Sugen på 944

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#31 Post by Pehr Johnsson »

:lol: :lol: Natti natti!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Patrik67
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2007-06-01 21:23:35
Contact:

#32 Post by Patrik67 »

Hej
I samband med billetandet funderade jag lite hur man skall lösa det med antalet godkända passagerare och hittade detta på vägverkets hemsida!

"Passagerare
Det finns många saker att tänka på när det gäller säkerhet för alla som färdas i bil eller buss. Vissa är generella säkerhetsåtgärder, andra är fastställda i lag.

Nya regler från den 1 juli 2006

Från och med den 1 juli 2006 får i en bil inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på plats som är avsedd för passagerare.

Vägverket har dock föreskrivit om undantag från regeln i vissa fall:
Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt. "

Patrik67

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#33 Post by Pehr Johnsson »

Det stämmer.
Pehr Johnsson wrote: Men med barnstolar kringår man lagen, då blir det lagligt (verkar det som...)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Patrik67
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2007-06-01 21:23:35
Contact:

#34 Post by Patrik67 »

Är det ngn som har försökt att omregistrera sin bil efter det att man installerat 3-punkts bälte? Om ja, hur gick det?

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#35 Post by johan944 »

Patrik läs lite i denna tråd som Pehr skapade.

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... barnstolar

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Patrik67
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2007-06-01 21:23:35
Contact:

#36 Post by Patrik67 »

Ngn som känner till denna bilen, kanske är med i 944Sverige?

Dum fråga, vad är gemballakitt?

http://www.blocket.se/vi/15556222.htm?ca=11_s

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#37 Post by johan944 »

Den har figurerat på forumet några gånger och bytt ägare några gånger.

Gemballakitt innebär att Porschestyllaren och trimmaren Gemballa har varit och pillat på bilen efter att den lämnades ut ifrån fabrik, i detta fall så verkar det bara innebära ett kjolpaket.

Mitt erbjudande står kvar priset går att diskutera lite granna, men inte ända ner till den prisklassen. Jag har även original midjebälten till baksätet liggandes som kan följa med.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Patrik67
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2007-06-01 21:23:35
Contact:

#38 Post by Patrik67 »

Jag skall kolla på en S2:a imorgon, får se vilken prisklass vi hamnar på.
Det är mycket prat om kamkedjan och plastskenan, är detta en känslig och osäker detalj på 944:an likt Alfa Romeo? Den informationen jag har så skall ett byte äga rum efter 8 år eller 8000 mil.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#39 Post by johan944 »

Plastskenan är nog det viktigaste att kontrollera.

Sök lite i teknikforumet så borde du få svar.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Patrik67
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2007-06-01 21:23:35
Contact:

#40 Post by Patrik67 »

Hej Johan
Angående din bil, se separat PM

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#41 Post by johan944 »

Och du har svar.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#42 Post by Pehr Johnsson »

Patrik67 wrote:Jag skall kolla på en S2:a imorgon, får se vilken prisklass vi hamnar på.
Det är mycket prat om kamkedjan och plastskenan, är detta en känslig och osäker detalj på 944:an likt Alfa Romeo? Den informationen jag har så skall ett byte äga rum efter 8 år eller 8000 mil.
Plastskenan är lite av en Akilleshäl (och även kedjan) på S och S2. Dessa glöms ofta bort om man lämnar bilen till icke Porschevekstad. Finns ingen info om att detta är bytt så är det all idé att göra det. Dock är det inget argument för att inte köpa bilen. Plastbiten kostar ett par hundra och går att byta själv om man är lite händig. Hurvida kedjan är att byta låter jag vara osagt, men allt går ju att fixa!! :D

En annan orsak till att plastbiten inte byts är att man från Porsche inte kan beställa den lös utan spännaren. Detta kittet kostar 3500 och då är det många som drar sig för att byta. När jag fick min topp fixad förra våren så byttes allt, remmar, kedja, spännare men inte det den där plastbiten. Detta fick jag reda på när jag hämtade bilen. Bosse på GT Motorsport sa att den såg fin ut, och tyckte inte att det värt att lägga de pengarna ännu.

Jag har dock beställt plastbiten från Utzon nu så den lär väl komma i veckan hoppas jag. Utzon tar 199:- om jag inte minns fel.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#43 Post by Karl Birgander »

För att regga om vår bil till 3 passagerare (jag har(hade) original 3-punktsbälten bak, så skulle jag övertyga en besiktningsman (180cm/85kg) att han någorlunda bekvämt kunde sitta där.....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#44 Post by Pehr Johnsson »

Karl Birgander wrote:För att regga om vår bil till 3 passagerare (jag har(hade) original 3-punktsbälten bak, så skulle jag övertyga en besiktningsman (180cm/85kg) att han någorlunda bekvämt kunde sitta där.....
He he!!! Jag 189@94 satte mig där bak för att prova och lyckdes även fälla tillbaka framstolen. Det var F-n inte kul!! Det värsta var att komma ut....funderade ett tag på att skrika på hjälp :lol: :lol: :lol:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#45 Post by Maxx »

Pehr Johnsson wrote:
Karl Birgander wrote:För att regga om vår bil till 3 passagerare (jag har(hade) original 3-punktsbälten bak, så skulle jag övertyga en besiktningsman (180cm/85kg) att han någorlunda bekvämt kunde sitta där.....
He he!!! Jag 189@94 satte mig där bak för att prova och lyckdes även fälla tillbaka framstolen. Det var F-n inte kul!! Det värsta var att komma ut....funderade ett tag på att skrika på hjälp :lol: :lol: :lol:
Grown ups, don't try this alone! :lol:

Jag har kört med fem personer i min gamla 931, varav tre där bak! Två av dem var hyfsat späda tjejer och tydligen var de väldigt viga också. :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users