924 Turbo 1981 | Orangutang Racing 948

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#106 Post by R924T »

Ska in i Jerds garage och skruva lite på lördag så jag får väl ta med en tumstock och mäta lite.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#107 Post by R924T »

FSN wrote:
R924T wrote:Gjöt upp min front på Confibra i Kristinehamn, dom gör båtar och kapell till släpkärror annars. Har nog ganska bra kontakt med dom, jag var där och tjatade ganska mycket. :roll:
Vill du lämna ifrån dig formarna så kan jag klart lämna över jobbet til dom, dom är inte så snabba men dom är ju proffs.
Tiden är på min sida så jag har inte så bråttom. Får jag ett mått hur mycket plasten breddar så klarar jag mig till 2008.
Totalt skärmar fram: 1750mm
Totalt skärmar bak: 1754mm

När under 2008? HAr råkat ut för ett litet garageproblem i Göteborg som gör att "plastgaraget" i Halmstad plötsligt har blivit räserbilsgarage. Går det att vänta så jag hinner få ut bilen är det guld.....
Mätte upp Jons 951a och fick fram 1740mm bak och 1730mm fram.
Lite snabbt måttat så kan skilja nån mm hit och dit men det tyder att din breddning inte skiljer mycket från en 944a. (en 924 bredare än en 944 :D )
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#108 Post by FSN »

R924T wrote:
FSN wrote: Totalt skärmar fram: 1750mm
Totalt skärmar bak: 1754mm

När under 2008? HAr råkat ut för ett litet garageproblem i Göteborg som gör att "plastgaraget" i Halmstad plötsligt har blivit räserbilsgarage. Går det att vänta så jag hinner få ut bilen är det guld.....
Mätte upp Jons 951a och fick fram 1740mm bak och 1730mm fram.
Lite snabbt måttat så kan skilja nån mm hit och dit men det tyder att din breddning inte skiljer mycket från en 944a. (en 924 bredare än en 944 :D )
Självklart, skall man bredda så måste det vara lite bredare än 944.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#109 Post by johan944 »

Hade inte du en bild på ditt avgasrör ute tidigare???

Skulle gärna se den igen.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#110 Post by R924T »

Ligger en bild i garaget.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#111 Post by R924T »

Bilen rensad på motor och låda.
Nu ska bara instrumentbrädan och elsystemet(suck) ur så är den redo för mek.

Jon:
Redo för lite helg-mek med en 944växellåda, en 924t transaxel och en 9xx motor. och en massa tumstock... :roll:
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#112 Post by Jon80 »

Jag är redo! :mrgreen:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#113 Post by R924T »

Gott herr verkmeizter!

Jag telefonieren på lördag.

mvh der mekaniker
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#114 Post by R924T »

Pedalställ beställt. :D


Någon ute i cyberspejs som har en aning om vad en S2 koppling tål för max vridmoment?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#115 Post by Cédric »

Undrade just om det händer något i garaget, eller vågar du dig inte ut i kylan :)

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#116 Post by R924T »

Har rensat bilen på massa grejer som inte behövs och håller på att skruva koppling och motorrenoverar i Jerd-garaget när tillfälle ges. Håller fortfarande på att passa ihop allt, jag har ingen brådska..bilde kommer när bygget börjar ta fart. Hur går det med inkopplingen av motorn?
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#117 Post by Cédric »

Fanns det något mer att slänga ut ? Verkade ganska så tomt när jag tom tagit med mig elsystemet :) Blir det ytterligare lättning ? bakrutan ?

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#118 Post by R924T »

Minus resten av kablarna, minus instrumentbräda, minus innertak, minus gångjärn i dörrar, minus lås, minus pedaler, servo... alltid kan det bli lättare.
bakrutan kommer bli plast osv, kommer att kapa ur fronten och flytta torpedvägen lite. I bak kommer jag lätta bakvagnen ganska drastiskt, tanken är att allt skall göras enkelt så att det kan ev kan göras i flera upplagor osv, ex som kit från jerd osv. tanken är 900kg med nya motorn.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#119 Post by gegge »

Orginalkopplingen ska visst slira ganska omgående över 200 hk. Tryckplatta från 911 är receptet och en tåligare koppling. CGT hade 915 116 001 27, och kopiera det. Finns nya på bla Utzon. Som bonus får du en viktbesparing på 3 kg, mer om du lättar svänghjulet.

M31.03 is Euro 81-84 931 ....... clutch contact force = 7200-7900N
M31.50 is "924 Carrera GT" .... clutch contact force = 7800-8500N

Sachs #3032.015.399-b2
Alloy casing / alloy friction surface
*requires modified 931 ring gear, or 911 ring gear
Weighs 6.5 lbs. with TO bearing

Sachs #3032.015.399 or 915.116.001.27 MFZ225
Alloy casing / iron friction surface
Works with stock 931 ring gear
Weighs 9lbs. with TO bearing

Sachs #3032.055.099
Iron casing / iron friction surface
Stock 931 pressure plate
Weighs 14lbs with TO bearing

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#120 Post by R924T »

Danke, gegge, bra info.
över 200hk kommer jag ha så får se vilken typ av koppling jag får använda.

Är det bara 951an som har 240mm koppling eller har även 944S modellerna det?
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]