951 grundämne för E85 konvertering!
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2008-01-07 07:40:01
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
951 grundämne för E85 konvertering!
SKall köpa en 951 och funderar på vilken årsmodell/variant som vore det bästa grundämnet då den omgående skall gås igenom och hårt trimmas för E85. Iom detta är jag tveksam till katalysator. Vilken är sista modellen utan kat? Finns det skillnader mellan modellerna som jag ev. missat/eller som jag borde ta hänsyn till? Lägg gärna in era erfarenheter!
-
- S-Poster
- Posts: 133
- Joined: 2007-11-07 22:23:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Välkommen till forumet clubman!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor då jag inte är någon 951 guru... men det finns det ju andra som är på forumet så du får säkert svar på frågorna snart. 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2008-01-07 07:40:01
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack Patand, det är alltid lika trevligt med ett personligt välkomnande! 
Ja jag hoppas de som kan ämnet kan avsätta lite tid för att ge lite tipps.
Själv har jag konstaterat lite variationer mellan årsmodeller och varianter tex. Olika kraftiga bromsar, diffbroms, Krängningshämmar dimension, fjädrar och stötdämpare, 2 st stol varianter, navoffset och fälg och däcksdimensioner. En undran är om det är några modiferingar gjorda på motorn förutom turbotyps bytet? En andra fråga är, vad är det jag skall leta efter i de ovan nämnda variationerna?
Vissa saker kommer garanterat att bytas ut i förhållande till orginal utrustningen ex. däck & fälg, fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och stolar. Men vad skall jag ersätta detta med för att få en bra banbil?
Jag har många funderingar men börjar med dessa, så får vi se vilken responsen blir

Ja jag hoppas de som kan ämnet kan avsätta lite tid för att ge lite tipps.
Själv har jag konstaterat lite variationer mellan årsmodeller och varianter tex. Olika kraftiga bromsar, diffbroms, Krängningshämmar dimension, fjädrar och stötdämpare, 2 st stol varianter, navoffset och fälg och däcksdimensioner. En undran är om det är några modiferingar gjorda på motorn förutom turbotyps bytet? En andra fråga är, vad är det jag skall leta efter i de ovan nämnda variationerna?
Vissa saker kommer garanterat att bytas ut i förhållande till orginal utrustningen ex. däck & fälg, fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och stolar. Men vad skall jag ersätta detta med för att få en bra banbil?
Jag har många funderingar men börjar med dessa, så får vi se vilken responsen blir

- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
En som defintivt har koll på E85 till en 951 är Corleone som plockar ut äckligt mycket effekt ur sin bil. Sök lite på hans namn på forumet så får du nog läsa en del som får håret att resa sig på armarna! 
Tveka inte att kontakta honom via PM om han inte självmant svarar i denna tråden, det är en trevligt kille som brukar svara på frågor.

Tveka inte att kontakta honom via PM om han inte självmant svarar i denna tråden, det är en trevligt kille som brukar svara på frågor.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2008-01-07 07:40:01
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jo, Corleone identifierar man ju ganska snabbt som lite av en guru gällande hårdtrimmade 951, här på forumet. 
Jag får väl erkänna att jag kontaktat honom via PM och helt riktigt är han en trevlig kille som ställer upp och svarar på frågor.
Men Jag vill ändå försöka hålla mig i denna tråd med diskussionen så andra medlemmar kan ta del av den kunskap som finns bland fleråriga ägare och experter på denna bilmodell.

Jag får väl erkänna att jag kontaktat honom via PM och helt riktigt är han en trevlig kille som ställer upp och svarar på frågor.

Men Jag vill ändå försöka hålla mig i denna tråd med diskussionen så andra medlemmar kan ta del av den kunskap som finns bland fleråriga ägare och experter på denna bilmodell.
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Fråga på bara...!
Det jag inte kan svara på kan Tomas L svara på. Han har hjälpt mig mycket och är en listig kille.
Det jag inte kan svara på kan Tomas L svara på. Han har hjälpt mig mycket och är en listig kille.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users