944 kontra 944 S kontra 924 Turbo
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Ingen Porsche jag har kört har varit tråkig... bara mer eller mindre rolig!!
Jag håller med att S modellen måste man upp i rejäla varv för att gå fort..... det märktes tydligt på slalomen i sommras på F7.
Men när den väl kommer upp i varv så tycker jag abolut inte att den är tråkig.
Fredrik
Jag håller med att S modellen måste man upp i rejäla varv för att gå fort..... det märktes tydligt på slalomen i sommras på F7.
Men när den väl kommer upp i varv så tycker jag abolut inte att den är tråkig.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2007-06-17 11:33:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Haha... Bra sagt!!Pierre GS wrote:Vill man ha en bil som drar på låga varva, skaffa en gubbdiesel!
Hela charmen med S är ju just att den går väldigt bra över 4k varv.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Hur stor är skillnaden mellan 924 turbo och 944 S om man bortser från utseendet? Turbons effekt kommer väl efter 4000 rpm och 944 S börjar väl också vakna då? Är turbon lika dryg på låga varv som 944 S tro..
Lite småtrim i en 944 S borde göra susen

Lite småtrim i en 944 S borde göra susen

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
924T börjar dra rejält vid ca 3500rpm då man har fullt laddtryck om det är en tidig modell. Är det en senare modell 81 och senare alltså så drar den bra lite tidigare kanske runt 2500rpm.M-Nilsson wrote:Hur stor är skillnaden mellan 924 turbo och 944 S om man bortser från utseendet? Turbons effekt kommer väl efter 4000 rpm och 944 S börjar väl också vakna då? Är turbon lika dryg på låga varv som 944 S tro..![]()
Lite småtrim i en 944 S borde göra susen
Turbon är inte lika dryg som 944S på låga varv... den är drygare!


944S har 20hk mer än 924 Turbo original och lite småtrim på en 944S kanske kan ge 10hk till. Lite småtrim på en 924 Turbo ger 40hk till och då har man passerat den småtrimmade 944Sen med ca 10hk...

Jag har inte kört någon 944S tyvärr men det är säkert en kul bil och vill man ha något modernare än en 924 Turbo så kan det nog vara ett bra val om man vill ha lite mer kraft i motorn än en vanlig 944 men ändock inte vill/kan köpa en 944S2, 944Turbo eller 968.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Enl flickorna är det bättre att komma sent än förtidigtPehr Johnsson wrote:Dock liten skillnad i prestanda siffror mellan bilarna
Exakt detta som bilen fått skäll för i 20 år. Kraftlös på låga varv och allt kommer på tok försent.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Ett problem är ju att hitta en 931a i bra skick. Det finns väldigt få kvar. Jag provade patands bil och det var ju inte jättemycket turbolagg, inte som jag hade förväntat mig. 944s är ju mer 80 tal och mer komfort. Tror det blir lättare att hitta en i bra skick. Fast en 931a är ju så otroligt mycket ballare och unikare
.

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
944S växer inte på träd här i Sverige, det är inte ofta man ser dem. Här på forumet finns det ju ett bra gäng 931, men 944S bara några stycken.Cédric wrote:Ett problem är ju att hitta en 931a i bra skick. Det finns väldigt få kvar. Jag provade patands bil och det var ju inte jättemycket turbolagg, inte som jag hade förväntat mig. 944s är ju mer 80 tal och mer komfort. Tror det blir lättare att hitta en i bra skick. Fast en 931a är ju så otroligt mycket ballare och unikare.
Ska man ha en bil att köra dagligen så borde ju en S vara det bättre valet, eller har jag fel?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du har rätt. Anser jag iaf. Men som busbil är nog en 931 roligare faktiskt. Båda av den anledningen att 931 är enklare och känns enklare än 944S som bil betraktat.Pehr Johnsson wrote:Ska man ha en bil att köra dagligen så borde ju en S vara det bättre valet, eller har jag fel?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Jappe
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2004-07-08 19:06:54
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
- Location: Skövde
- Contact:
Jag håller med Pehr och Patand. Jag har en svensksåld 944 S som jag är andra ägaren på. Som bruksbil skulle jag utan tvekan välja en 944 S före 931. 944 S lanserades 1987 som en bil för autobahn där man, under långa sträckor, skulle kunna ligga i 200 km/timme och fortfarande kunna njuta av musiken på radion.Pehr Johnsson wrote: 944S växer inte på träd här i Sverige, det är inte ofta man ser dem. Här på forumet finns det ju ett bra gäng 931, men 944S bara några stycken.
Ska man ha en bil att köra dagligen så borde ju en S vara det bättre valet, eller har jag fel?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Jo som busbil passar nog en 931:a bättre!!patand wrote:Du har rätt. Anser jag iaf. Men som busbil är nog en 931 roligare faktiskt. Båda av den anledningen att 931 är enklare och känns enklare än 944S som bil betraktat.Pehr Johnsson wrote:Ska man ha en bil att köra dagligen så borde ju en S vara det bättre valet, eller har jag fel?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Har inte så jättekoll på priserna..om man söker en i bra skick. Något säger mig att 944S ligger något högre?
Denna har legat ute ett tag nu, står dock inte så mycket om skicket.
http://www.blocket.se/vi/14462354.htm?ca=8_s&last=1
Denna har legat ute ett tag nu, står dock inte så mycket om skicket.
http://www.blocket.se/vi/14462354.htm?ca=8_s&last=1
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Tänk på att många 931-or har varit hårt köra pga av det varit en billig bil med bra prestanda för små pengar. Kollar du här på forumet så ser du rätt snabbt hur många biltrådar det finns med 931 i garaget samt hur många som rullar.M-Nilsson wrote:Har inte så jättekoll på priserna..om man söker en i bra skick. Något säger mig att 944S ligger något högre?
Denna har legat ute ett tag nu, står dock inte så mycket om skicket.
http://www.blocket.se/vi/14462354.htm?ca=8_s&last=1
Mitt tips till dig om du vill ha en "bättre" bil än vad du har idag, välj en 944 S eller en 944:a 85b eller senare. Tyvärr ingen jätteuppgradering men du får en lite modernare kärra. Har du is i magen så går det att fynda S2, fast det krävs ju en del tur.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Jag tror det kan vara samma för de flesta 9xx modellerna, speciellt om de haft yngre ägare..som i regel brukar köra lite hårdare. Jag får lägga de båda modellerna på vågen och surfa runt, men jag lutar mycket åt en 944, även om de inte hade vart fel med en busig 931 

Last edited by M-Nilsson on 2008-02-07 12:06:57, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users