängorna går ej att beställa men det gör tallriken och kontra muttern. Var försiktig med gängorna alltså... Ett alternativ är att spräcka muttrarna och köpa nytt.. i ditt fall 640Krx4st för nya prylar. Har ett alternativ till men det kan vi ta över PM om du vill...
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
claves wrote:Kollade i PET manualen och turbo s -88 och 89 hade m030 som standard och 90-91 så var det tillval... Men det finns inget i PET om M030 från 1985-1988.. då det första tubo bilarna på 220hk fanns..
Men tror oxså jag sett gula koni på en 86 som KB säger.
/C
Att man sett något på nån bil innebär ju inte att det fanns, såvida man inte sett det redan tex. 1986. För annars fanns M030 redan 1979 eftersom att det sitter på min 931!
Summering:
M030 kom 1988 på Turbo S och satt 1989 för att sedan bli tillval. Med M030 kom bla. också std diffbroms.
M030 = Ställbara framben i höjd o rebound. Bak endast rebound.
Gula koni (Koni Sport) = ställbar rebound (generellt)
Andra koni finns tex RÖDA = std dämpare som man byter ut orginaldämpare på tex. en Golf. Dessa är vad jag vet INTE justerbara varken i höjd eller rebound.
M030 fanns som tillval på 924S (och tidiga 944?), har också det på min bil. De heter 944..343.051.00 och aluringen har kod 937... någonting (från CGT!). Unikt är att stötdämparna är utbytbara!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gegge wrote:Unikt är att stötdämparna är utbytbara!!!
Det är väl inte speciellt unikt? Det kan man ju göra på varenda 924 och tidig 944 utan att behöva byta hela benen. Det är ju insatsdämpare på de tidiga modellerna.
Karl Birgander wrote:Den behöver inte sitta jättehårt, men handkraft är för lätt.
Det skall ju även vara någon form av låsning på den så den inte skall lossa.
Låsning i form av låsbricka eller någon form av låsvätska?