924 Turbo 1981 | Orangutang Racing 948
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Mätte upp Jons 951a och fick fram 1740mm bak och 1730mm fram.FSN wrote:Totalt skärmar fram: 1750mmR924T wrote:Gjöt upp min front på Confibra i Kristinehamn, dom gör båtar och kapell till släpkärror annars. Har nog ganska bra kontakt med dom, jag var där och tjatade ganska mycket.
Vill du lämna ifrån dig formarna så kan jag klart lämna över jobbet til dom, dom är inte så snabba men dom är ju proffs.
Tiden är på min sida så jag har inte så bråttom. Får jag ett mått hur mycket plasten breddar så klarar jag mig till 2008.
Totalt skärmar bak: 1754mm
När under 2008? HAr råkat ut för ett litet garageproblem i Göteborg som gör att "plastgaraget" i Halmstad plötsligt har blivit räserbilsgarage. Går det att vänta så jag hinner få ut bilen är det guld.....
Lite snabbt måttat så kan skilja nån mm hit och dit men det tyder att din breddning inte skiljer mycket från en 944a. (en 924 bredare än en 944

Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Självklart, skall man bredda så måste det vara lite bredare än 944.R924T wrote:Mätte upp Jons 951a och fick fram 1740mm bak och 1730mm fram.FSN wrote: Totalt skärmar fram: 1750mm
Totalt skärmar bak: 1754mm
När under 2008? HAr råkat ut för ett litet garageproblem i Göteborg som gör att "plastgaraget" i Halmstad plötsligt har blivit räserbilsgarage. Går det att vänta så jag hinner få ut bilen är det guld.....
Lite snabbt måttat så kan skilja nån mm hit och dit men det tyder att din breddning inte skiljer mycket från en 944a. (en 924 bredare än en 944)
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Undrade just om det händer något i garaget, eller vågar du dig inte ut i kylan 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Har rensat bilen på massa grejer som inte behövs och håller på att skruva koppling och motorrenoverar i Jerd-garaget när tillfälle ges. Håller fortfarande på att passa ihop allt, jag har ingen brådska..bilde kommer när bygget börjar ta fart. Hur går det med inkopplingen av motorn?
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Fanns det något mer att slänga ut ? Verkade ganska så tomt när jag tom tagit med mig elsystemet
Blir det ytterligare lättning ? bakrutan ?

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Minus resten av kablarna, minus instrumentbräda, minus innertak, minus gångjärn i dörrar, minus lås, minus pedaler, servo... alltid kan det bli lättare.
bakrutan kommer bli plast osv, kommer att kapa ur fronten och flytta torpedvägen lite. I bak kommer jag lätta bakvagnen ganska drastiskt, tanken är att allt skall göras enkelt så att det kan ev kan göras i flera upplagor osv, ex som kit från jerd osv. tanken är 900kg med nya motorn.
bakrutan kommer bli plast osv, kommer att kapa ur fronten och flytta torpedvägen lite. I bak kommer jag lätta bakvagnen ganska drastiskt, tanken är att allt skall göras enkelt så att det kan ev kan göras i flera upplagor osv, ex som kit från jerd osv. tanken är 900kg med nya motorn.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Orginalkopplingen ska visst slira ganska omgående över 200 hk. Tryckplatta från 911 är receptet och en tåligare koppling. CGT hade 915 116 001 27, och kopiera det. Finns nya på bla Utzon. Som bonus får du en viktbesparing på 3 kg, mer om du lättar svänghjulet.
M31.03 is Euro 81-84 931 ....... clutch contact force = 7200-7900N
M31.50 is "924 Carrera GT" .... clutch contact force = 7800-8500N
Sachs #3032.015.399-b2
Alloy casing / alloy friction surface
*requires modified 931 ring gear, or 911 ring gear
Weighs 6.5 lbs. with TO bearing
Sachs #3032.015.399 or 915.116.001.27 MFZ225
Alloy casing / iron friction surface
Works with stock 931 ring gear
Weighs 9lbs. with TO bearing
Sachs #3032.055.099
Iron casing / iron friction surface
Stock 931 pressure plate
Weighs 14lbs with TO bearing
M31.03 is Euro 81-84 931 ....... clutch contact force = 7200-7900N
M31.50 is "924 Carrera GT" .... clutch contact force = 7800-8500N
Sachs #3032.015.399-b2
Alloy casing / alloy friction surface
*requires modified 931 ring gear, or 911 ring gear
Weighs 6.5 lbs. with TO bearing
Sachs #3032.015.399 or 915.116.001.27 MFZ225
Alloy casing / iron friction surface
Works with stock 931 ring gear
Weighs 9lbs. with TO bearing
Sachs #3032.055.099
Iron casing / iron friction surface
Stock 931 pressure plate
Weighs 14lbs with TO bearing
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users