944 -85B | Clubräser
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Riktigt bra jobbat gustav ! Du verkar ju ha fått riktigt bra med fart i kroppen ! Är du nöjd med bilen som den beter sig nu ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Blir väldigt avundsjuk... varvför ska MGCCs race vara så långt bort geografiskt...
Men KM5 siktar jag på att komma ner till iaf! Tror jag får ta i hårt om jag ska hålla dig bakom mig på KM5 Gustav! Du har ju verkligen fått fart på bilen och dig själv! 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Trevligt att det går undan, speciellt då en relativt lik dämpar/fjädringssetup sitter på min bil snart!
Riktigt kul att det går så bra Gustav! Ett jättegrattis till pallplatsen!
Dags för frontmotorporschar att ta över från miatorna, fortsätt jaga, med lite medgång så hjälper jag till i B nästa år!

Riktigt kul att det går så bra Gustav! Ett jättegrattis till pallplatsen!
Dags för frontmotorporschar att ta över från miatorna, fortsätt jaga, med lite medgång så hjälper jag till i B nästa år!

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- TPR
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2007-01-20 22:49:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Då jag verkar vara både förste laptimerleverantör och hovfotograf åt dig så får du snart börja lära dig att stava mitt namn rätt!
Thomas med h ska det vara...
Ser att du oxå hade tråkigt på jobbet första dagen tillbaka efter semestern...
Thomas med h ska det vara...

Ser att du oxå hade tråkigt på jobbet första dagen tillbaka efter semestern...

Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Sorry Thomas, nu vet jag bättre!TPR wrote:Då jag verkar vara både förste laptimerleverantör och hovfotograf åt dig så får du snart börja lära dig att stava mitt namn rätt!
Thomas med h ska det vara...![]()
Ser att du oxå hade tråkigt på jobbet första dagen tillbaka efter semestern...
Dina fina bilder och laptimern är oerhört uppskattat!!!

Mvh
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Liten film från tidsträning 2 på KM3. Lovade att filma kompisens Miata då den är lite orolig i baken... http://video.google.com/videoplay?docid ... 7764&hl=en
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Racerapport Ring Knutstorp MGCC KM5
Dagen började i ottan och det var uppklarnande men blött i Göteborg. Framme på Knutstorp så var det blött och det såg inte speciellt roligt ut, blött och regnet hängde i luften. Sedvanligt däckbyte (tack Edvin igen för domkraften!), inskrivning och besiktning som blev mer stressigt än normalt pga något sen ankomst.
Fri träning. Då roadsport A/B/RS/Historic hade tränat innan trodde jag att det skulle vara lite torrt i alla fall på banan. Så var det inte utan det var halt! Kom iväg efter Josen vilket kändes bra då det var första gången på banan för min del i år. Varven jag har i ryggen sedan innan är inte så många heller och med helt annan set på bilen kändes det bra att ta rygg på lite mer vana åkare. Det gick inte fort alls och det var kul att se Josen ligga och ratta fram och tillbaka i sökandet efter grepp. Hade ungefär samma "att-göra-lista" och det kändes ganska bra och det var bra varv att få tillbaka bilden av bansträckningen och bli lite varm i kläderna. Ska försöka lägga upp film på detta.
Tidsträning 1. Nu hade det i princip torkat upp helt, lite fuktigt här och där, och farten ökade markant. Det var lite mycket trafik tyckte jag och fick inte så många varv i eget tempo som jag hade önskat men resultatet var ändå väldigt bra. Hade inga förväntningar på tider annat än att det borde gå betydligt fortare än förra året med orginalchassi. Mitt personbästa på 1,17,56 från förra året flög all världens väg och jag klockade in på 1,12,560 som bästatid. Detta gav mig en 3:e-placering efter första träningen vilket sporrade rejält! Bilen går kanon men är fortfarande för överstyrd trots att jag skruvat lite på bakdämparna dagen till ära. Dock tyckte jag att det skramlade lite från bakvagnen/växellådan men lyckades förtränga det när jag gick in i depå. Pär H låg på förstaplats och Josen på andra.
Tidsträning 2. Eftersom jag hamnade lite "off" i tidsträning 1 så bestämde jag, Per H och Edvin att vi skulle gå ut tillsammans för att få upp farten tillsammans. Per var angelägen om att jag skulle vara snabbare än Josen (dom slogs om totalsegern) och Edvin sökte mer fart i sin bil (väldigt lika chassin på våra bilar) då det bevisligen var möjligt. Precis innan line-up så kom jag ihåg skramelljudet så jag tog en kik under där bak. Tur att jag gjorde det för två av skruvarna till en inre drivknut var urskruvade. Bara att lyfta bilen och dra åt grejerna samtidigt som fältet rullade up på banan. Detta tog onödig tid och koncentration och när jag väl kom ut så hade jag ingen från toppen av tabellen att referera till och eftersom jag inte har någon lap timer fick jag ingen återkoppling på hur det gick. Resultatet var att jag överkörde för mycket. Åkte dessutom av i Kvällsposten ner mot Liton vilket troligtvis rubbade hjulinställningen fram något då ratten fick en lite annan position. På de varv jag fick var det snabbaste 2 tiondelar långsammare än tidsträning 1. Lite av en besvikelse måste jag säga och jag halkade ner till fjärdeplats inför rejset. Har iofs mig själv att skylla då jag borde kollat upp drivknuten direkt efter tidsträning 1. Då hade jag hunnit vara med i tid. Blev inget filmat pga tidsbrist.
Efter tidsträning 2 blev jag lite orolig för framvagnen men det visade sig att allt var rakt (till synes i alla fall), tajt och satt ihop. Däremot rubbades något med hjulinställningen men det få bli vintemek.
Rejset. Stog i 2:a startled på fjärdeplats på vänster sida, Pär först, framför mig stod Niklas Falk, något framför till höger stod Josen. Snett bakom stod Fredrik Olsson i Fieron och bakom mig stod Edvin. Strategin var att komma iväg så fort det gick och förhoppningsvis ta en av miatorna och sen hänga med i täten. Viktigt var att hålla Fredrik i Fieron bakom då han är erkänt startsnabb och svår att köra om. Starten går och kommer iväg bra på 1:an, missar 2:an och ser min strategi rinna iväg tillsammans med miatorna och emellan kommer en svart bred amerikanare!! Jag skrek av besvikelse när jag väl fått i 2:an, förbannat helt enkelt.
Fältet höll ihop ett varv eller så och mina attacker mot Fredrik var ihärdiga och konstanta. Var uppe jämsides på rakorna men fick se mig besegrad i bromsduellerna. Var frustrerande att inte komma förbi då jag hade mer fart i bilen. Då körningen var defensiv från Fredriks sida hade Edvin inga större problem att hänga med i kampen om fjädreplatsen. I utgången till rakan på varv 8 fick jag bättre fart med mig och hamnade på utsidan av Fieron. Det blev mindre och mindre asfalt kvar och till slut var jag ute och höghastighetsklippte gräsmattan/åkte båt med hela bilen utanför banan. Tyckte det var väl tufft av Fredrik och var rejält sur och tappade dessutom en placering till Edvin. Som tur var gick det bra med materialet och sur är jag inte längre. Nästa gång tutar jag tidigare Fredrik så du vet var jag är! Nu blev det jakt igen och var tillbaka i matchen efter ett varv. Både jag och Edvin högg mest hela tiden efter omkörningsmöjligheter men läget blev oförändrat och tajt mål.
Mycket roligt och tajt körning. Ser fram emot nästa säsong!
Dagen började i ottan och det var uppklarnande men blött i Göteborg. Framme på Knutstorp så var det blött och det såg inte speciellt roligt ut, blött och regnet hängde i luften. Sedvanligt däckbyte (tack Edvin igen för domkraften!), inskrivning och besiktning som blev mer stressigt än normalt pga något sen ankomst.
Fri träning. Då roadsport A/B/RS/Historic hade tränat innan trodde jag att det skulle vara lite torrt i alla fall på banan. Så var det inte utan det var halt! Kom iväg efter Josen vilket kändes bra då det var första gången på banan för min del i år. Varven jag har i ryggen sedan innan är inte så många heller och med helt annan set på bilen kändes det bra att ta rygg på lite mer vana åkare. Det gick inte fort alls och det var kul att se Josen ligga och ratta fram och tillbaka i sökandet efter grepp. Hade ungefär samma "att-göra-lista" och det kändes ganska bra och det var bra varv att få tillbaka bilden av bansträckningen och bli lite varm i kläderna. Ska försöka lägga upp film på detta.
Tidsträning 1. Nu hade det i princip torkat upp helt, lite fuktigt här och där, och farten ökade markant. Det var lite mycket trafik tyckte jag och fick inte så många varv i eget tempo som jag hade önskat men resultatet var ändå väldigt bra. Hade inga förväntningar på tider annat än att det borde gå betydligt fortare än förra året med orginalchassi. Mitt personbästa på 1,17,56 från förra året flög all världens väg och jag klockade in på 1,12,560 som bästatid. Detta gav mig en 3:e-placering efter första träningen vilket sporrade rejält! Bilen går kanon men är fortfarande för överstyrd trots att jag skruvat lite på bakdämparna dagen till ära. Dock tyckte jag att det skramlade lite från bakvagnen/växellådan men lyckades förtränga det när jag gick in i depå. Pär H låg på förstaplats och Josen på andra.
Tidsträning 2. Eftersom jag hamnade lite "off" i tidsträning 1 så bestämde jag, Per H och Edvin att vi skulle gå ut tillsammans för att få upp farten tillsammans. Per var angelägen om att jag skulle vara snabbare än Josen (dom slogs om totalsegern) och Edvin sökte mer fart i sin bil (väldigt lika chassin på våra bilar) då det bevisligen var möjligt. Precis innan line-up så kom jag ihåg skramelljudet så jag tog en kik under där bak. Tur att jag gjorde det för två av skruvarna till en inre drivknut var urskruvade. Bara att lyfta bilen och dra åt grejerna samtidigt som fältet rullade up på banan. Detta tog onödig tid och koncentration och när jag väl kom ut så hade jag ingen från toppen av tabellen att referera till och eftersom jag inte har någon lap timer fick jag ingen återkoppling på hur det gick. Resultatet var att jag överkörde för mycket. Åkte dessutom av i Kvällsposten ner mot Liton vilket troligtvis rubbade hjulinställningen fram något då ratten fick en lite annan position. På de varv jag fick var det snabbaste 2 tiondelar långsammare än tidsträning 1. Lite av en besvikelse måste jag säga och jag halkade ner till fjärdeplats inför rejset. Har iofs mig själv att skylla då jag borde kollat upp drivknuten direkt efter tidsträning 1. Då hade jag hunnit vara med i tid. Blev inget filmat pga tidsbrist.
Efter tidsträning 2 blev jag lite orolig för framvagnen men det visade sig att allt var rakt (till synes i alla fall), tajt och satt ihop. Däremot rubbades något med hjulinställningen men det få bli vintemek.
Rejset. Stog i 2:a startled på fjärdeplats på vänster sida, Pär först, framför mig stod Niklas Falk, något framför till höger stod Josen. Snett bakom stod Fredrik Olsson i Fieron och bakom mig stod Edvin. Strategin var att komma iväg så fort det gick och förhoppningsvis ta en av miatorna och sen hänga med i täten. Viktigt var att hålla Fredrik i Fieron bakom då han är erkänt startsnabb och svår att köra om. Starten går och kommer iväg bra på 1:an, missar 2:an och ser min strategi rinna iväg tillsammans med miatorna och emellan kommer en svart bred amerikanare!! Jag skrek av besvikelse när jag väl fått i 2:an, förbannat helt enkelt.

Mycket roligt och tajt körning. Ser fram emot nästa säsong!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Grattis till en kanontid Gustav!
Kul racerapport!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Då var det väl dags för en uppdatering och stolpa upp lite inför året!
Kortfattat blev det mycket kört förra året även om det planerades för mer och relativt sett inte blev så många tillfällen. Tycker att jag är ganska bra kompis med bilen men det finns givetvis saker att förbättra både för mig och på bilen! Allmänt fläsk och mjukhet ska bantas/tränas bort till viss del.
Att göra på bilen är:
- Byta ut orginalbussningarna i framvagnen till hårda (JERD)
- Byta fjädrar fram och kanske även bak (allmänt hårdare)
- Bygga färdigt min glasfiberhuv (som påbörjades i mellandagarna 2006... )
- Lättad baklucka/glasruta
- Bättre bromsbelägg
- Bromskylning
- Montera 6-punktsbälte
- Byta rattstången (lite glapp i en knut)
- Bygga nytt avgassystem eftersom man behöver katalysator
Utöver detta blir det allmän service med oljebyten, filter osv.
Oj då... känns som att det blev en del ändå!
Som lite motivation kommer här en liten snutt från tidsträning på Sturup med MGCC.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7764&hl=en
Kortfattat blev det mycket kört förra året även om det planerades för mer och relativt sett inte blev så många tillfällen. Tycker att jag är ganska bra kompis med bilen men det finns givetvis saker att förbättra både för mig och på bilen! Allmänt fläsk och mjukhet ska bantas/tränas bort till viss del.
Att göra på bilen är:
- Byta ut orginalbussningarna i framvagnen till hårda (JERD)
- Byta fjädrar fram och kanske även bak (allmänt hårdare)
- Bygga färdigt min glasfiberhuv (som påbörjades i mellandagarna 2006... )
- Lättad baklucka/glasruta
- Bättre bromsbelägg
- Bromskylning
- Montera 6-punktsbälte
- Byta rattstången (lite glapp i en knut)
- Bygga nytt avgassystem eftersom man behöver katalysator
Utöver detta blir det allmän service med oljebyten, filter osv.
Oj då... känns som att det blev en del ändå!
Som lite motivation kommer här en liten snutt från tidsträning på Sturup med MGCC.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7764&hl=en
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hur mycket får du lätta bilen och ändock vara kvar i Roadsport C Gustav? Tänker på det där med huven och bakluckan, det blir ju några kilo tillsammans. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Hojta om du skall beställa fjädrar, jag vill också bli tuffare! 

Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Vet inte riktigt...patand wrote:Hur mycket får du lätta bilen och ändock vara kvar i Roadsport C Gustav? Tänker på det där med huven och bakluckan, det blir ju några kilo tillsammans.
I värsta fall får jag väl placera lite dövikt på lämpligt ställe som kompensation.
Prioritet ett är att lätta fram.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ja dövikt är ju bättre än vikt på fel ställe.headline wrote:I värsta fall får jag väl placera lite dövikt på lämpligt ställe som kompensation.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är väl en ganska behaglig att göra lista ( förutom rattstången om den sitter som på min kärra ), tom realistisk 
Det står säkert någonstans här, men vad kör du med för fjädersetup nu ?

Det står säkert någonstans här, men vad kör du med för fjädersetup nu ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ca 80/100 har han, om han inte bytt sen några sidor tillbaka.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users