931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#226 Post by Pehr Johnsson »

Själv brukar jag lägga ett lager blank svart på ytor som ska vara perfekta för att urskilja om det finns förhöjningar eller annat slarv i förarbetet.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#227 Post by Cédric »

Jag hoppas inte det blir dåligt om jag drar på lite primer på bumpern nu. Det är betydligt lätttare att se ojämnheter än när jag drar på vitt sen.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#228 Post by Pehr Johnsson »

Cédric wrote:Jag hoppas inte det blir dåligt om jag drar på lite primer på bumpern nu. Det är betydligt lätttare att se ojämnheter än när jag drar på vitt sen.
Jag har alltid använt plastprimer+primer+lack när jag målat plast. Har inte haft några problem med detta.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#229 Post by Cédric »

bra, då hoppas jag att det funkar för mig med. Nu ser det bättre ut ! ( förutom att ett antal smågropar uppenbarade sig. Men nu vet jag var jag ska slipa iaf :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#230 Post by Cédric »

Efter myckert bök och svordomar är nu hjullagrena utbytta och sammanfogade med bromsarna. Om någon vill ha så fotade jag ihop en liten snabbguide för den som vill prova byta lager själv men är väldigt ovan med meckande :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#231 Post by Pehr Johnsson »

Jag gav upp med mina lager till S2:an. Tror att det var de inre lagerbarnorna som jag inte fick loss.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#232 Post by johan944 »

Det beror på att 944a 85B och framåt naven har pressade lager, det är inte 924a och 931 lagrena.

Snyggt Cédric :D:D:D:D

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#233 Post by Cédric »

Beror ju på hur man ser det, dom är ju inpressade i navet. Det krävs ju en del värmande och knackande för att få ut lagerbanorna. Vet ju inte hur det ser ut på en s2 ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#234 Post by patand »

Attans så snyggt det blir Cédric! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#235 Post by Cédric »

Nu har det klippts hejvilt i kabelhärvan, stora mängder sladdar förvann efter lite kikande på kopplingsschema och följande av kablar. Dock har jag fortfarande inte hittat något kopplingsschema till DITC tändingen. Hur som helst så är det väldigt nära uppstarts. Samtliga kablar är utsorterade och ska nu "bara" kopplas lite. Kanske uppstart om någon helg med lite tur !
Knacksensorerna och boschsensorerna trillade in, fick även hem min goprokamera, ska testköra lite i morgon, verkar skoj det här :).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#236 Post by R924T »

Håller tummarna för dig!
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#237 Post by FSN »

Vad är en goprokamera?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#238 Post by Cédric »

Det känns faktiskt riktigt bra efter att vi klippte bort flera kilo ångesttrassel från härvan :)

Goprokameran är en liten pryl som jag köpte från usa för att prova. En liten stöt/vattentät (ner till några meters djup) kamera som kan användas till det mesta. Jag köpte motorsport kitet, det medföljde sugproppsfästen och en hel drös andra fästen.
http://www.goprocamera.com/index5.htm
Tanken är att kunna filma lite varstans på bilen, och att kunna låna runt kameran på typ slalomträffar så flera kan filmas inifrån...Upplösningen är faktiskt helt okej. I synnerhet med tanke på vad vi betalade för kamerorna..

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#239 Post by Cédric »

Ujujuj. Har hänt en del sen sist. Mycket kabeltrixande, fixande med att laga diverse fulmeck, svetsa om orginaldownpipe som visade sigi nte alls passa då vinkeln mot trubon blev fel, saknades dessutom nån centimeter på längden. Suck... Efter att ha trixat med en massa småplock hela förra veckan så har jag kommit ungefär så långt som i filmen. Mycket trassel fram tills dess med felkopplade tändkablar, segstartat bränslepump o.s.v...Men nu i veckan borde det gå att få igång brummandet på riktigt !

Nästan ! Synd att batteriet tog slut, det är mycket luft i soppasystemet som måste ut..
http://www.youtube.com/watch?v=r6SuX7o4A7w

En chansning, det är ju ingen här som egentligen rivit i tändingen verkar detsom. Men är det någon som vet varför det finns två rpm signaler. Ena från spolen och en från transistorburken. Dock finns bara en "rpmsladd" som går in i elsystemet och ner till sopparelät och varvräknarn. Vad ska jag göra med den som går från burken? Har fortfarande inte hittat ett elschema som täcker DITC tändningen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#240 Post by patand »

Kul Cédric! :D

Bränd olja lär det lukta tills all olja ångat bort från turbon... tar åtskilliga minuter när man varit på turbon med oljiga händer... efter min motormeck vintern 2005/2006 så var man ganska orolig när man tyckte att det aldrig ville sluta ryka från motorn, men det var bara att vänta tills oljan ångat bort från turbon som sagt.

Angående startproblemet så lät det nästan som att den bara tände så länge startmotorn gick. Det kan bero på att något är lite felkopplat så att tändspolen inte får ström när startmotorn börjar ladda utan bara när man vrider startnyckeln till "start". Strömmen till tändspolen skall ju slås på när generatorn laddar om jag minns rätt.

Men det kan såklart vara något helt annat också som t.ex det du skriver att det inte kommer fram bränsle ordentligt förrän du fått köra runt ett tag på starten.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users