931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#166 Post by patand »

Du kommer ju vara klar med din bil till sommaren... är det ok att du slipar och putsar upp alla detaljer på min bil nästa vinter då? Du vill väl inte vara sysslolös en hel vinter... ;)

Blir grymt fint! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#167 Post by Cédric »

Jo, det är kul med bilder, text säger ju inte så mycket :) Dessutom är det ju bra att ha en "dagbok" så man ser vad man gjort för någonting..

Jag är helt sanslöst trött på att slipa saker, men som tur är så börjar det ta slut. Jag har styrstången kvar som jag köpte av dig patrik. Den ser ju väldigt ledsen ut. Nu har den legat i citronsyra under natten så jag hoppas det släpper lätt. Citronsyra är fö väldigt obekvämt att få i ögat, akta er för det, det svider :)

Nu ska jag ut och slipa kanske brotta loss turbon. En ny packning mellan grenrör-turbo är på väg från PC, så det är sista prylen på motorn innan den åker ner i motorrumet.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#168 Post by Pehr Johnsson »

Oj är det dax med motorn nu? Alltid kul när det händer stora saker.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#169 Post by Cédric »

Ja, om jag nånnsin får av turbon. Det är ju så jävligt så man blir förbannad. Nedre oljereturledningen är ju stålrör. Och vägrar ge med sig. Vill inte bli bortskruvad heller. Man blir alldeles galen på sånt här. En bult som är av måste fixas också, om jag nånsin fort bort skiten,,

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#170 Post by patand »

Turbon sitter lite dumt... men det går faktiskt att ta bort den t.om med motorn kvar i bilen och med framvagnsbalken på plats... med motorn lös bredvid bilen är det ju en barnlek! ;)

Lycka till Cédric! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#171 Post by Cédric »

fig 4.11 oil return line sitter så sjuuukt hårt. Och har jätteudda dimentioner, har inte allf för många fasta nycklar i storlekar över 30, inte ens skiftnycklarna passar ju...några tips ?

http://www.924.id.lv/Heynes%20Manual%20924/04_Turbo.htm

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#172 Post by Pehr Johnsson »

Kan du inte köpa en fast nyckel som passar? Det behöver ju inte vara bästa stålet om den inte kommer att användas så ofta.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#173 Post by patand »

Tipset är att skaffa fasta nycklar, tror det var 32 och 36 man behövder där. Eller så tar du helt enkelt och lossar de två små skruvarna med 10mm skalle som håller ledningen mot turbon. Tror du bör kunna få bort turbon bara med att lossa de två små skruvarna och låta den stora 32/36 kopplingen sitta kvar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#174 Post by johan944 »

patand wrote:Tipset är att skaffa fasta nycklar, tror det var 32 och 36 man behövder där. Eller så tar du helt enkelt och lossar de två små skruvarna med 10mm skalle som håller ledningen mot turbon. Tror du bör kunna få bort turbon bara med att lossa de två små skruvarna och låta den stora 32/36 kopplingen sitta kvar.
Så är det gjort på min motor, den stora returen ifrån turbon sitter kvar i oljetråget.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#175 Post by R924T »

Hehe förstår att den sitter då den är konad och jag faktiskt äger "rätt" nycklar och inte chansar att något skallrar bort.. :wink:
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#176 Post by patand »

R924T wrote:Hehe förstår att den sitter då den är konad och jag faktiskt äger "rätt" nycklar och inte chansar att något skallrar bort.. :wink:
"rätt" nycklar = öppna momentnycklar och draget enligt spec.... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#177 Post by Cédric »

Upptäckte att 36an som används för kronmutter bak på 924an funkade. Men det jävligaste var nog att få bort fästet mot blocket. Fruktansvärt trångt. Har inget minne av att det var så bökigt på den andra. Det tog en dag men nu är den borta iaf. Tyvärr var pinnbultarna dåliga i triangeln, det ska uppenbarligen inte ens vara pinnbultar där. Utan nån torxvariantbult. Sen satte det inga nere vid turbon heller. Finns det att köpa nånstans snabbt eller är det PC som gäller ?
Turbon är på behandling för att få ut pinbulten iaf..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#178 Post by Cédric »

Dagens uppdatering. Pinnpultar är inte kul!
Från nya turbon blev pinnbulten urdragen och flänsen mot grenrör planad. På min gamle turbo försökte vi värma ur bultarna och dra, men det gick måttligt bra då bara 2 av 4 ville lossna dom andra två stannade kvar till hälften. Vilket skit..

Bottenpluggen ska på modifiering och uppgraderas med tempsensorn. Lär bli av på måndag..

Frågan står kvar, pinnbultar och muttrar, är det bara PC som gäller ?

Leder jag flest bilder per inlägg ligan ? ;):)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#179 Post by R924T »

tror mekonomen osv har både pinnbultar och muttrar. Men jag köpte mina på pc och har för mig att dom inte kostar så mycket ...
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#180 Post by Cédric »

Dom två bultarna som håller turbon mot grenröret kostar 300 spänn styck. Det är porschepris :)

Beställde nya pinnbultar/muttrar till wg och turbo, samt den sista slangen värmen. Fick bygga tillbaka värmen då den i tidigare bil varit en onödig lyx och bypassopererats :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users